بنای یادبود «راشل کوری» در تهران نصب می‌شود

بنای یادبود راشل کوری شهروند آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ در حمایت از خانواده‌های فلسطینی توسط بلدوزر اسرائیلی کشته و به جهت همسویی آمریکا و اسرائیل توسط دولت کشورش نادیده گرفته شد در تهران نصب می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، بنای یادبودی از راشل کوری شهروند آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ هنگامی که بلدوزر نیروهای اسرائیل در نوار غزه قصد تخریب خانه‌های فلسطینیان را داشت و وی می‌خواست راه بلدوزر را سد کند، توسط بلدوزر زیر گرفته شد به زودی در تهران و در خیابانی که به نام این شهید نام‌گذاری شده نصب می‌گردد.

بنا بر این گزارش، «کمیته مردمی پیگیری جنایات مشترک آمریکا و اسرائیل» که متولی این اقدام است اعلام کرد که مراحل اجرایی و قانونی آماده‌سازی این بنا رو به پایان است و به زودی نصب خواهد شد.

این کمیته اعلام کرد که راشل کوری نمونه بارزی از نگاه یکسان آمریکا و اسرائیل به مسائل جهانی و حقوق انسان‌هاست به طوری که حتی کشوری مثل آمریکا از حق شهروند کشور خودش نیز در برابر اسرائیل چشم‌پوشی می‌کند.

به گزارش فارس، یک دستگاه بولدوزر اسرائیلی سال ۲۰۰۳ راشل کوری تبعه آمریکایی حامی ملت فلسطین را که به تخریب منازل فلسطینی ها معترض بود، در شهر رفح در جنوب باریکه غزه زیر گرفت و کُشت.

راشل کوری با گروهی از فعالان خارجی حامی ملت فلسطین به باریکه غزه رفته بود تا اعتراض خود را به سیاست نژادپرستانه اسرائیلی «تخریب منازل، ریشه کنی درختان و ارعاب شهروندان بی دفاع فلسطینی» اعلام کند و هیچ سلاح و حتی سنگی در دست نداشت، و فقط وجدان انسانی خود را در سینه اش حمل می کرد که از هر بمب و گلوله ای قویتر است.

با وجود بی توجهی دستگاه قضائی رژیم صهیونیستی به دادخواست والدین راشل کوری، دولت آمریکا هیچ واکنشی به این مسأله نشان نداد؛ در حالی که حمایت از حقوق راشل کوری و خانواده اش جزء وظایف دولت واشنگتن است و این نشان از هماهنگی سیاست خارجی آمریکا و اسرائیل است به نحوی که از احقاق حقوق حقه شهروند خود در اسرائیل صرف‌نظر می‌کند

قضات صهیونیست پس از مخالفت با بررسی دادخواست والدین راشل کوری، مدعی شدند که این دختر جوان تصادفی و غیرعمدی کشته شده است؛ در حالی که سرباز اسرائیلی سوار بر بولدوزر، به آسانی راشل کوری را می دید و می دانست که وی می خواهد مانع تخریب منازل فلسطینی‌ها روی سر زنان و کودکان شود.

با این حال دادگاه رسیدگی به پرونده قتل «راشل کوری» در «هیفا» اسرائیل برگزار و بر خلاف شواهد و مدارک مربوط به این پرونده، در این دادگاه رای به برایت رژیم‌صهیونیستی داده شد.

صدور این حکم آن هم با وجود مدارک آشکاری که در زمینه قتل راشل کوری وجود دارد، سبب بروز اعتراضات گسترده‌ای شده است. در این میان «سیندی کوری»، مادر راشل کوری که به همراه ۵۰ نفر از حامیان وی به برای شرکت در دادگاه به اسرائیل سفر کرده بود، پس از اعلام حکم، ناراحتی خود از حکم صادره را اعلام کرده و امروز را «روزی بد برای بشریت و حقوق بشر» دانسته است.

وی پس از صدور این حکم، گفته است: «قطعا ما از آنچه که امروز شنیدیم و آنچه که قاضی عنوان کرد، عمیقا غمگین شدیم، و عمیقا ناراحت شدیم. فکر می‌کنم امروز روز بدی بود، نه تنها برای خانواده، بلکه روزی بد بود برای حقوق بشر، برای بشریت، برای حاکمیت قانون، و همچنین برای اسرائیل».

وی همچنین افزوده است که از همان ابتدا مشخص بود که روند بازرسی به نحوی است که بتواند از نظامیان اسرائیل و از سربازانی که اعمال غیرانسانی انجام می‌دهند حمایت کرده و به آن‌ها «مصونیت» بخشد.

علاوه بر «سیندی کوری»، «حسین ابو حسین» وکیل خانواده کوری نیز با انتشار یافتن بیانیه‌ای، به انتقاد از حکم صادر شده پرداخته و این حکم را «مهر تائیدی بر بر اعمال نادرست و غیرقانونی» رژیم‌صهیونیستی دانسته است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.