بندر آستارا با ظرفیت ۲ میلیون تن به پایگاه سوختی کشور تبدیل می‌شود

۰۸ام بهمن ،

بندر آستارا ۱۸۷ سال پیش با تاکید بر امر صیادی و به ویژه صید ماهی کیلکا راه‌اندازی شد اما پس از حدود دو سال به سبب آنچه صید بیش از حد کیلکا، آلودگی آب و مرگ ماهی‌هایی که از کیلکا تغذیه می‌کردند، صیادی در این بندر ممنوع شد.

بنابراین بندر آستارا توجیه خود را برای توسعه و ادامه ساخت و ساز از دست داد و از ۱۵ سال پیش متروکه شد تا اینکه در یکی از سفرهای استانی برای آن تصمیمی گرفته شد…

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سفرهای استانی هیأت دولت به استان گیلان موضوع تبدیل بندر آستارا به بندر تجاری، سوختی و تفریحی و بهره‌برداری از اسکله‌های استان گیلان تصویب شد.

اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان در راستای اجرای اصل ۴۴ مزایده‌ای برای ادامه کار در بندر آستارا با حضور ۱۳ شرکت برگزار کرد و به این ترتیب شرکت دریایی کاوه که به عنوان برنده مزایده انتخاب و اعلام شده بود ۲۸ فروردین ۸۸ قراردادی برای ۴۰ سال کار منعقد کرد.

“پس از انجام مطالعات از سوی بخش کارشناسی و مهندسی شرکت کاوه و گرفتن تایید سازمان بنادر و دریانوردی کار ساخت و ساز از ابتدای خرداد ماه سال ۸۲ آغاز شد و حال پس از گذشت حدود شش ماه از پایان کار و آمادگی برای بهره‌برداری هنوز امکان این امر از نظر قوانین و نبود مرز مشخص وجود ندارد.”

این موضوع اصلی نشست خبری در بندر آستارا به منظور توضیح دراین باره است که محمد‌رضا امیری فارسی – رییس ناحیه گیلان اپراتور بندر آستارا – از آن سخن گفت.

ظرفیت اسمی ۳٫۵ میلیون تنی بندر آستارا

به گزارش ایسنا، امیری فارسی از بندر آستارا به عنوان اولین بندر خصوصی نام برد که در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار و در دو فاز ساخته می‌شود و ظرفیت اسمی ۳٫۵ میلیون تن و ظرفیت واقعی ۲٫۵ میلیون تن خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در فاز اول ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بندر انجام شد اظهار کرد: عملیات اجرای فاز ۱ بندر آستارا شامل ساخت و اطاله موج‌شکن شمالی به طول ۴۷۰ متر، ساخت و اطاله موج‌شکن جنوبی به طول ۱۸۷ متر، یک پست اسکله ۱۵۶ متر مربعی، ایجاد دایک داخلی ۶۰۰ متری، ایجاد دایک خارجی ۸۵۰ متری، جمع‌آوری مصالح موج‌شکن‌های شمالی و جنوبی به طول ۷۰۰ متر است.

امیری فارسی با یادآوری اینکه کار ساخت فاز ۱ بندر آستارا در ۲۲ ماه انجام شد اظهار کرد: در ادامه سه پست اسکله به طول ۱۷۱ متر احداث خواهد شد و سطح حوضچه ۲۱ هکتار و ارز مفید دهانه ۱۸۰ متر ساخته می‌شود.

پهلوگیری کشتی‌های ۶۴۰۰ تنی در بندر آستارا

او با اشاره به اینکه عمق حوضچه بندر آستارا شش متر و عمق پای اسکله ۵٫۵ متر است تصریح کرد: در صورت بهره‌برداری از فاز اول، کشتی‌های تا ظرفیت ۶۴۰۰ تن می‌توانند در اسکله آن پهلو بگیرند؛ کشتی‌های دریای خزر ظرفیتی در این حدود دارند.

امیری فارسی با بیان اینکه در فازهای بعدی توسعه این بندر، راه‌اندازی حمل و نقل مسافری بین‌المللی و داخلی مدنظر است افزود: راه‌اندازی اسکله مسافری در بندر آستارا هنوز در حد طرح و مطالعه است و پس از پایان این مرحله در صورت اقتصادی بودن اجرا خواهد شد.

رییس ناحیه گیلان اپراتور بندر آستارا تاکید کرد: با اتمام کار ساخت و ساز، از شهریور امسال این بندر آماده بهره‌برداری شد و یک کشتی به صورت آزمایشی در آن پهلو داده شد اما هنوز مرز دریایی برای آغاز کار تعیین نشده است.

وی گفت: بندر آستارا نزدیک‌ترین بندر به کشورهای مشترک المنافع CIS است و در مسیر کریدور شمال به جنوب واقع شده است. نقطه اتصال این کریدور از سه طریق ریلی، جاده‌ای و دریایی به کریدور ترانزیتی شرق – غرب و شمال آفریقا متصل است لذا استفاده از بندر آستارا برای صاحبان کالا سبب کاهش هزینه حمل و نقل و کاهش زمان جابه‌جایی خواهد بود.

تبدیل بندر آستارا به پایگاه سوختی کشور

امیری فارسی با اشاره به فاز دوم بندر آستارا اظهار کرد: در فاز دوم طرح توسعه بندر آستارا تبدیل این بندر به پایگاه سوختی کشور به میزان دو میلیون تن در سال مدنظر است که به این ترتیب امکان ترانزیت و جابه‌جایی مشتقات نفتی از بندر آستارا فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در این بندر خدمات آبرسانی و سوخت‌رسانی به کشورها انجام خواهد شد، از اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم هزار نفر در بندر آستارا یاد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.