بندر انزلی؛ رونق کریدور شمال جنوب

3936.JPG

بندر انزلی از بزگترین و قدیمی ترین بنادر کشور در حاشیه مرزهای آبی شمال ایران است که می‌تواند سهم مهم خود در مبادلات کالا در این منطقه را بیش از پیش پررنگ تر ایفا کرده و موجب رونق کریدور شمال جنوب باشد.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تحولات چند سال اخیر بندر انزلی در زمینه‌های تکمیل و احداث زیرساخت‌ها، اعم از احداث شش پست اسکله جدید، نوسازی پنج پست اسکله قدیمی با مجموع طول ۱۵۸۰ متر و قابلیت پهلودهی همزمان ۱۲ فروند کشتی، افزایش مساحت بندر از ۲۴ هکتار به ۷۱ هکتار، خرید تجهیزات استراتژیک خشکی، دریایی و مخابراتی خیز بزرگ مسئولان سازمان بنادر برای توسعه مبادلات کالا از راه دریای خزر و ارتباط آن با مرزهای جنوبی برای ترانزیت است.

بندرانزلی یک بندر استراتژیک در حاشیه دریای خزر است و با اجرای طرح جامع ظرفیت آن از ۴٫۵ میلیون تن واقعی به ۱۱ میلیون تن واقعی و از هفت میلیون تن اسمی به ۱۷ میلیون تن اسمی در سال خواهد رسید.

هم اکنون بندر انزلی با ایجاد ترمینال سوختی قادر است سالانه دو میلیون تن مواد سوختی را از بنادر حاشیه دریای خزر تحویل گرفته و ترانزیت کند. اما در حال حاضر حجم ترانزیت سالانه از بندرانزلی ۵۰۰ هزار تن است که بیشتر به بنزین و گازوئیل اختصاص دارد.

این بندر همچنین با داشتن پنج کندوی سیلوی ذخیره غلات به ظرفیت شش هزار تن می‌تواند سالانه ۲۸۸ هزار تن گندم را به مقاصد کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس ترانزیت کند. با انعقاد قرارداد جدید، سه سیلوی جدید با ظرفیت ۱۵ هزار تن نیز در بندرانزلی درحال ساخت است. اما تمام این آمار زمانی محقق می‌شود که اجرای طرح توسعه بندر پایان یابد.

طرح توسعه دریایی بندر انزلی

پروژه اجرای طرح توسعه دریایی بندر انزلی شامل احداث موج‌شکن‌های شرقی و غربی می‌شود که حدود ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با اتمام احداث موج شکن‌های شرقی و استحصال اراضی جدید، شاهد افزایش مساحت بندر به ۱۲۰ هکتار، افزایش تعداد اسکله‌ها و عمق آن‌ها، افزایش ظرفیت پذیرش کشتی‌های کالاهای عمومی و کالاهای سوختی و ایجاد ظرفیت مسافری و تفریحی و گردشگری در بندر خواهیم بود.

با اجرای طرح مذکور زمینه پهلوگیری و تخلیه و بارگیری کشتی‌ها حتی در بدترین وضعیت جوی در فصول مختلف سال فراهم شده و ضریب اشغال اسکله‌ها افزایش یافته است.

فرهاد منتصر کوهساری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان درباره برنامه توسعه‌ای بندرانزلی به ساخت اسکله‌ها، موج‌شکن‌ها و ورود و خروج کالاهای عمومی اشاره کرده و به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر برنامه توسعه طول موج‌شکن‌های بندر به پنج‌کیلومتر را داریم.

کوهساری با اشاره به ۴۰ هکتار حوضچه قدیمی بندر انزلی اظهار می‌کند که با قصد افزایش مساحت حوضچه بندر به ۱۲۰ هکتار را برای پهلوگیری انواع کشتی‌های باری داریم.

وی با بیان اینکه عمق آبخور بندرانزلی در حال حاضر ۵٫۵ متر است، تصریح می‌کند: در عمق کنونی کشتی‌هایی با حجم هفت هزار تن قابلیت پهلوگیری در بندرانزلی را دارند. در برنامه توسعه بندرانزلی قصد افزایش عمق آبخور بندر را داریم تا بتوانیم کشتی‌هایی با حجم ۱۲هزار تن برای کالاهای عمومی و ۲۰۰ هزار تن برای کالاهای سوختی را پهلو دهیم.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان فولاد، چوب، کالاهای سوختی و سیمان عمده کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از بندر انزلی هستند.

در این بندر همچنین پایانه مسافری به ارزش هفت میلیارد تومان ساخته شده تا بتواند مسافرت دریایی را در آبهای خزر رونق دهد. امری که پس از گذشت چهار ماه از پایان ساخت این پایانه هنوز محقق نشده است زیرا شناوری برای این امر وجود ندارد.

منتصر کوهساری دراین باره به ایسنا می‌گوید: برای آغاز به کار این ترمینال که کاملا مجز است نیازمند شناورهای حمل مسافر استاندارد هستیم که در شمال کشور وجود ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: با وجود ارائه تسهیلات بدون بهره به بخش خصوصی هنوز بخش خصوصی ورود نکرده است دولت نیز مجوز ورود ندارد.

پایانه مسافری مایه رونق بخشی اقتصاد منطقه

اسکله بندر انزلی

بندر انزلی در صورت توسعه بخش کالایی و راه‌اندازی پایانه مسافری می‌تواند مایه رونق بخشی اقتصاد منطقه باشد. ضمن آنکه ارتباط کشورهای شمال ایران با جنوب را برقرار کرده و می‌تواند از این راه توسعه اقتصادی را موجب شود.

به منظور ارتباط بندر انزلی با دیگر نقاط ترانزیتی نیازمند مسیرهای مواصلاتی هستیم.

وجود بزرگراه رشت قزوین و همچنین راه دسترسی مناسب به سایر استان‌های همجوار موجب شده که صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقل بندر انزلی را به عنوان بندر خانگی (Home Port) خود محسوب کرده و مشکل جذب تریلر و کامیون به این بندر وجود نداشته باشد. اتصال بندر به راه‌آهن سراسری مزیت این بندر را در چرخه حمل و نقل و زنجیره تامین کالا تکمیل خواهد کرد. این اعتقادی است که مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان دارد.

انتهای پیام

بندر انزلی

اسکله بندر انزلی


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.