بندر بن سلطان کلید گمشده انفجار دمشق

با گذشت چند روز از انفجار تروریستی ساختمان امنیت ملی سوریه رسانه‌های غربی و عربی از نقش بندربن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات سعودی در این عملیات خبر می ‌دهند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی ساعاتی پس از انفجار تروریستی دمشق،‌ بندر بن سلطان را به جای مقرن‌ بن عبدالعزیز به سمت ریاست دستگاه اطلاعاتی آل سعود منصوب کرد.

بسیاری از کارشناسان این‌ جابجایی در شاکله قدرت آل سعود را در راستای پیشبرد اهداف آمریکا در منطقه ارزیابی می‌کنند.

سفر هفته گذشته ژنرال دیوید پترائوس رئیس سازمان سیا به عربستان و دیدار وی با ملک عبدالله گواهی بر این مدعاست.

* بندربن سلطان کیست؟

بندربن سلطان‌ بن عبدالعزیز شاهزاده ۶۱ ساله سعودی در ۲ مارس۱۹۴۹ در طائف در غرب عربستان به دنیا آمد.

 شاهزاده بندر، پسر سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد اسبق عربستان است.

بندربن سلطان در فاصله سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ میلیادی سفیر عربستان در واشنگتن بود.

وی در مدت ۲۳ سال تصدی مسئولیت سفارت عربستان در واشنگتن با ۵ رئیس جمهور، ۱۰ وزیر خارجه و ۱۱ مشاور امنیت ملی رابطه برقرار کرد.

شاهزاده بندر در ۳۰ اکتبر ۱۹۹۱ در جریان کنفرانس مادرید که به اجلاس صلح خاورمیانه معروف بود، با کمک بوش پدر رئیس جمهور وقت آمریکا و جیمز بیکر وزیر خارجه این کشرو، تلاش زیادی را برای برقراری رابطه میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی مبذول داشت.

شاهزاده بندر با دلالی قرارداد ۸۰ میلیارد دلاری فروش تسلیحات انگلستان به رژیم سعودی در سال  ۱۹۸۵ نقش مهمی را در تجهیز صدام علیه رزمندگان ایران ایفا کرد.

بندربن سلطان در مدت ۲۳ سالی که سفیر عربستان در واشنگتن بود؛ روابط گسترده‌ای را با نئوکان‌ها و لابی‌های صهیونیستی برقرار کرد به گونه‌ای که وی را مامور رسمی سازمان سیا می‌نامند.

                       * تعاملات بندر با بوش پسر

در دوران ریاست جمهوری بوش پسر در فاصله سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۰ نفوذ   شاهزاده بندر در کاخ سفید به حدی بود که وی را بندربن بوش نامیدند.

باب وود  دبیر سرویس سیاسی روزنامه واشنگتن پست که در سال ۱۹۷۲ با گزارش‌های افشاگرانه خود موسوم به واترگیت، دولت ریچارد نیکسون را سرنگون کرد، درباره شاهزاده بندر می‌گوید:” وی پیش از کالین وزیر خارجه آمریکا از حمله بوش به  عراق در سال ۲۰۰۳ مطلع بود. “

بر اساس این گزارش؛ بندربن سلطان درست چند هفته قبل از مرگ ملک فهد در سال ۲۰۰۵ از سفارت عربستان در آمریکا استعفا کرد و به ریاض بازگشت به این امید که در حکومت ششمین پادشاه سعودی به سمت اجرایی بالایی دست یابد.

 سرانجام در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۵ شاهزاده بندر به این آرزوی خود دست یافت و با حمایت آمریکا، از سوی ملک عبدالله پادشاه جدید عربستان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی عربستان منصوب شد.

در سال ۲۰۰۸ شاهزاده بندر با کمک چند تن از فرماندهان نیروی هوایی عربستان کودتای نافرجامی را علیه ملک عبدالله ترتیب داد، کودتایی که موجب بازداشت چند هفته‌ای وی را فراهم  کرد.

بندربن سلطان مجری طرح‌های تروریستی آمریکا بندربن سلطان را به عنوان یکی از طراحان عملیات تروریستی آمریکا در منطقه می‌شناسند.

در جریان جنگ ۳۳ روزه میان حزب ا لله لبنان و رژیم اشغالگر قدس، در سال ۲۰۰۶ بندربن سلطان در واشنگتن با ایهود اولمرت نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی دیدار و به وی وعده کمک‌های مالی داد.

شاهزاده بندر در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ در ترور عماد مغنیه از فرماندهان نظامی حزب الله لبنان با عوزی آراد رئیس وقت دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی همکاری کرد.

در جریان انقلاب ۲۵ ژانویه مصر شاهزاده بندر با همکاری حمد بن جاسم نخست وزیر قطر تلاش گسترده‌ای را برای انحراف انقلاب مصر و در قدرت ماندن شورای نظام این کشور به کار بست، به گونه‌ای که مردم انقلابی مصر در سپتامبر ۲۰۱۱ با حمله به سفارت عربستان به دخالت‌های این کشور اعتراض کردند و احمد قطان سفیر عربستان را از مصر  اخراج  کردند.

* جای پای بندربن سلطان در انفجار سوریه

در بمب‌گذاری اخیر ساختمان امنیت ملی سوریه که به کشته شدن ژنرال داود راجحه وزیر دفاع این کشور و آصف شوکت رئیس دستگاه اطلاعایت سوریه انجامید دست پنهان شاهزاده بندر آشکار است.

در فوریه ۲۰۱۲ ناصر الحریفی دیپلمات سفارت عربستان که به اتهام مشارکت با تروریست‌ها در دمشق دستگیر شد به دستمزد گرفتن از شاهزاده بندر اعتراف کرد.

یکی از استراتژی‌های بندربن سلطان برای پیشبرد اهداف ارتجاع و غرب در منطقه اختلاف افکنی میان شیعیان و اهل سنت است.

شاهزاده بندر در انتصاب سران القاعده و سایر گروه های سلفی نقش دارد؛ به طوری‌ که در سال ۲۰۱۰ فرمانده القاعده عراق (محمد سلیمان) از سوی شاهزاده بندر برای انجام ماموریت تروریستی انتخاب شد.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.