بنویسید ‘ دریافت شهریه ممنوع ‘ بخوانید ‘ دریافت شهریه آزاد ‘

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، مساله گرفتن یا نگرفتن شهریه از سوی مراکز آموزشی با همین زبان مدارس ما به این می ماند که بنویسیم ‘ دریافت شهریه ممنوع ‘ و بخوانیم ‘ دریافت شهریه آزاد ‘ و همین مساله نیاز به یک بازخوانی جدی را در سیستم آموزش ما بیدار می کند.

مسوولان آموزش و پرورش فریاد سر می دهند که دریافت هر گونه شهریه از والدین غیر قانونی است وهیچ مدرسه ای نمی تواند به بهانه ارایه کارنامه ، ثبت نام، برگزاری آزمون و غیره از والدین مبلغی اخذ کند اما با وجود همه این ها گویا گوش ها از شنیدن این داستان تکراری خسته است و دیگر این فریادها را نمی شنود.

در این میان والدین نیز بی توجه به گفته مسوولان پرداخت شهریه را از جمله وظایف خود می دانند و درنتیجه علیرغم توصیه مسوولان هیچکس خود را محق به شکایت هم نمی داند.

‘م.غلامی’ پدر یکی از دانش آموزان اسلامشهری است که در پایه سوم راهنمایی نام نویسی کرده و بابت ثبت نام و برگزاری آزمون ۲۵۰ هزار تومان شهریه پرداخت کرده است.

غلامی می گوید: مدیر مدرسه بابت ثبت نام یکصد هزار تومان و بابت برگزاری آزمونی که که ما از چند و جون آن مطلع نیستیم ۱۵۰ هزار تومان دریافت کرده است.

‘هادی احمدی’ پدر یک دانش آموز اول دبیرستان در منطقه هشت تهران می گوید: بابت ثبت نام فرزندم در یکی از مدارس غیر انتفاعی این منطقه شش میلیون تومان چک به مدیر مدرسه داده ام و علاوه بر این مبلغ حدود یک میلیون تومان نیز بابت سرویس مدارس باید پرداخت کنم.

‘زهرا محمدیان’ مادر یک دانش آموز دبیرستانی است که در منطقه ۱۸ شهر تهران تحصیل می کند، می گوید: مدیر مدرسه دخترم بابت ثبت نام و کلاس های فوق برنامه حدود ۳۰۰ هزار تومان از ما دریافت کرده است و می گوید که بخشی از این هزینه صرف کمک به مدرسه می شود.

‘اشرف درویش’ نیز می گوید: بابت ثبت نام فرزندم در یکی از مدارس راهنمایی منطقه ۴ تهران هیچ پولی پرداخت نکرده ام و مدیر مدرسه به والدین اعلام کرده است که در طول سال تحصیلی می توانیم کمک های خود را به مدرسه اهدا کنیم.

‘قاسم مستقیم’ مسوول دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با توصیه جدی به والدین برای انعکاس گزارش تخلفها می گوید: دو هزار و ۷۰ ستاد ثبت نام در مراکز و شهرستان های سراسر کشور تا پایان شهریورماه فعال است و هر ستادی دارای یک مسوول پاسخگویی به شکایات مردمی است.

وی با بیان اینکه دریافت هر گونه شهریه از والدین به بهانه های مختلف غیر قانونی است، می گوید: مردم می توانند شکایات خود را ضمن تماس با شماره های ۸۲۲۸۷۰۷۲ اکبری، ۸۲۲۸۷۰۷۳ محمدیان، ۸۲۲۸۷۰۷۴ جهان دوست، ۸۲۲۸۲۲۲۲ هاشمی، ۸۲۲۸۲۲۲۶ صفری و ۸۲۲۸۲۲۲۹ محمودی اطلاع دهند.

مستقیم اضافه می کند: علاوه بر شماره های ذکر شده والدین در صورت داشتن شکایت می توانند مورد خود را با شماره ۸۸۸۰۰۰۲۱۵ دفتر ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش مطرح کنند.

وی با بیان اینکه والدین می توانند بعد از تسلیم شکایتها از طریق همین شماره ها پیگیر رسیدگی به آن شوند افزود : روزانه به ۵۰ تا ۸۰ مورد تماس پاسخ داده می شود.

مسوول دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در مورد برخورد با مدیرانی که اقدام به اخذ شهریه از والدین می کنند، می گوید: در مرحله اول به این دسته از مدیران تذکر شفاهی و در مرحله مرحله بعد تذکر کتبی داده می شود که در صورت تکرار این مساله مورد در پرونده مدیر درج می شود و با ادامه این تخلف ، مدیر مربوطه به بخش هیات رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع می شود.

مستقیم در مورد هزینه های مجاز در حین ثبت نام دانش آموزان گفت : در دوره ابتدایی فقط هزینه بیمه و خرید کتاب های درسی باید از والدین اخذ شود که براین اساس والدین بابت حق بیمه باید یک هزار و۵۰۰ تومان ومبالغ عنوان شده بر روی جلد کتابهای درسی را بپردازند.

وی ادامه می دهد: دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان نیز باید بابت حق بیمه یک هزار و ۵۰۰ تومان در حین ثبت نام بپردازند و همانند سالهای قبل این دسته از دانش آموزان کتاب های خود را از کتابفروشی ها دریافت می کنند.

مستقیم گفت: هنرجویان هنرستان ها نیزحق بیمه و پول کتاب خود را باید به مدیران هنرستان ها بپردازند که حق بیمه ان ها همانند سایر دانش آموزان و کتاب های مورد نیاز نیز از طریق هنرستانهای محل ثبت نام توزیع می شود .

وی در مورد پرداخت کمک های مردمی به مدارس می گوید: کمک های مردمی به مدارس اختیاری است و والدین در صورت تمایل به هر میزانی که متمایل باشند می توانند کمکهای خود را به مدارس اهدا کنند اما این کمک به هیچ وجه جنبه اجباری نخواهد داشت و اخذ آن در هنگام ثبت نام تخلف محسوب می شود.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۶۴۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۳۶۰۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.