بهادری جهرمی: مجلس باید اجازه تشکیل سازمان مهاجرین را بدهد / سفر استانی بعدی رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی است

سخنگوی دولت از دومین دور سفر استانی هیات دولت و رییس‌جمهور در انتهای هفته آینده به استان آذربایجان شرقی خبر داد.

بهادری جهرمی: مجلس باید اجازه تشکیل سازمان مهاجرین را بدهد / سفر استانی بعدی رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی است

به گزارش ممتاز نیوز، علی بهادری جهرمی در نشست خبری امروز خود با تشکر از نمایندگان مجلس برای رأی اعتماد به گزینه دولت برای وزارت آموزش و پرورش ، اظهار کرد:  برای تصدی وزارت صنعت ، معدن و تجارت مهندس علی آبادی از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته شاهد سفر سلطان عمان به ایران بودیم.در  چهار حوزه انرژی، بهداشت، حمل و نقل و تجارت توافق‌های خوبی حاصل شد.

وی افزود: آزادی اسدالله اسدی خبر بسیار خوشی بود. از قوه قضاییه و مجلس برای تهیه لایحه استرداد محکومان با بلژیک تشکر می کنم.البته  نحوه برخورد ایران و بلژیک نمونه خوبی برای بررسی ادعای رعایت موازین حقوق بشری است و نشان می دهد چه کسانی حقوق بشر را رعایت می کنند.

سخنگوی دولت هم‌چنین گفت: پنجمین سفر استانی دور دوم در انتهای هفته آینده به استان آذربایجان شرقی در پیش است.

وی گفت: برنامه هفتم توسعه نهایی شده و پس از اعمال پیشنهادات اصلاحی در اولین فرصت تقدیم مجلس خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: نرخ بیکاری امسال با دو دهم درصد کاهش مواجه شده که انتظار کاهش بیشتر می‌رود. در چهار استان نرخ بیکاری به یک‌رقمی رسیده و در۲۳ استان نرخ بیکاری یک رقمی است.صادرات کشور در دو ماه اول سال نسبت به سال گذشته حدود پنجاه درصد به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه افزایش داشته است.

مدیران با مادران شاغل همکاری داشته باشند

بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که احتمال تغییر ساعات اداری وجود دارد؟ گفت: ساعت کاری در این ایام در سال گذشته هم از ساعت۷ آغاز می‌شد. مطابق قانون مجلس تغییر ساعت رسمی نداشتیم .مشکلی برای ارائه خدمات وجود ندارد. ساعت کاری ۶ صبح برای۱۵ خرداد تا۱۵ شهریور است و بیشتر مادران شاغل در آموزش و پرورش مشکلی ندارند. آمار مادران شاغل در سایر ادارات محدود است و می‌شود این افراد  ساعت خود را شناور کنند. از مدیران می‌خواهم با مادران شاغل همکاری داشته باشند. باید در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشیم و دولت این کار را از خود شروع کرده و وزارت نیرو هم مشوق‌های خوبی در نظر گرفته است.

عمده توجه دولت برای توسعه استان‌های محروم ومرزی بوده است

وی درباره آخرین وضعیت حل مشکل آب مردم  سیستان و بلوچستان، گفت: عمده توجه دولت برای توسعه استان‌های محروم ومرزی بوده است. در ۱۸ ماه ابتدای دولت، رتبه اول تخصیص بودجه مخصوص سیستان و خوزستان بوده است. نگاه دولت ایجاد عدالت در پیشرفت استانی و کاهش فاصله طبقات اجتماعی دولت بوده است.راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از جمله احداث چاه عمیق،تنظیم آب چاه نیمه‌ها، طرح انتقال آب از دریای عمان، پیگیری حقابه انجام شده تا مشکل آب را حل کنیم.

دستور رییس‌جمهور به وزارت خارجه برای برقراری ارتباط سیاسی با مصر

وی درباره امکان برقراری ارتباط سیاسی با مصر بیان کرد: دولت آماده توسعه روابط با مصر است. پس از فرمایش رهبری،  رییس‌جمهور به وزارت خارجه دستور داده‌اند که اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

قوه قضاییه مورد حمایت مردم و سایر قواست

سخنگوی دولت درباره واکنش دولت نسبت به برخورد دستگاه قضا با افراد مخل امنیت جامعه گفت: دولت حق دخالت در امور قوه قضاییه را ندارد. تامین امنیت از مهمترین وظایف حکومت‌هاست و مردم از قوه قضاییه انتظار دارند امنیت آن‌ها را تامین کنند و آن‌ها تاکید دارند سهل‌انگاری راه به جایی نمی‌برد. وقتی قوه قضاییه وظیفه خود را انجام دهد، مورد حمایت مردم و سایر قوا قرار می‌گیرد.

مالیات بر خانه‌های خالی به طور جدی دنبال می شود

وی در خصوص اقدامات دولت برای  کنترل قیمت بازار اجاره بیان کرد: در مجلس لایحه دولت بر مالیات بر معاملات مکرر مسکن در جریان است طرح دیگری مالیات بر عایدی سرمایه است که به کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند. برای تهران و سایر شهرها سقف افزایش اجاره بها تعیین شد.  مالیات بر خانه های خالی به طور جدی دنبال می شود. شناسایی خانه های خالی در دستور کار دولت است. ساماندهی بنگاه های املاک از دیگر برنامه های دولت است. دولت نظام پرداخت حق الزحمه بنگاه ها را تهیه کرده که صنف مربوطه همکاری لازم را نداشته است. گشت های نظارتی برای املاک در حال انجام است. سامانه ای هم برای ثبت اجاره برای مالک و مستاجر بدون نیاز به بنگاه معرفی شده است که کد رهگیری هم ارائه می دهد و فرقی با قولنامه در بنگاه ندارد. البته اقدام اصلی در این زمینه باید افزایش عرضه مسکن باشد.

کسانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، یارانه کمتری دریافت می‌کنند

وی در خصوص موضع دولت درباره اختصاص جریمه‌های قبض‌ها به طرح جوانی جمعیت گفت: دولت مجری قانون است. در این حوزه هم قانون جوانی جمعیت مشخص است. عنوان کریمه مطرح نیست. کسانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، یارانه کمتری دریافت می‌کنند. در نگارش قانون کم سلیقگی شده است؛ زیرا آب‌بهای کسانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، واقعی شده و در جای دیگر مصرف شده است. منبع قانون جوانی جمعیت محدود به این موضوع نیست و کاهش یارانه مصرف کنندگان که الگو را رعایت نمی‌کنند، فقط یک منبع است.

امسال آثار اقدامات دولت برای کاهش تورم را شاهد خواهیم بود

جهرمی در پاسخ به این پرسش که امکان بروز تورم شدید در ماه‌های آینده وجود دارد؟، گفت: در سال گذشته عوامل تورم‌زای جهانی به خاطر جنگ اوکراین ، افزایش دستمزد کارگران، اصلاح ارز ترجیحی، ناآرامی‌ها و جنگ ترکیبی عوامل کوتاه مدتی بودند که در کنار عوامل ساختاری قرار گرفت. رییس بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که در ماه های آینده شاهد کاهش تورم خواهیم بود. در سال جاری شاهد آثار اقدامات دولت برای کاهش تورم هستیم. رهبری در دیدار اخیر اعلام کردند قانونگذاری باید متناسب با شرایط واقعی باشد. گاهی طرح‌ها خوب است اما زمینه‌ها و ساختار لازم وجود ندارد. دولت موافق اجرای کالابرگ الکترونیکی است و تلاش کرد زیرساخت‌های آن را فراهم کند. قانون باید قابلیت اجرایی داشته باشد. با تلاش دولت زیر ساخت‌های لازم فراهم شد و در برخی شهرها این طرح‌ها به صورت اختیاری اجرا شد که مردم خیلی استقبال نکردند. دولت سعی کرد امتیازات بیشتری اختصاص دهد و طرح مجددی را اجرا کند. دولت  موافق این طرح است و مقدمات آن را فراهم کرده است.

اعضای هیئت دولت فقط از یک منبع حقوق دریافت می‌کنند

وی درباره رأی دیوان عدالت اداری برای ممنوعیت اشتغال همزمان اعضای هیئت علمی دانشگاه بصورت تمام وقت در دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: رأی دیوان عدالت اداری تأیید بخشنامه مصوب دولت و ابلاغی سازمان اداری و استخدامی است. در ادوار گذشته مواردی داشتیم که افرادی بطور همزمان و تمام وقت در سمت‌های مختلف مشغول کار بوده‌اند. اما طبق رأی دیوان عدالت اداری اشتغال تمام وقت و همزمان اعضای هیئت علمی دانشگاه، ممنوعیت دارد یعنی یک شخص به صورت هم زمان نباید دو شغل را در تصدی داشته باشد. با این حال افرادی که هیئت علمی بوده ولی از دانشگاه مأمور به دولت شده‌اند طبیعتاً اشتغال همزمان به دو پست را ندارند؛ لذا تابع این مصوبه نخواهند بود. تمامی اعضای هیئت دولت که عضو علمی دانشگاه هستند نیز در دولت مأمور هستند و فقط از یک منبع حقوق دریافت می‌کنند، لذا موضوع این رأی دیوان عدالت اداری نیستند.

سخنگوی دولت درباره زمان ابلاغ اجرای مصوبه حساب‌های پیشرفت و عدالت گفت: نگاه دولت آن است که منابع تامین سرمایه گذاری بطور متوازن در استان‌ها توزیع شود و مدیریتش با مدیران استانی باشد و در بودجه ۱۴۰۲این پیشنهاد دولت مورد موافقت مجلس قرار گرفت. مقدمات این مصوبه در وزارت اقتصاد درحال نهایی شدن است و منابع به تدریج از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود تا به تدریج حدود هزار میلیارد تومان برای هر استان و ۳۱ هزار میلیارد تومان در اختیار همه استان‌ها قرار گیرد چون این اولویت خود دولت است و دولت اصرار دارد این طرح را سریعتر اجرایی کند.

بهادری جهرمی همچنین درباره نتایج سفر سلطان عمان به ایران بیان کرد: این سفر در راستای استمرار دیپلماسی همسایگی با محوریت و اولویت به مسائل اقتصادی و تجاری  دولت سیزدهم بود. در این سفر چهار سند همکاری به امضای دو طرف رسید. حجم تبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ تقریبا دو برابر شده است. توسعه خطوط حمل و نقلی و ترانزیت، گردشگری سلامت و سایر زمینه‌ها از جمله موارد مذاکره شده و مورد تایید دو کشور بود. تعاملات و توافقات بسیار خوبی بدست آمده است.

آخرین وضعیت پیگیری سند هوش مصنوعی

وی همچنین درباره آخرین وضعیت پیگیری سند هوش مصنوعی اظهار کرد: متن اولیه این سند سه سال پیش تهیه شده است. اطلاع دارید که تحولات در این زمینه خیلی سریع است و سند سه سال پیش باید به روزرسانی شود و پیشنهادات دستگاه‌های مربوط اخذ شده یا در حال اخذ است و پیش بینی این است که طبق آنچه معاونت علمی ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که تا یک ماه آینده نهایی می شود و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

مرجع رسمی اعلام آمار، مرکز آمار است

بهادری جهرمی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص نتایج مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آمار اقتصادی کشور، گفت: مرجع رسمی اعلام آمار، مرکز آمار است که نتایج آن اعلام شده و آماری که شما اعلام کردید من در گزارش مرکز آمار یا بانک مرکزی ندیدم اما اصل مشکل در حوزه اقتصادی وجود دارد. در دهه گذشته سیاست معطل نگه داشتن توسعه اقتصادی به نگاه‌ها و مسیرهای بیرونی وجود داشته است. تلاش دولت این است که با تکیه بر توان داخلی و تغییر در حوزه دیپلماسی این عقب ماندگی را جبران کند. اقدامات زمان‌بر است. افزایش یارانه دهک‌های پایانی، رایگان کردن بیمه افراد کم درآمد، رایگان کردن هزینه آب و برق افراد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، پرداخت سود سهام عدالت موجب شد تا ضریب جینی کاهش پیدا کند.

مجلس باید اجازه تشکیل سازمان مهاجرین را بدهد

وی در خصوص آخرین اقدامات برای تشکیل سازمان مهاجرین گفت: وزارت کشور در این حوزه اقدامات متعددی برای ساماندهی مهاجرین آغاز کرده و سامانه ای برای شناسایی مهاجرین فعال کرده است. مجلس باید اجازه تشکیل سازمان مهاجرین را بدهد ولی مجموعه‌ای در  وزارت کشور در حال ساماندهی امور مهاجرین است و در این خصوص در  حال فعالیت است.

سیاست‌های اصولی در حوزه های سیاست خارجی با تغییر افراد تغییر نمی کند

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به این پرسش که با تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی، سیاست‌های کشور در حوزه خارجی از جمله مذاکرات برجام نیز تغییر خواهد کرد، گفت: سیاست‌های اصولی  و راهبردهای ایران در حوزه های سیاست خارجی روشن و ثابت است و با تغییر افراد تغییر نمی کند و در نهادهای مروبط این سیاست ها تعیین می شود. تغییر افراد این سیاست‌ها را تغییر نمی دهد اما به هر حال تغییر افراد موجب ایجاد انرژی تازه و توان مدیریتی و انگیزه‌های تازه را ایجاد می کند که این موارد می تواند سرعت بخش همان سیاست‌های ثابت باشد.

وی درباره انتقادات از لایحه عفاف و حجاب بیان کرد:‌ این لایحه، یک لایحه قضایی است که قوه قضاییه آن را برای دولت ارسال کرد. دولت میزانی از اختیار برای تغییر در لایحه را دارد  البته دولت همدل و همنظر و هم نگاه با سایر قوا در این زمینه است. دولت با همین نگاه اصلاحات حداقلی انجام داد و متن با این اصلاحات برای مجلس ارسال شد. فرایندهای قانون‌نویسی برای همین است که ضعف قانون‌ برطرف شود.  در جریان رسیدگی به این لایحه امکان اصلاح آن وجود دارد. باید کمک کنیم تا اگر ضعفی در این لایحه وجود دارد در فرایند رسیدگی به آن، برطرف شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت برای تکمیل کریدور شمال – جنوب گفت: در این زمینه اقدامات بسیار متعددی انجام شده از جمله امضای قرارداد ایران و روسیه در خصوص راه آهن رشت آستارا. تکمیل حمل نقل ریلی و هم ریلی دریایی در حال انجام است. تکمیل راه‌آهن از چابهار به زاهدان و مشهد در همین راستاست. دولت طرح‌های مختلفی در این راستا در دست دارد.

میزان مقاومت و امنیت بیمارستان تازه تاسیس مهد کلینیک

وی درباره میزان مقاومت و امنیت بیمارستان تازه تاسیس مهد کلینیک، گفت: هر ساختمانی که تاسیس می‌شود تحت نظارت سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی و سایر نهادها قرار می‌گیرد که این ساختمان هم همینطور بوده است و نظارت‌های لازم در این زمینه انجام شده است. این ساختمان مقاومت تا ۹ ریشتر دارد و گواهی لازم را دارد. طی کردن روال‌های اداری نیازمند زمان است مثلا بازدیدها صورت گرفته و توافق صورت گرفته و صورت جلسه امضا شده که یک سری اقداماتی انجام شود که اقدامات در حال انجام بود و من تعجب کردم که چه شد که اظهارنظر رسانه ای درباره ایمنی این بیمارستان اعلام شد.  توصیه من به همکارانم در دولت و همکاران سابقم در قوه قضاییه و مجلس این است که درباره اظهارنظرهایی که ممکن است التهاب‌آفرین باشد، بیشتر تامل شود. روال های اداری روشن است. مشابه همین موضوع را درباره نرخ ارز داشتیم. رهبری تاکید کردند که قوا با یکدیگر همراهی داشته باشند. اگر سوال حقوقی مطرح شده و جواب حقوقی آن هم داده شده است دیگر نیاز به رسانه‌ای کردن آن نیست. همه قوا با همدلی بیشتر باید روال اداری را در چارچوب قانون را دنبال کنیم. اقتضای فرمایش رهبری هم همین است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری جوانان نیز یک درصد کاهش یافت گفت: در بخش خدمات بیشترین رشد اشتغال ثبت شده است؛ به طوری که جمعیت شاغل در این بخش حدود ۵۴۶ هزار نفری رشد داشته است.

بهادری در پایان گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی، بیش از ۴۳۰ هزار نفر در سامانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به منظور دریافت سهام نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ ثبت نام کرده‌اند.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.