بهبود حافظه با مشت‌کردن دست راست!

۰۹اردیبهشت،

تاکنون مشت‌کردن دست، نشانه‌ای از عصبانیت فرض می‌شد. اما روان‌شناسان آمریکایی اینک به این نتیجه رسیده‌اند که مشت‌کردن دست راست سبب می‌شود حافظه بهتر کار کرده و فرآیند ‌یادآوری بهبود یابد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ تاکنون مشت‌کردن دست، نشانه‌ای از عصبانیت فرض می‌شد. اما روان‌شناسان آمریکایی اینک به این نتیجه رسیده‌اند که مشت‌کردن دست راست سبب می‌شود حافظه بهتر کار کرده و فرآیند ‌یادآوری بهبود یابد.

تیم تحقیقاتی «روث پراپر»، روان‌شناس آمریکایی از دانشگاه «مونت‌کلیر»آمریکا این نتیجه را با تحقیق روی ۵۱ راست‌دست به دست آورده است. شرکت‌کنندگان در این آزمون باید روی صفحه‌ای تمرکز می‌کردند که روی آن ۳۶ کلمه به نمایش در آمده بود.

 در این تحقیق از آزمون‌شوندگان خواسته شد، یک بار بدون مشت‌کردن دست و دو بار هر بار به مدت ۴۵ ثانیه با دست مشت‌کرده کلمات را به خاطر بسپارند. برای مشت‌کردن دست توپی کوچک به آنها داده شد تا آن را در دست خود بفشارند.

 بهترین نتیجه را گروهی به دست آورد که هنگام تمرکز روی صفحه مورد نظر، دست راست و هنگام یادآوری کلمات دست چپ خود را مشت می‌کرد. آنها توانستند به‌طور متوسط ۱۱ کلمه را به یاد آورند که ۹ کلمه آن صحیح بود. کارآیی این گروه دوبرابر گروهی بود که هم هنگام تمرکز و هم هنگام یادآوری دست چپ را مشت‌کرده بود.

گروهی که اصلا دست خود را مشت نکرده بود نتایجی بدتر از دو گروه دیگر به دست داد. «روث پراپر» می‌گوید: «این نتیجه نشان می‌دهد که حرکات ساده از طریق ایجاد تغییراتی موقت در فعالیت‌های مغزی حافظه را بهبود می‌بخشد. از این تجربه می‌توان دریافت که با استفاده از روش‌های ساده اما ارزشمند می‌توان قابلیت‌های متفاوت دو نیمکره مغز را مورد تحقیق قرار داد.»

منبع: روزنامه تهران امروز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.