بهبود عملکرد و تسهیل فرآیند توسعه اقتصادی با “بورس کالا”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بورس کالای ایران وظایف بسیار مهمی را در بهبود عملکرد و تسهیل فرآیند توسعه اقتصادی بر عهده دارد و استمرار فعالیت موفق آن می تواند زمینه ساز تحولاتی چشمگیر در اقتصاد کشور باشد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،بورس های کالا یی و ابزارهای نوین مالی مورد استفاده در آنها را می توان آخرین زنجیره از فرآیند گسترش و توسعه بازارها دانست که در پاسخ به نیاز  اقتصاد به افزایش شفافیت و اطلاع رسانی، مدیریت ریسک های ناشی از نوسان قیمت ها، سازماندهی بازارها در جهت ارتقاء کارایی و به بیان خلاصه کاهش هزینه های مبادله، ظهور یافته اند.

در کشور ایران اولین گام برای ایجاد بورس های کالایی با فراهم شدن مقدمات لازم در قانون برنامه پنج ساله سوم برداشته شد و بورس های فلزات و کشاورزی به ترتیب در سال های ۱۳۸۲و۱۳۸۳ راه اندازی شدند. فرآیند تحول و تکامل بازار سرمایه در کشور با تصویب قانون تازه بازار اوراق بهادار در آذر ماه سال ۱۳۸۴ تداوم یافت و منجر به ادغام بورس های فلزات و کشاورزی و شکل گیری بورس کالای ایران از ابتدای مهرماه سال ۸۶ شد.

در ادامه فعالیت این بورس، هیات دولت در بهمن سال ۸۶ بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با راه اندازی بورس نفت خام و فرآورده های نفتی طی ۲ مرحله موافقت کرد. در همین راستا در مرحله اول بورس فرآورده های نفتی و پتروشیمی توسط بورس کالای ایران در تاریخ ۲۸ بهمن ۸۶ در منطقه آزاد کیش راه اندازی شد. سپس به منظور انجام معاملات صادراتی، تالار معاملات بین المللی بورس در ۴ آبان ۸۸ در جزیره کیش مورد بهره برداری قرار گرفت که هم اکنون معاملات صادراتی انواع کالاهای صنعتی، معدنی، نفتی، پتروشیمی و کشاورزی در آن صورت می گیرد.

در حال حاضر بورس کالای ایران وظایف بسیار مهمی را در بهبود عملکرد و تسهیل فرآیند توسعه اقتصادی بر عهده دارد و استمرار فعالیت موفق آن می تواند زمینه ساز تحولاتی چشمگیر در اقتصاد کشور باشد.

بورس کالای ایران، دارای سه بازار معاملاتی فیزیکی، مشتقه و فرعی است که هم اکنون بازار فیزیکی و مشتقه فعال است و بازار فرعی در دست راه اندازی است.

بازار فیزیکی شامل سه تالار محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده های نفتی و پتروشیمی و محصولات کشاورزی است که انواع کالاهای فلزی، معدنی، نفتی، پتروشیمی و کشاورزی در آن مورد معامله قرار می گیرد.

در بخش مشتقات نیز قراردادهای آتی سکه ی طلا، توسط کارگزاران مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار دادوستد می گردد و مقرر شده بزودی قرارداد آتی زیره سبز و قرارداد سلف موازی استاندارد روی میلگرد راه اندازی شود.

بازار فرعی بورس کالای ایران نیز بر معاملات کالاهایی متمرکز خواهد شد که به سبب عدم دارا بودن ویژگی تداوم عرضه یا استانداردپذیری امکان پذیرش و معامله در بازار اصلی معاملات کالاهای فیزیکی  این بورس را دارا نیستند؛ املاک و مستغلات، قراضه آهن و بعضی از محصولات کشاورزی از مهم ترین کالاهای مورد دادوستد در این بورس خواهد بود.

براساس این گزارش ممتاز به نقل از، معاملات بازار فیزیکی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته دایر است و معاملات قرارداد آتی سکه طلا از شنبه تا پنج شنبه انجام می گردد.

تالار

ساعت آغاز معامله

روزهای کاری

محصولات صنعتی و معدنی

۱۰:۳۰

شنبه تا چهارشنبه

تالار صادراتی کیش و تهران

۱۱:۳۰

شنبه تا چهارشنبه

تالار کشاورزی و سیستم معاملات چند کالایی

۱۲:۳۰

شنبه تا چهارشنبه

فرآورده های نفتی و پتروشی

۱۳:۳۰

شنبه تا چهارشنبه

معاملات قراردادهای آتی

۱۰ الی ۱۸

شنبه تا چهارشنبه

۱۱ الی ۱۳

پنج شنبه

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.