بهترین فاصله بین افطار و برنامه ورزشی

خبرگزاری آریا-  بهترین فاصله بین افطار و برنامه ورزشی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است تا مراحل هضم، تخلیه معده و جذب اولیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش پایان یافته باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، زهرا عبداللهی متخصص تغذیه، با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر بین زمان افطار و برنامه ورزشی فاصله وجود داشته باشد منجر به کاهش مشکلات گوارشی، نفخ و ورم معده شده و در عین حال ورزشکار به علت سطح قند خون مناسب احساس ضعف یا کاهش کارآیی نخواهد شد.
وی افزود: صرف افطاری سبک و کم چرب حاوی کربوهیدرات های پیچیده و طبیعی و پرهیز از مواد چرب یا شیرینی هایی با قند های مصنوعی توصیه می شود.
سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تصریح کرد: این فاصله زمانی به دستگاه گوارش اجازه می دهد تا با جذب مایعات موجود در نوشیدنی ها و مواد غذایی از افت فشار خون و کاهش عملکرد ورزشکار و آسیب های ناشی از کم آبی در او جلوگیری شود.
وی ادامه داد: ورزشکاران باید قبل از ورزش یک تا دو لیوان آب بنوشند و در حین فعالیت جسمانی نیز هر پانزده تا بیست دقیقه یک لیوان مایعات میل کنند و بعد از انجام ورزش مصرف آب میوه طبیعی همرا با قدری نمک به منظور تأمین آب، املاح و گلوکز از دست رفته پیشنهاد می شود.
عبداللهی ابراز داشت: اگر ورزش در محیط گرم و مرطوب انجام شود یا ورزشکار جزء افرادی باشد که مقدار زیادی نمک در عرق بدنشان دفع می کنند توجه به مایعات و املاح از دست رفته مهم بوده و اگر ورزش بیش از یک ساعت طول بکشد یا ورزش شدید انجام شده باشد، توجه به مایعات، املاح و گلوکز از دست رفته اهمیت بیشتری می یابد.
وی توصیه کرد: ورزشکاران در فاصله افطار تا سحر بدون توجه به احساس تشنگی، مایعات بنوشند و به منظور حفظ قند خون در ساعت های بعدی از کربوهیدرات های پیچیده مانند خرما، توت خشک یا انجیر خشک بعد از ورزش استفاده کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.