بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شد.

در نظرسنجی جدید مجله معتبر سینمایی «سایت اند ساند» فیلم «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک بهترین فیلم تاریخ سینما نام گرفت.

 

question-mark

 

 

به گزارش “۱ پارس” به نقل از خبرآنلاین, نظرسنجی بهترین فیلم تاریخ سینمای نشریه «سایت اند ساند» هر ۱۰ سال یک بار انجام می‌شود و ۵۰ سال بود «همشهری کین» بر صدر این فهرست قرار می‌گرفت، اما امسال «سرگیجه» آلفرد هیچکاک بالاخره موفق شد صدرنشینی را از فیلم جاوادانه اورسن ولز برباید.

 

این بار در نظرسنجی مجله معتبر بریتانیایی ۸۴۶ منتقد، استاد دانشگاه و نویسنده سینمایی حضور داشتند و فیلم تریلر تعلیق‌آمیز سال ۱۹۵۸ هیچکاک با بازی جیمز استیوارت و کیم نوواک را به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کردند.

 

«همشهری کین» اورسن ولز تنها با ۳۴ رای کمتر در رتبه دوم ایستاد.

 

در نظرسنجی قبلی که سال ۲۰۰۲ انجام شد «سرگیجه» با پنج رای کمتر دوم شده بود. هیچکاک «سرگیجه» را شخصی‌ترین فیلم کارنامه‌اش خوانده بود. فیلمی که یکی از مضامین موردعلاقه هیچکاک یعنی عشق به مثابه یک وسواس را بررسی می‌کرد. عشقی که زن و مرد را ویران می‌کند.

 

فیلم ماجرای اسکاتی فرگوسن (استیوارت) پلیسی است که در جریان یک تعقیب و گریز به دلیل سرگیجه نمی‌تواند ماموریتش را درست انجام دهد و درنتیجه بازنشسته می‌شود. رفیقی قدیمی از او می‌خواهد مراقب همسرش مادلن «نوواک» باشد که اخیرا رفتارش عجیب و غریب شده است. اسکاتی وارد ماجرایی پررمز و راز می‌شود.

 

شهرت «سرگیجه» در حرکت دوربینی بود که هیچکاک برای القای حس سرگیجه ابداع کرده بود: زوم و عقب کشیدن همزمان دوربین فیلمبرداری، این کار عمق صحنه را مخدوش می‌کرد و بعدا به ترفند «دالی زوم» معروف شد.

 

«سرگیجه» هم مثل «همشهری کین» (۱۹۴۱) در زمان اکران نقدهای نامهربانانه‌ای دریافت کرد اما با گذر زمان بر محبوبیت و ارزش آن افزوده شد.

 

غافلگیری‌ها

فهرست ۱۰ فیلم برتر موسسه فیلم بریتانیا (ناشر «سایت اند ساند» و مسئول نظرسنجی) چند غافلگیری دارد، ۱۰ فیلم اول فهرست بهترین‌ها تقریبا همان ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۲ هستند و فقط جایشان عوش شده است، از طرفی از اکران جدیدترین فیلم این فهرست بیش از ۴۰ سال می‌گذرد.

 

«داستان توکیو» ساخته یاسوجیرو اوزو با دو پله صعود در رتبه سوم ایستاده است در حالیکه «قاعده بازی» ژان رنوار با یک پله افت، چهارم شده است.

 

دو فیلم جدید فهرست «مردی با دوربین فیلمبرداری» ساخته ژیگا ورتوف در سال ۱۹۲۹ در رتبه هشتم و «مصائب ژاندارک» ساخته کارل تئودور درایر در سال ۱۹۲۷ در رتبه نهم هستند.

 

جدیدترین فیلم فهرست «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» استنلی کوبریک است که محصول ۱۹۶۸ است و ششم شده است. بالاترین رتبه یک فیلم بریتانیایی در فهرست رتبه سی و هفتم برای «مرد سوم» کارول رید با بازی اورسن ولز است.

 

درمجموع در این نظرسنجی ۲۰۴۵ فیلم (برخی از فیلم‌ها با یک رای) حضور داشتند. در این نظرسنجی شرکت‌کنندکان می‌توانستند هر برداشتی از واژه «بهترین» فیلم تاریخ سینما داشته باشند؛ بهترین از نظر زیبایی‌شناسی، بهترین در تاریخ سینما یا بهترین از نظر شخصی.

 

نیک جیمز، سردبیر مجله «سایت اند ساند» گفت: «نتیجه این نظرسنجی تغییر در فرهنگ نقد فیلم را نشان می‌دهد. سینمادوستان جدید دیگر چندان در قید و بند فیلم‌هایی مثل «همشهری کین» نیستند که سعی دارند هنر برتر باشند و از سینما به عنوان سلاحی برای تاثیرگذاری بیانیه‌های خود استفاده می‌کنند، آنها بیشتر شیفته فیلم‌هایی هستند که از نظر شخصی بر آنها تاثیر می‌گذارند.»

 

او ادامه داد: «سرگیجه فیلم غایی منتقدان است چراکه این فیلم رویاگون داستان افرادی است که نمی‌دانند که هستند اما سعی می‌کنند خود و دیگری را باز سازند تا ایده‌آل سینمایی نیمه‌گمشده خود را بیابند.»

 

جدا از نظرسنجی منتقدان، نشریه از ۳۵۸ کارگردان سینما نیز نظرسنجی کرده بود و آنها «داستان توکیو» اوزو را به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب کردند. در این فهرست نیز «همشهری کین» با «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» بطور مشترک دوم بودند. «سرگیجه» در این فهرست هفتم است.

 

کارگردان‌هایی چون مارتین اسکورسیزی، کوئنتین تارانتینو، فرانسیس فورد کوپولا، وودی آلن و مایک لی در این نظرسنجی شرکت کردند.

 

فرهنگ و ادب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.