بهره‌وری زمان در ترمیم ساختار مدیریتی فدراسیون‌ها

یادداشت//

به رغم حساسیت‌های وزارت ورزش و جوانان، هنوز فدراسیون هایی هستند که با سرپرست فعالیت هایشان را پیگیری می کنند که این موضوع با نگاه مسوولان وزارتخانه منافات دارد.

سرویس ورزشی برنا،ادغام دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان در حالی دی ماه سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که همان زمان مقرر گردید این وزارتخانه به عنوان عالی‌ترین مرجع مسوول رسیدگی مسایل مربوط به ورزش و جوانان در ایران باشد.

با گذشت ۷ ماه از تصویب این قانون دکتر محمد عباسی به عنوان نخستین وزیر این وزارتخانه با جلب رای اعتماد نمایندگان مجلس سکان هدایت وزارتخانه ای مهم، حساس و اثر گذار را در دست گرفت تا آغازگر راهی باشد که تا این زمان هیچ کس تجربه حرکت در آن را نداشت.

این وزارت خانه که چندی دیگر رسماً یکساله می شود، تکالیف متعدد مدیریتی خطیر و حساسی همچون چگونگی ادغام این دو سازمان با کمترین آسیب و چالش، سامان بخشیدن به منابع انسانی، مهندسی ساختارجدید وزارت ورزش و جوانان، تطبیق دستورالعمل ها، آیین نامه ها و تدوین و بازنگری مجدد آنها را برعهده داشت و تلاش کرد تا در این زمان اندک آنها را به سرانجامی مطمئن برساند.

در حاشیه این وظایف مهم که منجر به ساختار سازی و مهندسی این وزارتخانه تازه تاسیس شد، توجه به اولویت هایی چون بررسی وضعیت فدراسیونهای ورزشی که در واقع وظیفه برنامه ریزی، سیاستگزاری و توسعه ورزش در حوزه های مختلف همگانی و قهرمانی را برعهده داشتند، در دستور کار معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان قرار داشت. وظیفه ای که پیش از این نیز انجام می شد و امروز نیز با تشکیل ساختاری بزرگتر باید با نگاهی متفاوت نسبت به این مهم انجام می گرفت و ادامه می یافت .

یکی از این موارد برگزاری مجامع عادی، سالانه وانتخاباتی فدراسیونهای ورزشی بود که در شرایط تعیین شده برگزار و روند اجرای مصوبات این مجامع توسط کارشناسان حوزه معاونت ورزش قهرمانی پیگیری گردید .

انتخابات فدارسیون های والیبال، فوتبال و ژیمناستیک از جمله این برنامه هایی بود که با وجود حواشی بسیار انجام شد .

البته این مهم یعنی بررسی مسوولان ارشد فدراسیونها ورزشی( مدیران ، نواب رییس و دبیران فدراسیونها) و میزان اثر بخشی حضور آنها برای تمامی رشته ها صورت گرفت و آنجا که لازم بود خود مسوولان وزارت ورزش و جوانان به عنوان یک تکلیف و وظیفه وارد عمل شدند و بنا به ضرورت پس از ساعت ها شور و مشورت تغییرات لازم با معرفی مدیران جدید اعمال شد که از جمله آن می توان به ایجاد تغییرات مدیریتی در فدراسیون های ورزش‌های سنتی – بومی و محلی، قایقرانی، اسکیت، شنا و دوچرخه سواری اشاره کرد .

اما آنچه مسلم است اینکه با وجود حساسیت وزارت ورزش و جوانان به امور مربوط به فدراسیون های ورزشی از جمله حوزه مدیریتی، هنوز فدراسیون هایی هستند که با سرپرست فعالیتهای خود را پیگیری می کنند و این مساله با توجه به نگاه حرفه ای مسوولان این وزارتخانه به توسعه ورزش و توقعات و انتظارات مخاطبان میلیونی این حوزه با تعاریف ارائه شده از سوی سیاستگزاران کلان ورزش منافات دارد .

به این ترتییب با اعلام دفتر مشترک فدراسیونهای ورزشی از شنبه؛ سوم تیرماه ۹۱ ثبت نام از کاندیدهایاحراز پست ریاست ۸ فدراسیون ورزشی (اسکیت ، چوگان ، ناشنوایان و بیماران خاص، جودو، قایقرانی، دوچرخه سواری و شنا) به مدت ۱۰ روز صورت می پذیرد که این خود می تواند سر آغاز موج جدیدی از تغییر و تحول در حوزه این رشته ها ی ورزشی باشد .

پیش از این نیز ثبت نام فدراسیونهایی کاراته و ورزشهای رزمی به پایان رسیده که امیدواریم با برگزاری مجمع انتخاباتی این دو فدراسیون تکلیف آنها نیز هرچه زودتر مشخص شود.

فدراسیون هایی چون سوارکاری، کشتی، سه گانه، کوهنوردی، موتورسواری و اتومبیلرانی ، پهلوانی و زورخانه ای و تیروکمان با سرپرست اداره می شوند و دوره ی ۴ ساله ی ریاست میرسلیم بر فدراسیون نجات غریق و غواصی نیز نهم شهریور ماه امسال رسماً به پایان می رسد که قطعاً وضعیت آنها نیز در اسرع وقت مشخص خواهد شد.

به هرحال افکار عمومی برای وزارت ورزش و جوانان تکالیف ویژه ای را در حوزه ورزش به دلیل ویژگی های خاص آن متصور است و یکی از این وظایف رصد دائمی اتفاقات پیرامون فدراسیونهای ورزشی است که تلاش بر این است به بهترین شکل و مطلوب ترین نحوه انجام پذیرد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.