بهره برداری آمریکا از القاعده در سوریه

استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه صنعا پایتخت یمن گفت: گروه القاعده با اراده خود حرکت نمی کند بلکه آمریکا از طریق رژیمهای سیاسی همپیمان با آن در یمن یا عربستان آنرا به حرکت در می آورد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم ؛ فؤاد الصلاحی  افزود: گروه القاعده یک سازمان جهانی است و در چندین منطقه عربی حضور دارد و ابزارهای لجستیکی فراوانی دارد که به آن امکان تحرک بر اساس متغیرهای سیاسی را می دهد.

وی توضیح داد: آنچه مهم است تواناییهای ذاتی این گروه نیست بلکه بهره برداری سیاسی از آن و استفاده آمریکایی ها از این مسئله است به خصوص که آمریکا بازیگر اصلی در بحران سوریه است.

الصلاحی گفت: دولت آمریکا، دستگاه های اطلاعاتی آن و قدرتهای منطقه ای می خواهند درگیری نظامی در سوریه را تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از حوادث ۱۱ سپتامبر در آمریکا، بهره برداری سیاسی و دوگانه از گروه القاعده شده است.

الصلاحی گفت: آمریکا برای طرح های راهبردی اش در منطقه از القاعده استفاده می کند و رژیمهای عربی پیش از مرحله بهار عربی از گروه القاعده برای باج خواهی مالی از یک سو و پاکسازی رقبای سیاسی خود از سوی دیگر استفاده می کردند.

وی افزود: طی یکسال گذشته روشن شد که رژیمهای سیاسی همپیمان آمریکا که یمن و عربستان از آن جمله هستند، کار طراحی شده، سازمان یافته و راهبردی در چارچوب راهبرد آمریکا برای به حرکت در آوردن گروه های مسلح انجام می دهند.

الصلاحی خاطرنشان کرد: این گروه های مسلح ممکن است مرتبط با القاعده یا گروههای مسلح جدیدی باشند که القاعده نامیده می شوند.

استاد دانشگاه صنعا افزود: در یمن بیش از یک گروه مسلح وجود دارد که القاعده نامیده می شود. طرفهای منازعه سیاسی در یمن این گروههای جدید را ایجاد می کنند اما تا وقتی که بازی راهبردی بزرگی در سوریه هست بحران این کشور بهانه ای برای مداخله آشکار منطقه ای و بین المللی است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.