بهره برداری از سد مخزنی ارداک با حضور رییس جمهور کشورمان

۱۴فروردین۱۳،

50-146.jpg

با حضور رییس جمهور سد مخزنی ارداک در ۶۹ کیلومتری شمال غربی مشهد افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در جریان سفر به استان خراسان رضوی با حضور در محل احداث سد مخزنی ارداک، واقع در ۶۹ کیلومتری شمال غربی مشهد این سد را افتتاح و مورد بهره بردرای قرار داد.

سد مخزنی ارداک در محل تلاقی دو شاخه اصلی رودخانه ارداک که از سرشاخه های “کشف رود” می باشد و در فاصله ۴ کیلومتری روستای ارداک با هدف تامین آب کشاورزی و نیز قسمتی از آب شرب شهر مشهد احداث شده است.

سد ارداک از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۵۶ متر از بستر رودخانه و ۵۹ متر از پی با طول تاج ۴۱۰ متر و حجم مخزن ۳۰ میلیون متر مکعب است.

عملیات اجرایی این سد از سال ۸۱ آغاز شده و بعنوان مکمل سد بزرگ دوستی در تامین نیاز آبی بخش شرب و صنعت شهر مشهد احداث شده است.

ساخمان سد و شبکه آبیاری و زهکشی ارداک نیز با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریانات دائم و فصلی رودخانه ارداک به منظور تامین نیاز آبی مشهد به میزان ۱۶٫۶ میلیون متر مکعب، تامین نیاز آبی ۱ هزار و ۶۷۱ هکتار از اراضی زراعی روستاهای حقابه بر پایاب، ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و صنعت منطقه و توسعه تفرجگاه های آبی و امکان ایجاد فرصت سرمایه گذاری بخش خصوصی در گردشگری استان، احداث گردیده است.

طول خطوط انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی این سد ۱۸ هزار و ۵۷۰ متر لوله و ۳۵ باب ابنیه فنی هیدرولیکی می باشد، هزینه نهایی اجرای دو طرح ساختمان سد و شبکه آبیاری زهکشی با احتساب هزینه های بخش مطالعه و نظارت، استملاک اراضی زراعی و باقی محدوده طرح و عملیات اجرایی در حدود ۵۰۰ میلیارد ریال است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.