بهره برداری از قطعه یک آزاد راه تهران – شمال اواخر سال

به گزارش ایرنا، ‘جلال عابدین’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعزامی به این منطقه افزود: مسیر قطعه یک آزاد راه تهران – شمال به طول ۳۲ کیلومتر، از زمان شروع عملیات ساخت تاکنون حدود ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به این که، تاکنون ۲۱۷ میلیارد تومان برای ساخت این قطعه هزینه شده است، گفت: این مبلغ برای تملک اراضی، طراحی، مشاور، پیمانکار، بیمه سهم کارفرما، ارزش افزوده و دیگر مسایل صرف شده است.

اعتبار مورد نیاز ساخت آزاد راه تهران – شمال از محل سرمایه گذاری ۵۰ درصد مشارکت دولت و ۵۰ درصد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تامین می شود.

پروژه آزاد راه تهران – شمال به منظور تامین ارتباط مطمئن ، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجرا است.

مدیر پروژه منطقه یک آزاد راه تهران – شمال گفت: دولت جهت سرعت بخشیدن ساخت این بزرگراه در سال جاری ، ۸۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته ، در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص مسیر منطقه یک آزاد راه تهران – شمال افزود: این منطقه از تقاطع شهید همت – آزادگان شروع و با عبور از مناطق کن سولقان و امامزاده عقیل و روستای رندان به تونل تالون ختم و در دوآب شهرستانک به منطقه ۲ متصل می شود.

وی گفت: مطالعات تونل های بلند تالون در مسیر رفت و برگشت به طول تقریبی هر کدام پنج هزار متر توسط مهندسین مشاور در حین اجرا و با استفاده از طرح تونل اکتشاف (پایلوت) انجام می شود.

عابدین با اشاره به این که، در حال حاضر برای تکمیل مطالعات و ساخت باقی مانده منطقه یک با کنسرسیوم چینی(اس تی ای) قرارداد تامین مالی(فاینانس ) منعقد شده است، افزود: در این قرارداد طرف چینی متعهد شده است ، سه سال بعد از گشایش اعتبار، مسیر منطقه یک را به طور کامل اجرا کند.

وی گفت: با تکمیل منطقه یک آزاد راه تهران – شمال ۶۰ کیلومتر از مسیر فعلی جاده چالوس کوتاه و سالانه حدود ۴۰ میلیون دلار از محل صرفه جویی سوخت عاید کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر صرفه جویی در سوخت، کاهش استهلاک وسایل نقلیه و وقت در سرانه ملی تاثیر فراوانی خواهد داشت.

عابدین گفت: در این منطقه تاکنون ۱۲۴ ملک به مساحت ۳۰۴ هزار متر مربع تملک شده و باید ۱۱۴ ملک به مساحت حدود ۱۲۰ هزار متر مربع دیگر تملک شود.

وی با بیان اینکه در منطقه یک آزاد راه تهران – شمال تا زمان بهره برداری بیش از ۱۱ میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری انجام خواهد شد، در پایان تاکید کرد: پرداخت به موقع اعتبارات زمینه اتمام منطقه یک آزاد راه و بهره برداری تا پایان سال را فراهم می کند و در صورت تاخیر در پرداخت اعتبارات زمان بهره برداری از این منطقه طولانی تر خواهد شد.

آزاد راه تهران – شمال با کوتاه کردن فاصله تهران – چالوس از حدود ۲۰۰ به ۱۲۱ کیلومتر، زمان مسافرت را از ۵/۴ ساعت به ۵/۱ ساعت کاهش خواهد داد.

طی مسیر در مناطق دشت و هموار آزاد راه معادل ۱۲۰، در قسمت های تپه ماهور ۱۰۰ و در بخش های کوهستانی ۸۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شده است که میانگین سرعت در طول آزاد راه برابر با ۸۸ کیلومتر در ساعت می شود.

آزاد راه دارای دو خط رفت و برگشت و یک خط شانه توقف است و مجموع طول تونل های مسیر نیز حدود ۴۵ کیلومتر به صورت دو قلو است که در مجموع ۹۰ کیلومتر می شود.

تعداد تونل های مسیر آزاد راه تهران – شمال ۱۳۷ دستگاه است که طولانی ترین تونل های مسیر، تونل های دو قلوهای البرز به طول حدود ۶۳۰۰ متر و تالون به طول حدود پنج هزار متر است.

اقتصام / ۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۶۵۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.