بهره برداری از ۳۰۰ طرح صنعتی و معدنی تا اوایل سال آینده

به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ‘مهدی غضنفری’ افزود: این طرح ها با ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری اجرا شده و با بهره برداری از آنها، برای ۷۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.

وی، رقم سرمایه گذاری طرح های مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب ‘طرح مهر ماندگار’ را به میزان ۱۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود : این طرح ها شامل ۲۰۰ طرح بزرگ و ۱۰۰ طرح کوچک است.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت با بیان اینکه از فصل جدید برداشت گندم وطی ماههای اخیر بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد کشاورزان خریداری شده است یادآورشد: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان وجوه گندم خریداری شده به کشاورزان ظرف ۴۸ ساعت پرداخت شده است.

غضنفری توضیح داد: در آستانه تصویب بودجه سال ۹۱ توسط مجلس شورای اسلامی اقدام خوب دولت و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و نگاه مثبت آنان به حوزه تولید قابل تقدیر است و درخواست ما و تمامی دست اندرکاران حوزه تولید از نمایندگان مجلس این است که کمک بیشتری بویژه در حوزه تسهیلات به تولید داشته باشند.

** اختصاص ۵/۴ میلیارد دلار و دوهزار میلیارد تومان برای طرح های نیمه تمام

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود که در مذاکرات انجام شده با صندوق توسعه ملی مقرر گردید ۵/۴ میلیارد دلار از منابع این صندوق برای پایان طرح های نیمه تمام صنعتی در دسترس بخش خصوصی قرار گیرد؛ همچنین براساس توافق انجام شده با وزارت امور اقتصادی و دارایی دو هزار میلیارد تومان از منابع ریالی در اختیار این طرح ها قرار می گیرد.

** مشخصات ۳۰۰ پروژه صنعتی و معدنی طرح مهر ماندگار

غضنفری درباره جزییات ۳۰۰ طرح صنعت، معدن توضیح داد: در دولت مصوبه ای داشتیم که طرح هایی را که امکان پایان آنها تا پایان امسال یا ماههای نخستین سال آینده وجود دارد در اولویت قرار دهیم که ۳۰۰ طرح شامل وزارت صنعت ، معدن و تجارت می شود.

وی ۲۴ طرح در حوزه فولاد – گندله ، کنسانتره ، شمش فولادی ، ورق و انواع مقاطع به ارزش ۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری – ۹ طرح سیمانی به ارزش ۸ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ، ۱۵ طرح کانی های غیر فلزی سرامیک ، سنگ به ارزش سه هزار و ۶۰۰ میلیارد سرمایه گذاری ، ۱۹ طرح غذایی به ارزش چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ، ۳۳ طرح شیمیایی و سلولزی به ارزش ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، ۱۱ طرح خودرو نیرو محرکه و قطعه سازی به ارزش ۸ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ، ۱۰ طرح نساجی به ارزش ۴۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شایان ذکر است سایر طرح ها در حوزه زیر ساخت ، پایانه صادراتی را از رئوس مهم این طرح ها عنوان کرد.

** خرید بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد از ۷ استان

غضنفری افزود: از ابتدای برداشت گندم تاکنون ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد از کشاورزان استانهای خوزستان، فارس، بوشهر، کرمان، ایلام، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خریداری شده است.

** ۷۰۰مرکز خرید گندم ۱۰۰میلیارد تومان گندم خریداری کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تا ۲۰ اردیبهشت ماه، بیش از ۷۰۰ مرکز خرید گندم از طریق سامانه خرید نقدی گندم ظرف مدت ۴۸ ساعت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان گندم مازارد کشاورزان را خریداری کرده اند.

وی با بیان اینکه در فصل اردیبهشت ماه سهم خرید گندم مازاد کشاورزان بالا نیست گفت : هر چه به سمت ماه های گرم سال نزدیک می شویم کشاورزان بسیاری برای فروش گندم مازاد خود به مراکز خرید مراجعه می کنند و به همین دلیل طبق برنامه ریزی های انجام شده اقدامات لازم برای پرداخت به موقع پول آنها انجام می شود.

** انتظارات حوزه تولید از مجلس شورای اسلامی در بودجه

وزیر صنعت ، معدن و تجارت از تلاش و مساعی خوب دولت و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و نگاه مثبت آنان به حوزه تولید قدردانی کرد و در عین حال انتظاراتی را مطرح کرد.

غضنفری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که در صحن مجلس به این مصوبات یا پیشنهاد مصوبات رای دهند زیرا در احکامی که در قانون بودجه آمده است باز امکان آن هست که به حوزه تولید بیشتر اهتمام شود و مساعدت بیشتری به حوزه تولید به دلیل همزمانی امسال با سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مبذول شود و امیدوارم امسال با مساعدت مجلس شورای اسلامی سال تاریخی برای حوزه تولید باشد .

**نحوه مساعدت مجلس از تولید در بودجه

غضنفری ادامه داد: اکنون نرخ سود بالا است و اخذ سرمایه در گردش برای واحدهای تولید قدری با مشکل روبه رو است و بانک ها به صورت انقباضی برخورد می کنند و قوانین و مقررات هم برای صندوق توسعه ملی به گونه ای بوده که وجوه ریالی زیادی را نمی تواند در دسترس قرار دهد.

وی اظهار امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی با مساعدت هایی که خواهند داشت امکان پرداخت کم سود فراهم شود و شرایط وام دهی برای بانک ها را فراهم سازد.

اقتصام**۹۱۸۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۴۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.