بهمنی:تغییر قیمت ارز مرجع پیشنهاد ما نبود

خبرگزاری فارس: تغییر قیمت ارز مرجع پیشنهاد ما نبود/ تعیین تکلیف نرخ ارز تنها در بورس

بینا- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه پیشنهاد تغییر قیمت ارز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و پس از بررسی و ارائه ادله کارشناسی بانک مرکزی نیز منتفی شد، گفت: هیچگاه به دنبال تغییر قیمت ارز مرجع نبوده و نیستیم.
به گزارش بینا، محمود بهمنی به “توانا” اظهار داشت: هیچ منطق اقتصادی و سیاسی نمی‌پذیرد که تأمین کالاهای استراتژیک برای یک کشور به قیمت ارز در بازار گره بخورد.
وی با تأکید بر اینکه تأمین و قیمت ارز این کالاها همواره در اختیار دولتها قرار دارد، تصریح کرد: بر همین مبنا ما نیز تأمین کالاهای استرتژیک با ارز قیمت مرجع فعلی را همچنان در دستور کار داریم و قرار هم نیست تغییری در این قیمت ایجاد شود.
وی افزود: اگر صحبتی در مورد تغییر قیمت ارز از قول بانک مرکزی در رسانه ها منعکس شده، به هیچ وجه ناظر بر قیمت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی نبوده و منظور تعیین قیمت ارز کالاهای غیر ضروری با مکانیزم بورس بوده است.
وی افزود: این مسئله بسیار واضح است که قیمت ارزی که کالاهای اساسی با آن تهیه می شود در هیچ حالتی به قیمت ارز در بازار پیوند نمی خورد، خصوصا در شرایطی مانند شرایط فعلی اقتصاد ایران که حفاظت از اندوخته های ارزی و حفظ آرامش بازارهای کالایی بیش از هر زمان دیگری در اولویت قرار دارد.
رئیس کل بانک مرکزی با گلایه شدید از اظهارات برخی افراد که بدون داشتن مسئولیت در حوزه ارزی، در مورد قیمت ارز یا شیوه قیمت گذاری آن صحبت می کنند، گفت: خلاف آنچه القا می شود بانک مرکزی هیچ گاه به دنبال تغییر قیمت ارز مرجع نبوده و نیست و این پیشنهاد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که پس از بررسی های صورت گرفته و ارائه ادله کارشناسی بانک مرکزی نیز منتفی شد.
به گفته وی، با این حال متأسفانه شاهد بودیم که اظهارات غیر کارشناسی در این باره شائبه هایی بوجود آورد.
وی تاکید کرد: طبیعی است که با آغاز معاملات گواهی ارزی در بورس، مکانیزم تعیین قیمت به گونه ای خواهد بود که قیمت بازار در بورس تعیین خواهد شد و این قیمت نیز مبنای تمامی معاملات بازار قرار می گیرد؛ دقیقا به همین اعتبار نیز وعده دادم که ظرف چند روز آینده مکانیزم تعیین قیمت تغییر می کند که قطعا این سخن با اینکه بیان شود قیمت ارز مرجع تغییر می کند، تفاوت ماهوی دارد.
رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: با شفافیتی که قیمت و مکانیزم عرضه و تقاضای ارز در بورس پیدا می کند، بدون شک در صورت اجرای طرح عرضه آن نیز از سوی صادرکنندگان و دارندگان ارز افزایش پیدا خواهد کرد چرا که نگهداری ارز توجیه منطقی نخواهد داشت.
وی یادآور شد: عرضه ارز در بورس در واقع مصداق کامل‌تر و دقیق تر مدیریت شناور ارز است چرا که در این ساز و کار بانک مرکزی در حکم بازارگردان، قیمت را با عرضه در بورس مدیریت خواهد کرد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.