به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی قرآن در ایران رونق خوبی پیدا کرده است

به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن، آیت الله مقتدایی شامگاه پنج شنبه در افتتاحیه بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه قرآن افزود: قبل از این برنامه های منسجم قرآنی در کشور کم بود ولی اکنون در حوزه های علمیه سراسر کشور، در دانشگاه ها، در آموزش و پرورش، در مساجد و حتی در منازل جلسات و درس های قرآنی دایر است.

نایب رییس شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که نظام جمهوری اسلامی به سمتی می رود که قرآن از مهجوریت دربیاید، گفت: چند سال پیش قرآن در ایران مهجور بود اما با تاکیدات مقام معظم رهبری و فعالیت حوزهای علمیه، برنامه ها و فعالیت های قرآنی در کشور سمت و سوی مناسبی به خود گرفت و حفظ قرآن، تفسیر قرآن و مفاهیم قران مطالبی است که به طور فراوان می توان در جامعه مشاهده کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: برپایی نمایشگاه های قرآن در جامعه تاثیر خوبی دارد که سال به سال به لطف خداوند نقش بیشتری پیدا می کند.

آیت الله مقتدایی با بیان این که شأن حوزه با بقیه بخش های نمایشگاه قرآن باید تفاوت داشته باشد گفت: حوزه باید روی محتوا کار کند؛ همان چیزی که در بیان قرآنی به عنوان هدف غایی نزول قرآن نامیده شده است.

نایب رییس شورای عالی حوزه های علمیه افزود: حفظ و قرائت قرآن خوب است و حتی در روایتی از رسول اکرم (ص) آمده است، اشراف امت من حافظان قرآن هستند. حتی در روایات تعیین شده است که هر فرد در روز چقدر قرآن بخواند، اما عمده تدبر و تفکر در قرآن است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در زمینه تدبر در قرآن گفت: از امام صادق درباره این آیه که می فرماید: ‘یتلونه حق تلاوته’ سوال شد که حق تلاوت چیست؟ امام صادق فرمود: این است که قرآن را با مکث و دقت بخوانند و در عمق آیات آن تفکر و تعقل کنند و به احکام آن عمل کنند و به وعده های آن امیدوار شوند و از عذابش بترسند و قصه های آن را تجسم کنند و از اوامرش پیروی کنند و از نواهی اش اجتناب کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام صادق (ع) افزودند که به خدا قسم حق تلاوت قرآن حفظ آیات آن و تلاوت سور آن نیست بلکه حق تلاوت قرآن تدبر در آیات است. به همین دلیل مسئولین بخش حوزوی باید روی این مسئله کار کنند و به غرفه داران تذکر دهند که در محصولات و جلسات خود روی این موضوع متمرکز شوند.

تهرام/۱۰۵۸/۹۹۷۷/۱۲۷۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۸۲۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.