به بهانه‌ی جلسه دیروز نمایندگان رسانه‌ها با دبیر جشنواره‌ی فجر: زنگ خطر برای یک اتفاق ملی از حالا به صدا درآمده است؟

۱۳م آذر ،

دوشنبه, ۱۳ آذر ساعت ۰۳:۰۹ کافه سینما

کافه سینما- دیروز جلسه‌ی نمایندگان رسانه‌ها با دبیر جشنواره‌‌ی بین‌المللی فیلم فجر برگزار شد. جشنواره‌ی فجر یک اتفاق ملی است و شاید بشود گفت تنها اتفاق مهم و موثر فرهنگی کشور در طول سال است و از معدود فرصت‌هایی که امکان حضور دیدگاه‌ها و افکار نخبگان و مردم فراهم می‌شود. باقی اتفاقها بسیاری محلی و محفلی و صنفی و گروهی است و یا مربوط به حوزه‌های کم نفوذتری می‌شود و تاثیر و قدرت‌شان با جشنواره‌ی فیلم فجر قابل مقایسه نیست. این است که وقتی صحبت از حصر و محدودیت و تقسیم‌بندی در مدیریت این جشنواره می‌شود؛ آن هم از حالا، باید بسیار زود به آن واکنش نشان داد.

در جلسه‌ی دیروز رسانه‌ها با دبیر، صحبت‌هایی دربارهٔ‌ی در اختیار گرفتن بعد رسانه‌ای جشنواره از سوی یک گروه، که ادعا کرده‌اند نام‌شان انجمن منتقدان است، شده است. منتقدان و روزنامه‌نگاران سینمایی در شرایط فعلی – که خود سینما تاثیر فراوانی در سیاست و هنر و اجتماع به دست آورده – طیف به شدت تاثیرگذار و البته نامتمرکزی می باشند که در شکل‌ها و حزب‌ها و نهادها و گروه‌های مستقل و غیر مستقل، دولتی و غیر دولتی، پراکنده‌اند. چیزی هم به اسم انجمن منتقدان که نماینده این گروه‌ها با دیدگاه‌های مختلف‌شان باشد، به لحاظ قانونی و صنفی؛ وجود ندارد. اعضای بسیاری از گروه‌ها و طیف‌ها و نمایندگان احزاب و نهادها، و از جمله به طور مثال مدیران و دبیران و نویسندگان رسانه‌ای خصوصی مثل کافه سینما، عضو هیچ انجمنی با عنوان “انجمن منتقدان” در سینما نیستند. و همه در کنار یکدیگر قرار است به کمک هم در پوشش رسانه‌ای این اتفاق فرهنگی شرکت کنند. قرار هم نیست که کسی برای بقیه حدود و سواد تعیین کند. میزان استعداد و شایستگی و نفوذ رسانه‌ای اشخاص، باید ملاک بر عهده گرفتن مسئولیت‌های‌شان در جشنواره‌ی امسال باشد.

زنگ خطر برای جشنواره فیلم فجر امسال با حرف‌هایی که در این جلسه گفته شده، از حالا به صدا درآمده است. مسئولان جشنواره چه قدر توان‌ و قابلیت و لیاقت به ثمر رساندن یک اتفاق ملی را دارند؟ در روزهای آینده، این اتفاق‌ها را رصد می‌کنیم.

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.