به بهانه دیدار استقلال برابر تیم ناشناخته تایلندی/ “پسران آبی” در مقابل “جنگجویان قلعه صاعقه ها”

اردیبهشت ۱۴۰۳

ورزش > فوتبال ملی – نماینده کشورمان در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف تیمی از تایلند برود.

سعید یوسفی/ بوریرام تایلند حریفی است که شاگردان امیر قلعه نوعی برای رسیدن به جمع ۸ تیم برتر قاره کهن باید از پیش رو بردارند. این تیم آسیای شرقی که با بهره گیری از تعداد فراوانی بازیکن اروپایی و بویژه اسپانیایی توانسته تا این مرحله از معتبر ترین مسابقات باشگاهی در سطح آسیا بالا بیاید، درست به اندازه نامش برای طرفداران فوتبال ایران ناشناخته است. به همین سبب در آستانه دیدار حساس نماینده کشورمان در برابر حریف تایلندی دانستن اطلاعاتی از این تیم مرموز شرق آسیا خالی از فایده نخواهد بود.
بوریرام باشگاهی با تاریخ ۴۳ ساله
باشگاه بوریرام تایلند در سال ۱۹۷۰ میلادی بنیان گذاری شد. “جنگجویان قلعه ی صاعقه ها” لقبی است که هواداران این تیم تایلندی به آن داده اند. این تیم تاکنون دوبار توانسته به مقام قهرمانی لیگ برتر تایلند دست یابد (۲۰۰۸ و ۲۰۱۱). بوریرام دو نایب قهرمانی این جام را نیز در کارنامه دارد. ورزشگاه خانگی بوریرام “نیو آی موبایل” نام دارد که گنجایش ۲۴۰۰۰ تماشاگر را داراست. نماینده تایلند تاکنون سه بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا و یک بار حضور در ای اف سی کاپ را تجربه کرده است. اسکات کوپر انگلیسی که دقیقا مثل این باشگاه تایلندی متولد سال ۱۹۷۰ است هدایت این تیم را بر عهده دارد. او سابقه مربیگری در آکادمی فوتبال لسترسیتی را نیز داراست.
۱۱۷ پله پایین تر از استقلال
در آخرین رنکینگ اعلامی از باشگاه های فوتبال جهان، نماینده تایلند جایگاه ۲۱۸ را به خود اختصاص داده که اگرچه در مقایسه با جایگاه ۱۰۱ استقلال ایران، رتبه بسیار نازلی به شمار می آید، اما نباید فراموش کرد که تیم هایی مثل مایورکا، خیخون، وردربرمن و سائوپائولو پایین تر از این باشگاه تایلندی قرار گرفته اند.
بوریرام چطور به جمع ۸ تیم رسید؟
تایلندی ها رقابتهای این فصل را با یک تساوی خارج از خانه برابر نماینده ژاپن آغاز کردند که نتیجه دلچسبی به شمار می آمد. دومین تساوی بوریرام برابر اف سی سئول و این بار در خانه بدست آمد. تایلندی ها که در خانه جیانگسو چین در بازی سوم ۲-۰ شکست خورده بودند در دیدار برگشت این تیم را با همان نتیجه شکست دادند و با دو تساوی پیاپی برابر نمایندگان ژاپن و کره توانستند به عنوان تیم دوم این گروه جواز حضور در مرحله بعد را بدست بیاورند. زمانیکه قرعه کشی مرحله یک هشتم انجام شد، روی کاغذ ساده ترین قرعه نصیب بنیادکار ازبکستان شده بود اما در کمال ناباوری نماینده ازبکستان در تایلند ۲-۱ مغلوب بوریرام شد و در بازی برگشت نیز نتوانست کاری از پیش ببرد تا با یک تساوی بدون گل خانگی از گردونه رقابتهای امسال لیگ قهرمانان حذف شود و در عین شگفتی این بوریرام تایلند باشد که به جمع ۸ تیم برتر قاره کهن راه می یابد.
تیکی تاکای تایلندی!
در ترکیب بوریرام بازیکنان دو رگه و خارجی بسیاری از کشورهای اروپایی و نیز سایر کشورهای آسیایی به چشم می خورند. خارجی های بسیاری که اغلب آنها در سالهای اخیر از لیگ های اسپانیا به این تیم تایلندی ملحق شده اند. از جمله سرشناس ترین این بازیکنان می توان به مانوئل ردوندو و برونو هره رو، کارملو گونزالس و اوسمار باربای اسپانیایی یا ماساهیتو ناتوی ژاپنی اشاره کرد که از بوندس لیگای آلمان به این تیم تایلندی پیوسته است. هرچند نتایج نشانگر سبک به شدت تدافعی این تیم می باشند اما با توجه به حضور این تعداد بازیکن اسپانیایی تبار باید منتظر نمایش گوشه هایی از تیکی تاکای اسپانیایی، این بار از سوی یک تیم تایلندی باشیم.
بوریرام صدرنشین لیگ تایلند
بوریرام تا پایان هفته بیست و دوم لیگ تایلند موفق به کسب ۱۵ پیروزی و ۷ تساوی شده و شکستی در کارنامه این تیم دیده نمی شود. آنها در آخرین دیدار پیش از رویارویی با استقلال، در خانه دو بر صفر چیانگرا را از پیش رو برداشتند تا ضمن ادامه صدرنشینی شان در لیگ تایلند، با روحیه عالی راهی ایران شوند. بهترین گلزن این تیم کارملو گونزالس مهاجم ۳۰ ساله اسپانیایی است که سابقه حضور در تیم های لوانته، هرکولس و خیخون و نومانسیای اسپانیا را داشته و نیز برای تیم های ملی زیر ۱۶، ۱۷، ۱۹و ۲۱ ساله های اسپانیا به میدان رفته است.

هرچند که بوریرام در ظاهر حریفی ساده برای استقلال و بهترین قرعه این مرحله به شمار می آید اما نگاهی به بازیهای قبلی این تیم در دورهای گروهی و حذفی و نیز نتایجی که در مقابل تیم های مطرح کره ای، ژاپنی و ازبک کسب کرده است نشان می دهد که اگر استقلالی ها بخواهند این حریف را دست کم بگیرند، در بازی برگشت در خانه این تیم تایلندی روز سختی را پیش رو خواهند داشت.
دیدار استقلال و بوریرام تایلند در چهارچوب دور رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ساعت ۲۰:۱۵ روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.

۲۵۱ ۴۳


RSS
ماخذ: خبر آنلاین
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.