به دنبال اصلاح رابطه دولت و مردم هستم/ سبک مدیریتی من “گلوله‌های برفی” است + صوت

محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به چه دلیل وارد ساز و کار رقابت شدید؟ گفت: یا اباالفضل. اول گله می‌کنم از دوستان صدا و سیما،‌ یک اتفاقی افتاد و آقایان بخشی از صحبت‌های من را احساس کردند بر اساس قانون سانسور کنند و از من سؤال کردند و من قبول کردم چون اساس من تابعیت از قانون است و یکی از دلایلی که به صحنه آمدم این است که می‌خواهیم قانون‌شکنی را کنار بگذاریم اما این درست نبود که رئیس صدا و سیما در روزنامه‌ها بگوید مسئله امنیت ملی بوده و آن جمله را بازگو کند.

وی در ادامه افزود: یکی از دلایل آمدن من این است که ما چرا مردم را محرم نمی‌دانیم، چرا مگر انقلاب به دست مردم محقق نشده؟ مگر ما جنگ را با مردم تمام نکردیم؟ مگر مهم‌ترین مسائل و سیاست‌های کشور را به مردم نمی‌گفتیم؟

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من معتقدم یکی از دلایلی که باید حل کنیم رابطه دولت و مردم است که باید بازسازی و تعریف بشود، رابطه فعلی درست نیست و به ما آسیب‌های فراوانی وارد می‌کند اما همه انگیزه من این نیست.

رضایی با اشاره به انگیزه دوم خود بیان کرد: انگیزه دوم من این است که در کشور ما پیشرفت‌های بسیار عظیم صورت گرفته که ایران را تبدیل به یک قدرت بسیار بزرگ در منطقه کرده است به طوری که دیگران نیز به ما تکیه می‌کنند؛ از جمله سوریه، لبنان، فلسطین، عراق که به ما تکیه کرده‌اند اما ما در گوشت و مرغ و کره می‌مانیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهم مثالی بزنم ملت‌ها را همیشه به یک پرنده تشبیه می‌کنم که بال سیاست و امنیت و بال زندگی اقتصاد دارد که بال سیاست و امنیت بزرگ شده و بال زندگی و اقتصاد کوچک مانده است که من می‌خواهم این عدم توازن را حل کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: مسئله دیگر این است که ما نمی‌توانیم به خوبی در سیاست خارجیمان از اهرم‌ها و امکانات و پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی گفت:‌مسئله دیگر ما تحریم‌های اقتصادی است و من آمده‌ام چون احساس خطر و عقب‌ماندگی می‌کنم و من فقط در دو انتخابات شرکت کردم؛ پس از همین جا می‌شود فهمید که من نمی‌خواستم وارد سیاست شوم  و در سال ۸۸ که وارد انتخابات شدم عرض کردم که اگر کاری نکنیم ممکن است کشور به سمت پرتگاه برود و از کلمه پرتگاه می‌شود فهمید که من به دنبال رفع خطر هستم.

رضایی با بیان اینکه رابطه دولت و مردم را اصلاح می‌کنم، بیان کرد: من چهار انگیزه دارم که اصلاح رابطه دولت و مردم،‌عدم توازن با اقتصاد و زندگی و امنیت و دفاع بهبود یابد و از اهرم‌ها و پتانسیلمان در روابط خارجی خوب استفاده کنیم و مسئله دیگر مسئله تحریم‌های اقتصادی است که باید حل شود.

رضایی با بیان اینکه اولین کاری که بعد از مردمی کردن اقتصاد می‌کنیم از بین بردن اقتصاد تک‌محصولی است، تشریح کرد: اقتصاد ایران مثل یک ساختمان یک ستونه است، هر ساختمانی باید ستون مناسب با بدنه خود را داشته باشد به جای اینکه یک ساختمان ۷۷ طبقه ۷۷ ستون داشته باشد در کشور ما یک ستون نفت دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: چند محصوله کردن اقتصاد ایران از جمله اهداف من است که کشاورزی، صنعت، آی تی،‌ توریست،‌ تجارت از جمله ستون‌های قوی که به اندازه نفت است زیر ساختمان کشور قرار می‌دهیم و اقتصاد را چند محصوله می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه شما همیشه بیان کردید دوای درد ایران را می‌دانستید اما مجال خدمت پیدا نکردید، دلیل‌اش چیست؟ گفت: همیشه خود را سرباز ملت ایران می‌دانم و هر جا خطر بوده حاضر شدم و در خنثی کردن کودتا، شورش منافقین،‌ فرمانده سپاه بودن در صحنه حاضر بوده‌ام و بعد از جنگ تا امروز می‌توانستم کارهای بزرگی انجام دهم اما اختیار نداشته‌ام البته به دولت‌ها برنامه و ایده‌های خود را ارائه داده و آن‌ها را کمک کرده‌ام.

رضایی با اشاره به دست خطی متعلق به شهید حسن باقری در ۱۳ بهمن ۱۳۶۰ در دفترچه خاطراتش بیان کرد: در این خاطره ذکر شده که برادر محسن به من گفت این یک واقعیت است که آمریکا هر کاری در ایران می‌خواسته انجام داده و ناکام شده است از این به بعد دو کار منزوی کردن ایران و محاصره  اقتصادی را دنبال می‌کند لذا این سند نشانه نگرانی‌های من است.

وی در ادامه افزود: بیش از بیست و خورده‌ای سال از جنگ گذشته و دغدغه من این بوده که کشور از آسیب‌پذیری رها شود.

رضایی در ادامه گفت: من که سرباز ملت هستم و توطئه‌ها را دیدم دستم بسته است و جز با صبر و حوصله کار دیگری نتوانستم بکنم و دلیل اینکه اقتصاد خواندم علی‌رغم اینکه رشته‌ام مهندسی مکانیک بود بعد از انقلاب اقتصاد خواندم چرا که می‌دانستم نیاز جامعه‌ام را برطرف می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من دانش اقتصاد را فرا گرفتم و زمانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد شدم ریاست کمیسیون اقتصادی در مجمع را بر عهده گرفتم و به کمیسیون امنیت نرفتم چرا که من خطر را در اقتصاد می‌دیدم.

وی با اشاره به ورود خود به صحنه انتخابات در سال ۸۸ گفت: خوشحالم که در سال ۸۸ به صحنه وارد شدم و ایده‌ها و هشدارهای خود را بگویم اما متاسفانه به هشدارهای من توجه نشد چرا که من از نگرانی و بیکاری و شاخص فلاکت صحبت کردم و حتی به احمدی‌نژاد هم گفتم که اگر دوباره رئیس‌جمهور شدی به من بگویید که بیکاری و گرانی را چگونه می‌خواهید برطرف کنید.

رضایی افزود:‌ دلیل استمرار من در این مسیر این بود که احتمال می‌دادم در کشورم چنین شرایطی به وجود بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال می‌دهید برنامه‌هایی که طراحی کردید امکان عملیاتی شدن را داشته باشد، اظهار داشت: خیلی زیاد؛ یکی اینکه حرف‌های من کارشناسی شده است و من ساعت‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام در اتاق فکر آن که دبیرخانه است ساعت‌ها با کارشناسان دولت خاتمی و احمدی‌نژاد صحبت کرده‌ام؛ پشتوانه کارشناسی برنامه من قوی است لذا اقتصاددان هستم و می‌فهمم که چه اتفاقی می‌افتد و در متن برنامه‌ریزی بوده‌ام.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: معمولا ایده‌هایی که می‌دهم مال خودم است اما برنامه‌ها محصول کار جمعی با کارشناسان کشور است.

رضایی تصریح کرد:‌پیش خود گفتم من که می‌خواهم رئیس‌جمهور شوم مروری بر برنامه‌ها داشته باشم که آیا می‌توانم برنامه‌ها را عملی کنم و اینکه قدرت تعامل من و اغنا کردن دوستان در حوزه‌های حکومتی مثل مجلس و قوه قضاییه بالا است و هیچ‌گاه درگیری با جناح‌های سیاسی نداشته و سعی کرده‌ام طوری رفتار کنم که در عین اینکه انتقاد داشته‌ام اما مشکل خاصی پیش نیامده است.

وی بیان کرد: به دنبال تشکیل دولت فراگیر از همه اقوام و پتانسیل‌ها هستم و دو شرط قبول رهبر انقلاب و آدم با عُرضه و دلیل اینکه وارد ائتلاف‌ها نشدم این است که نمی‌خواستم هیچ تعهدی به جز ملت ایران به جای دیگری داشته باشم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد:‌ سابقه عبور من از مشکلات به پشتوانه کار من برمی‌گردد از هفده هجده سالگی که به زندان افتادم تا الان که ۴۰ سال است کار سیاسی می‌کنم بحران‌های بسیار سنگینی را به لطف و عنایت پروردگار گذراندم.

رضایی با اشاره به سبک مدیریتی خود با عنوان “گلوله‌های برفی” تصریح کرد: در این سبک آدم‌های ناشناخته را پیدا می‌کنم و از بالای قله‌های جمعیتی مثل استان‌ها و اقوام سرازیر می‌کنم در دامنه مردم و در آنجا این ابرها تبدیل به توده‌های برف می‌شوند که وقتی به فقر و گرانی و بیکاری می‌رسند آن را پودر کرده و مشکلات مردم را رفع می‌کنند.

وی در ادامه گفت: من افرادی را در زمان تصدی خود در سپاه پیدا کردم که کسی آن‌ها را نمی‌شناخت و به آن‌ها میدان دادم و مهدی باکری از جمله کسانی است که از قله سهند و سبلان به درون مردم آمد و گروه‌های زیادی از مردم را دور خود جمع کرد و تبدیل به لشکر ۳۱ عاشورا شد و الان افتخار ملت ایران و آذربایجان است و معتقدم در جامعه ایران ده‌ها مهدی باکری و خرازی وجود دارند.

رضایی اظهار داشت:‌ امیدوارم با سبک “گلوله‌های برفی” بتوانم جوانان این کشور را راه بیندازم و به کوری چشم دشمنان نشان می‌دهیم؛ جمهوری اسلامی که در صحنه دفاع شکست نخورد در صحنه اقتصاد نیز شکست‌ناپذیر است.

وی گفت:‌ مسئله دیگر فراهم کردن بسترها است و من ۵۰ درصد کار را جلو رفته‌ام چشم‌انداز و سیاست‌های اصل ۴۴ مهیا است و برنامه‌ها من درست در این مسیرها تنظیم شده است.

رضایی در پاسخ به این سؤال که منظور شما از یارانه سبز درآمدی و غیر تورمی چیست؟ گفت: در دولت من رابطه جدیدی میان دولت و مردم برقرار می‌شود، نگاه دولت‌مردان به اداره کشور را عوض می‌کنم چرا که نگاه دولت‌مردان امروزی با توجه به دیدگاه گذشته انقلاب بوده و نگاهی سیاسی-امنیتی است که متأسفانه این نگاه مانع از اداره کشور است لذا ما نیازمند دیدگاهی فرهنگی-اقتصادی هستیم و اولین کاری که انجام می‌دهم این است که نگاه دولت‌مردان را نسبت به اقوام، استان‌ها و دانشگاه‌ها از حالت سیاسی-امنیتی به نگاهی فرهنگی-اقتصادی تبدیل می‌کنم.

وی افزود: بنده ساختار دولت را عوض می‌کنم، دولت پادگانی که رضاشاه در تهران ایجاد کرده رفتار و اختیارات را از مردم گرفته است بنده این رفتار دولت‌مردان را نمی‌پسندم چرا که کسی که در رأس قدرت است باید مسئولیت پذیر باشد و از انجام وظایف خود عقب نشینی نکند لذا بنده اگر دولت را در دست بگیرم هر حرفی که بزنم بر عهده می‌گیرم و اگر نتوانم، جلوی تلویزیون از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم و اگر لازم باشد کنار می‌کشم و یک دقیقه وقت مردم را نخواهم گرفت.

رضایی با اشاره به تخصیص یارانه سبز به کشاورزی گفت: در مرحله دوم یارانه‌ها دولت یک تعهدی داده که باید آن را انجام دهد، بنده یارانه ۴۵ هزار تومانی را به مردم می‌دهم ولی مرحله دوم آن که ۶۵ هزار تومان بوده و جمع آن با ۴۵ هزار تومان می‌شود ۱۱۰ هزار تومان را هرماه به ازای هر ایرانی می‌دهم، این ۶۵ هزار تومان گردشی بر تولید و سرمایه گذاری و اشتغال انجام می‌دهد وقتی مردم این پول‌ها را در بازار می‌برند معادل آن هم کالا در بازار می‌آید بنابراین تورمی شکل نخواهد گرفت.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به سهام عدالت تصریح کرد: آزادسازی سهام عدالت از برنامه های بنده است چرا که در حال حاضر ۴۵ میلیون نفر سهام عدالت را دارند اما عملاً در محاصره دولت است چرا که آن‌ها می‌گویند مردم پول آن‌ها را نپرداخته‌اند، بنده این سهام را آزاد می‌کنم و بورسی به نام سهام عدالت را برای خرید و فروش مردم ایجاد می‌کنم.

دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سربازی حرفه ای را که با کمک تعدادی از دوستان نظامی‌ام طراحی کرده‌ام که به جای سربازی اجباری باشد که اگر مقام معظم رهبری با این طرح موافقت کند آن را برای تصویب به مجلس ارائه می‌کنم.

رضایی اظهار داشت: ۵ میلیون کسب و کار خانگی به وجود خواهم آورد، برنامه ای برای بانوان و طرح کوثر دارم که مسئله حق عائله‌مندی، حق و شأن و بیمه، توانمندسازی بانوان را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: کنترل و هدایت نقدینگی کشور و استقرار بانک مرکزی و احیای صنایع تعدیل شده از طریق در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش، از برنامه های من است همچنین بنده صادرات غیر نفتی را جدی گرفته و بازارچه های محلی را به صورت گسترده ای میان ۱۵ کشور همسایه باز می‌کنم همچنین ارزآوری را از طریق جذب توریسم مورد توجه قرار می‌دهم.

این کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد: جوانانی که فوق لیسانس و دکتری دارند و سن آن‌ها زیر ۳۵ سال است را برای اداره فرمانداری و استانداری کشور آماده می‌کنم تا از دل آن‌ها وزرای جوانی برای کابینه خود انتخاب کنم، ایالت‌های اقتصادی را در ایران میان استان‌ها  راه‌اندازی خواهم کرد.

وی ادامه داد: بیمه همگانی و پزشک خانواده را اصلاح کرده و تحت عنوان جامعه سالم ارائه خواهم کرد همچنین برنامه ای برای محیط زیست با عنوان شهر آسمانی در نظر دارم که در این طرح احیای دریاچه ارومیه برطرف سازی غبار در یازده استان جنوبی کشور و خشک شدن زاینده رود را در نظر دارم، همچنین برای تمامی شهرهای ایران برنامه ای نوشته‌ام که در سایت خودم قرار داده‌ام.

رضایی اظهار داشت: هزینه ازدواج با ۲۳ میلیون پول جهیزیه برای زوج‌های جوان در نظر گرفته‌ام که این پول را به کارخانه‌ها می‌دهم تا کارخانه‌هایی که نیمه تعطیل هستند جان تازه بگیرند ولی معادل آن را جهیزیه به زوج‌های جوان می‌دهم با این کار هم صنایع تاسیس شده را احیا می‌کنم و هم جهیزیه را در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌دهم.

وی تاکید کرد: بعد از ۱۰۰ سال که دولت‌های ایران، اقتصادی پول خرج کن داشتند را روی ریل تولید و ثروت و کسب پول تبدیل می‌کنم چرا که اگر پول و ثروتی نباشد نمی‌توان خرج کرد.

وی افزود: دولت‌ها در ۱۰۰ سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشتند چون پولی را از درون زمین به نام نفت بیرون می‌آورند که اگر قیمت آن بالا برود وضع ما خوب می‌شود و اگر پایین بیاید وضع ما بد می‌شود، این خوب نیست این به معنای آن است که دولت مصرف کننده ثروت و خرج کننده پول است، ما دولت را ثروتمند می‌کنیم به طوری که با راه اندازی تولید منافع زیادی را کسب می‌کنیم این مسئله ممکن است طول بکشد اما نتیجه آن مثبت است.

رضایی تصریح کرد: ما یک میلیون بشکه نفت اضافی در چاه‌ها داریم و این یک میلیون بشکه را می‌توانیم به فرآورده های آن تبدیل کرده و از طریق پالایشگاه‌ها ۲۰ یا ۳۰ هزار بشکه مستقر کنیم لذا این تولید را می‌توانیم به خارج بفرستیم بنده حساب کردم که ۱۵۰ میلیارد دلار می‌توان از طریق صادرات یک میلیون بشکه نفت و فرآورده های آن به کشورهای اطرافمان به دست بیاوریم که این مهم منابع بنده در خصوص تأمین منابع یارانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه عدالت و پیشرفت که از دغدغه های اصلی مردم است، گفت: اولین طرح عملیاتی من مسئله ایالت‌های اقتصادی است سرمایه اصلی ما در استان‌ها و اقوام ما هستند که در این راستا باید تبعیض و پارتی بازی و رشوه را برداریم چرا که این‌ها اجازه نمی‌دهند عدالت واقعی شکل گیرد ما باید تبعیض را برداریم تا عدالت حل شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در مسئله پیشرفت ما طرحی می‌خواهیم که نگاهمان را به سیاست خارجی و داخلی درست کند یعنی با یک دست ایستادگی سیاسی را بگیریم و با دستی دیگر پیشروی اقتصاد و فرهنگی که اگر این دو کار را انجام ندهیم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.

وی افزود: بعضی‌ها گفتمان انقلاب را در ایستادگی می‌بینند این مهم در دهه اول انقلاب مطرح بود اما امروز گفتمان انقلاب این است که ایستادگی سیاسی را در کنار پیشروی فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم اگر ما آن‌ها را در کنار هم نداشته باشیم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم لذا  ما باید ایستادگی سیاسی را مدنظر بگیریم و به میراث و ارزش‌های انقلاب نیز تکیه کنیم نباید گفتمان انقلاب را محدود به ایستادگی بدانیم من یک ریال را به هیچ کس نمی‌دهم مگر آنکه یک ریال را بیاورد چرا که این موجب تقویت انقلاب و نظام می‌شود.

رضایی افزود: یک جمهوری اسلامی پیشرفته و ثروتمند  می‌تواند حامی ملت خود و جهان اسلام باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که در قبال پرونده هسته ای ایران، همگرایی‌های منطقه ای، و برخورد با آمریکا چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: بنده معتقدم که به خوبی از اهرم‌هایمان در روابط خارجی استفاده نکرده ایم و من این کار را می‌کنم، ایران آنچنان موقعیتی در منطقه دارد که با یک لبخند می‌تواند میلیاردها دلار کسب درآمد کند چرا که ما از پتانسیل، اهرم، امکانات و موقعیت ژئوپولتیک برخورداریم که اگر بخواهیم از آن‌ها استفاده کنیم هیچ مشکلی نداریم.

این کاندیدای ریاست جمهوری ادامه داد: بنده برای این سیاست حارجی استراتژی تعریف کردم به نام “قیچی” یعنی ما با این قیچی قصد داریم که بن‌بست را ببریم و از آن عبور کنیم این قیچی دو لبه دارد که یک لبه آن یک تیم بسیار قوی دیپلماسی است که برای مذاکره آن را بسیج می‌کنم و در ماه اول به آمریکا نشان می‌دهیم که تحریم‌ها در حال بی اثر شدن است چرا که در غیر این صورت کوچک‌ترین امتیازی به ما نمی‌دهند.

رضایی ادامه داد: یک طرحی برای بحث با آمریکا در نظر دارم که رهبر معظم انقلاب با آن موافقت کرده است که در کنار بحث هسته ای ۱+۵ می‌توانیم با آمریکا روی مسئله هسته ای هم مذاکره کنیم البته ایشان فرمودند که به این مسئله خوش بین نیستم.

وی تصریح کرد: من ر رابطه با مذاکره با آمریکا دو مسئله دیگر را از رهبر معظم انقلاب اجازه خواهم گرفت؛ که مسئله محیط زیست و مواد مخدر است که در صورت موافقت بتوانیم با یک همکاری بین‌المللی این مسائل را حل کنیم.

رضایی تاکید کرد: بنده روی مسئله اسرائیل جدی هستم چرا که ما می‌گوییم همه فلسطینی‌ها باید بازگردند و در سرزمین فلسطین انتخابات برگزار کرده و قانون اساسی وضع شود.

رضایی اظهار داشت: مسئله جدی من در قبال سیاست خارجی خلع سلاح هسته ای است که این مهم باید در روابط بین‌الملل رعایت شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: بنده به شدت قانون گرایی را تقویت می‌کنم هم در بعد مشارکت هم در بعد اعتراض چرا که اصلاً قبول ندارم که مردم در راهپیمایی‌ها و انتخابات باشند اما انتقاد نکنند شما خود می‌دانید که من در سال ۸۸ به خیابان نرفتم چون بر این اعتقاد بودم که اعتراضات از طریق شورای نگهبان صورت می‌گیرد همچنین از کسانی که در این دوره از انتخابات نسبت به احراز صلاحیت‌ها تمکین کردند، تشکر می‌کنم.

دانلود فایل صوتی صحبت‌های محسن رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری_ قسمت اول

دانلود فایل صوتی صحبت‌های محسن رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری_ قسمت دوم

نوشته به دنبال اصلاح رابطه دولت و مردم هستم/ سبک مدیریتی من “گلوله‌های برفی” است + صوت اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.