به دنبال تهیه سند علوم و متون دریایی هستیم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

به دنبال تهیه سند علوم و متون دریایی هستیم تا برنامه ۱۰ ساله تدوین شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران ؛وحید چگینی رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی امروز در نشست مدیران گروه ها و روسای کمیته های برنامه ریزی آموزش عالی که در سالن همایش های وزارت علوم تشکیل شد. طی سخنرانی گفت: هم اکنون iبه دنبال تهیه سند علوم و متون دریایی هستیم تا برنامه ۱۰ ساله تدوین کنیم.

وی iبه آمار تعداد دانشجویان در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی که در رشته های علوم و متون دریایی مشغول تحصیل می باشند اشاره نمود و گفت: iبه صورت کلی ۲ هزار و ۱۷۵ دانشجو در دوره های مختلف در مراکز دولتی و غیر دولتی مشغول تحصیل می باشند که تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی ۸ هزار و ۹۴۸ نفر در مقطع ارشد هزار و ۸۲۰ نفر در مقطع دکتری ۲۱۲ نفر است و همچنین تعداد دانشجویان در دانشگاه های غیر دولتی در مقطع کاردانی ۲۲۷ نفر، کارشناسی ۳ هزار و ۹۱۰ نفر و کارشناسی ارشد ۱۵۸ نفر و دکتری ۶۵ نفر می باشند که در رشته های دریایی مشغول تحصیل می باشند.

چگینی تصریح نمود: هم اکنون ۵ رشته در مقطع کاردانی، ۱۰ رشته در مقطع کارشناسی، ۲۰ رشته در مقطع ارشد و ۵ رشته در مقطع دکتری مربوط iبه رشته های دریایی است که دانشجویان مشغول تحصیل می باشند.

وی خاطر نشان نمود: تعداد دانش آموختگان از فواصل سال های ۶۶-۶۷ تا ۸۸-۸۹ در دانشگاه های دولتی در مقاطع کاردانی ۵ هزار و ۳۲۲ نفر، کارشناسی ۸ هزار و ۸۳۷ نفر، ارشد هزار و ۷۸ نفر و دکتری ۵۰ نفر است که در دانشگاه های غیر دولتی در مقطع کاردانی هزار و ۷۵۲ نفر، کارشناسی ، ۲ هزار و ۵۱۹ نفر و ارشد ۲۲۷ نفر و دکتری ۲۴۲ نفر تحصیل نموده اند.

وضعیت آزمایشگاه های کشور رو iبه iبهبود است

چگینی در ادامه گفت: تدوین رشته مهندسی سواحل، رشته مدیریت، رشته ساحلی و مهندسی اقیانوسی در دستور کار قرار دارد که تا چند ماه دیگر کار تدوین آنها انجام می گردد.

وی افزود: در حال حاضر همچون سایر رشته های علوم این رشته سهم احضار شده ای ندارد ولی در مقایسه می توان بیان نمود که هم اکنون از سایر کشورها جلوتر هستیم و این پیشرفت قابل مقایسه نمی باش.

چگینی تصریح نمود: تشکیل ناوگان ملی دریایی و دسترسی iبه قطب جنوب و ایجاد آزمایشگاه زیر آب و همین طور توسعه دانشگاه های دریایی در کشور افزایش می یابد.

وی در پاسخ iبه سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر وضعیت کنونی آزمایشگاه های این حوزه گفت: وضعیت آزمایشگاه های این حوزه رو iبه iبهبود است، چنان چه از نظر تجهیزات میدانی در وضعیت خوبی قرار داریم و هم اکنون مشکل اصلی در بحث تجهیزات را نداریم اما هم اکنون هم سو نمودن تحقیقات مهم است و باید iبه صورت برنامه ریزی شده iبه آن برسیم.

 ۱۰ میلیارد تومان برای ساخت کشتی اقیانوس پیما اختصاص یافته است

چگینی در ادامه گفت: هم اکنون در ایران تنها یک کشتی تحقیقاتی دریایی وجود دارد در حالی که در کشوری چون ترکیه ۱۱ کشتی دریایی وجود دارد چنان چه هر کدام از دانشگاه های بزرگ کشور ما نیازمند یک کشتی تحقیقاتی می باشند.

وی در پاسخ iبه سوال خبرنگار مبنی بر این که وضعیت کشتی های اقیانوس پیما iبه کجا رسیده گفت: ۱۰ میلیارد تومان برای شناور تخصص یافته چنانچه هم اکنون این کشتی خریداری شده و هم اکنون مشکلی که وجود دارد بقیه قطعات این کشتی است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.