به دنیای «تجارت با فرکانس بالا» خوش آمدید

جام جم آنلاین: باهوشترین کارگزاران بورس و بازارهای مالی را دیگر فراموش کنید. از این پس روبات های کارگزار هستند که بازارهای مالی را به لرزه در می آورند. کارگزاران بی رحمی که موجب میلیاردها خسارت به بانک‌ها می شوند، دیگر به گذشته تعلق دارند. آنها با روبات هایی جایگزین می شوند که به مراتب سریع تر بوده اما به همان اندازه همکاران انسانی خود فریبکار هستند. آنها بازارها را بی ثبات می کنند.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از نیوزنت، این روبات ها می توانند پول زیادی در بازارهای مالی به دست آورند. اما در عین حال می توانند فاجعه هایی را ایجاد کنند.

به دنیای ” تجارت با فرکانس بالا” خوش آمدید. در ایالات متحده دوسوم نقل و انتقلات سهام بورس توسط رایانه ها انجام می شوند. در فرانسه ، یک سوم. این روبات های سوپر سریع دستورهای مالی را در میکرو ثانیه ارسال می کنند.

اگر روبات های کارگزار از همکاران انسانی خود ماهر تر هستند اما به همان اندازه نیز خطرناکند. آنها هیچ توجه ای به چشم اندازهای میان مدت و دراز مدت شرکت ها ندارند. تنها هدفشان جا به جا کردن قیمت هاست تا به نظر برسد حرکتی وجود دارد.

در ماه مه ۲۰۱۰ سهام شرکت پروکتر اند گامبل در چند دقیقه در بازار وال استریت ۳۰ درصد ارزشش را از دست داد. شاخص داوجونز سقوط کرد و موجب  یک ” فلش کرش” ( سقوط آنی) شد. نتیجه : میلیون ها دلار زیان.

ابتدا انگشت ها به سوی بحران مالی یونان نشانه رفتند اما سرانجام تحلیل گران متوجه شدند روبات یک شرکت معاملات سهام  با فرکانس بالا عامل آن بوده است. این روبات با سرعتی باورنکردنی ۳۰۰۰ قرارداد را فروخت  و موجب وحشت در میان سایر روبات های کارگزار شد.

روبات های کارگزار گاهی نیز از روش های متقلبانه استفاده می کنند. رایانه ها می توانند رگبارهایی از دستورات را صادر کرده و موجب اشباع رایانه های بورس شده و جریان را کند کنند. تنها رایانه های سریع تر می توانند دستورات را ارسال کرده و رایانه های دیگر هنگ می کند.

آنها در عین حال می توانند دستوری را صادر و بلافاصله آن را لغو کنند تنها با هدف منفعت  بردن از حرکتی که عامل اولیه آن بوده اند. مشکل این است که سرعت عمل آ»ها موجب می شود تا ژاندارم های بورس نتوانند رد آنها را بیابند. مترجم: بهرام افتخاری.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.