به سود بعد از بازگشایی نماد رضایت ندهید

مدیر توسعه سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران:

به سود بعد از بازگشایی نماد رضایت ندهید

سهام را نگه دارید و به توصیه تحلیلگران بورس اعتماد کنید

عصر خودرو : در آغاز فصل تابستان با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع شرکت ها و در پی بسته شدن نماد شرکت ها در بورس، تعدادی از سهامداران اقدام به فروش سهام خود می کنند.

عملکرد این گروه که با بی توجهی به سرمایه گذاری بلند مدت در پی سود مقطعی هستند ، در اغلب مواقع منجر به بی نتیجه بودن سرمایه گذاریشان می شود و حتی گاهی ضرر مالی را نیز به همراه دارد . کارشناسان بورس این عملکرد را اشتباه دانسته و عقیده دارند افراد باید با دیدی وسیع نسبت به آینده سهام خود اقدام به تصمیم گیری در این زمینه بکنند ، چرا که اغلب حین فروش کوتاه مدت سهام آن قدر که باید از سرمایهگذاریشان سود نمی برند.
سیدمحمد هاشمی نژاد، مدیر توسعه سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران در این باره می گوید: شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس طبق قانون تجارت حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی اقدام به تشکیل مجمع عمومی سالیانه برای بررسی صورتهای مالی و تقسیم سود می کنند.
به گفته وی: البته بیشتر شرکت هایی که به طور معمول ساختار مالی مناسب، وضعیتی سودآور و تولید قابل قبولی دارند اقدام به تقسیم سود و حتی در بعضی از مواقع تعدیل سود پیش بینی شده می کنند .
هاشمی نژاد در ادامه با بیان اینکه بعضی از سهامداران بعد از بازگشایی نماد شرکت مورد نظر با کسب یک سود کف و کوتاه مدت اقدام به فروش سهام مزبور می کنند تصریح کرد: این امر در میان مدت و بلند مدت به زیان سهامدار خواهد بود، چرا که شرکت هایی که در کارهای تولیدی وضعیت مناسب دارند معمولاً آینده خوبی از لحاظ سودآوری برای سهام دار می توانند داشته باشند .
به عقیده مدیر توسعه سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران کسب یک سود کوتاه مدت چه بعد از مجمع و چه بعد از تعدیل EPS (عایدی سهم) از یک سود بلند مدت صرف نظر کردن و قناعت به یک سود کوتاه مدت است .
این کارشناس بازار سرمایه همچنین با بیان اینکه تصمیم گیری در خصوص فروش و یا نگهداری سهام نیازمند توجه به چشم انداز آن صنعت و شرکت؛ وضعیت سود آوری آن در آینده؛ میزان فروش محصولات و خدمات و در سال آینده یا سال جاری و حتی در بلند مدت خواهد بود تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که سهامدار در چنین مواقعی باید به آن توجه کند نگهداری سهام و توجه به این توصیه تحلیلگران بورس است که در بررسی فعالیت شرکت نگاه عمیق تری به آینده داشته باشند و منتظر عایدی آتی شرکت مورد نظر باشند ، درغیر این صورت دریافت یک سود کم ومقطعی برای سهامدار کارساز نخواهد بود .
وی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه این مسائل در مورد شرکت هایی که از نظر مدیریتی وضعیت مناسب دارند حائز اهمیت است اظهارکرد: بعضی از شرکت ها ممکن است ساختار مالی و سودآوریشان خیلی مقطعی و فصلی باشد، در این مواقع معمولاً سرمایه گذار می تواند با سود کوتاه مدتی که کسب کرده از بازار سهام خارج شود ولی در مورد صنایع اصلی، مادر و صنایع پایه ای کشور، نگاه بلند مدت و نگهداری سهام و دریافت سودهای نقدی یک راهکار مطمئن و بالطبع سودآور است .
هاشمی نژاد درمورد شرایط فعلی بازار نیز گفت: معمولاً در این شرایط رفتارهای هیجانی بر بازار حاکم است و پیروی از این فضا بیشترین زیان را برای اشخاص حقیقی دارد که دچار این جو روانی می شوند .
به عقیده وی در این حالت که جوی منفی ایجاد شده، سرمایه گذار فارغ از هرگونه تردید و بررسی، بی توجه به روند آتی شرکت و وضعیت سودآوری ، اقدام به فروش سهام می کند و ضربه اصلی این حرکت به خود سرمایه گذار باز می گردد تا جاییکه ممکن است با ارقامی نزدیک به ۴۰% زیر قیمت خرید اقدام به فروش سهام کند .
مدیر توسعه سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران در انتها نیز به سهامداران توصیه کرد: سهامداران با جو روانی بازار همراه نشوند وگرنه بیشترین زیان را در قبال سرمایه گذاری خود تجربه می کنند .

دوشنبه ۵ تیر   ۸:۵۲


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.