به موازات توسعه روابط سیاسی،روابط فرهنگی رابا لبنان گسترش خواهیم داد

‘سید محمد حسینی’ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران که به منظور سفری یک روزه و افتتاح مراسم هفته فرهنگی ایران در لبنان صبح امروز دوشنبه وارد این کشور شد، در گفتگو با خبرنگار ایرنا در بیروت، اظهار داشت که برگزاری هفته های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف طی سال های اخیر گسترش خوبی یافته است.

وی گفت که چند روز پیش نیز در مراسم هفته فرهنگی ایران که به طور مفصل در ترکیه برگزار شد شرکت داشته است و هم چنین قرار است به زودی نیز هفته فرهنگی ایران در کروواسی برگزار شود.

وی با اشاره به تقسیم کار در خصوص برگزاری هفته های فرهنگی و استفاده از توانمندی های استان ها در این رابطه، اظهار داشت: می توان همزمان در چند کشور مختلف هفته فرهنگی برگزار کرد، زیرا که با افزایش شناخت مردم کشورها با ایران، این امر آثار خیلی خوبی در توسعه روابط دو جانبه خواهد داشت.

حسینی با تاکید بر اینکه ما تلاش داریم که در ارایه آثار هنری در این هفته های فرهنگی، تنوع کافی را به خرج دهیم، ادامه داد: آثار مختلف خوشنویسی، عکاسی، نقاشی و دیگر هنرها در این هفته های فرهنگی عرضه می شود که باعث ایجاد انگیزه سفر به ایران بین مردم دیگر کشورها می شود تا آنها از نزدیک، مناطق مختلف کشورمان را ببینند و با فرهنگ و هنر ایران زمین آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان پشتیبان برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان است، اظهار داشت: قطعا آثار مختلف صنایع دستی، خاتم کاری، منبت کاری، قلم کاری و دیگر انواع رشته های هنری در این هفته فرهنگی ارایه خواهد شد.

وزیر ارشاد کشورمان با اشاره به اینکه سعی می شود کتاب های عرضه شده در هفته های فرهنگی بیشتر به زبان کشورمیزبان باشد افزود: در این دوره کتاب های زیادی که در ایران منتشر شده و به زبان عربی هستند، در هفته فرهنگی ایران در لبنان ارایه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نمایش فیلم نیز از دیگر برنامه های هفته فرهنگی خواهد بود، گفت: هنرمندان زیادی از کشورمان از جمله فیلمسازان و دیگر هنرمندان به منظور ارایه و توضیح آثار هنری خود طی این هفته در لبنان حضور خواهند یافت که این امر بسیار تاثیر گذار است و به نوعی آموزش نیز تلقی می شود.

حسینی با اشاره به اینکه طی این سفر با وزرای اطلاع رسانی و فرهنگ لبنان دیدارهای جداگانه خواهد داشت، افزود: طی سفر سال گذشته نیز که به بیروت انجام شد، دیدارهای خوبی با مسئولان مختلف لبنانی داشتیم و باید گفت که روابط فرهنگی و هنری ایران و لبنان طی این دوره خیلی خوب و پربار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه برخی فعالیت های هنری ایران از جمله ساخت فیلم ’۳۳ روز’ با کمک فیلم سازان ایرانی ،بسیار مورد توجه طرف های لبنانی قرار گرفته است، افزود: اگر بتوانیم اینگونه کارهای مشترک انجام دهیم، قطعا می تواند در تعمیق روابط فرهنگی دو کشور بسیار موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی لازم برای برگزاری هفته فرهنگی لبنان را دارد، اظهار داشت: تاکید ایران در این برنامه بر ایجاد ارتباط با تمام طوایف و مذاهب لبنانی است و ما خواستار ثبات و آرامش کامل، در تمام مناطق این کشور هستیم.

حسینی با اشاره به سفر اخیر ‘محمد رضا رحیمی’ معاون اول رییس جمهور کشورمان در راس هیاتی عالی رتبه از وزرای مختلف به لبنان، گفت: در این سفر توافق نامه های سیاسی و اقتصادی مهمی به امضا رسید و لازم است به موازات این توافق نامه ها فعالیت های فرهنگی دو جانبه نیز گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه برنامه ها سبب ایجاد ارتباط بیشتر دو کشور در سطوح مسئولان، نخبگان علمی و فرهنگی و عامه مردم خواهد بود، افزود: این امر تاثیر بسیار خوب و مثبتی دارد و خنثی کننده بسیاری از تبلیغات و فضاسازی منفی است که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

وزیر ارشاد همچنین با تاکید بر اینکه در این سفر توافق نامه های پیشین مرور خواهد شد، گفت: تلاش ما بر این است که از فعالیت های فرهنگی دو جانبه، از جمله فیلم سازی حمایت همه جانبه به عمل آوریم تا بدین شیوه پیوند میان دو ملت منسجم تر شود.

خاورم*۲۰۲۴**۱۰۳۰ **۱۴۴۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۰۷۷۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.