به نظر شما چه گروههایی باید از دریافت یارانه حذف شوند؟

گردآوری توسط گروه اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

اقتصاد > اقتصاد کلان – در روزهای پایانی سال بحث حذف بخشی از یارانه‌بگیران و اقشار غیرنیازمند از دریافت یارانه داغ شده است. به نظر شما درست‌ترین ملاک و مکانیزم برای کم کردن تعداد یارانه‌بگیران چه می‌تواند باشد؟

در حالی حدود ۴ سال و دو ماه از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد که قرار بود یارانه‌های نقدی پرداختی در جریان اجرای این قانون به گروه نیازمند باشد، اما در این مدت تاکنون به تمامی اقشار جامعه یارانه پرداخت شده و حتی براساس تحلیل‌ها و گزارش‌هایی که ارائه می‌شود، میزان یارانه‌های پرداختی گاهی از میزان درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها بیشتر بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دولت یازدهم در برنامه‌ای که در پیش دارد، درصدد است تا اقشار غیرنیازمند را از دریافت یارانه حذف کند؛ به نحوی که در نخستین گام به گفته محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، یارانه افراد خارج از کشور حذف شده و در گام بعدی نیز با توجه به جمع‌آوری اطلاعات از ۴۰ پایگاه اطلاعاتی، اقشار پردرآمد جامعه شناسایی شده و در لیست حذفی‌ها از دریافت یارانه قرار دارند.

اما نکته‌ای که در این میان حایز اهمیت است، این‌که ملاک و مکانیزم درست برای حذف یارانه‌بگیران چه خواهد بود؟ در همین رابطه، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق چندی پیش پیشنهاد دادند که یارانه نقدی به خانوارهایی که بیش از ۲.۵ میلیون تومان درآمد دارند، پرداخت نشود.

این در حالی است که منتقدان نسبت به این پیشنهاد، تاکید دارند که «درآمد نمی‌تواند معیار مناسبی برای حذف یارانه‌بگیران باشد.» کارشناسان عنوان می‌کنند که «برای حذف اقشار پردرآمد می‌توان از شاخصی به نام وسع مالی خانوار بهره گرفت؛ به نحوی که علاوه بر درآمد جاری یا ماهانه خانوار، عوامل دیگری همچون ثروت و دارایی‌ها محاسبه شود و سپس برمبنای تمام این اطلاعات، ارزیابی‌های لازم صورت گیرد و خانوارها رتبه‌بندی شوند.»گروهی دیگر از کارشناسان نیز در مقابل، اطلاعات ملکی و بانکی را معیار درست حذف یارانه‌بگیران می‌دانند و متذکر می‌شوند؛ «نوع خودرو، مسافرت‌های خارجی و نوع شغل می‌تواند معیارهای شناسایی دهک‌های پردرآمد باشد.»

شما کاربران ممتاز نیوز نیز می‌توانید پیشنهادات خود را برای حذف یارانه‌بگیران و این‌که چه مکانیزم و ملاکی برای حذف یارانه‌بگیران درست است، با درج نظر در انتهای همین خبر عنوان کنید.

۲۳۲۲۵


RSS
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.