به ۷۵ هزار نفر صف حج تمتع ۲۰ ساله شد

جامعه

درحالی که مسئولان همواره وعده می‌دادند که حدود ۱ و نیم میلیون زائر ثبت‌نام شده در لیست‌های تمتع سازمان حج و زیارت را با توجه به سهمیه‌ای که قرار بود به ۱۰۰ هزار نفر در سال برسد به عربستان اعزام می‌کنند، ولی با کاهش سهمیه ایران به ۷۵ هزار نفر، این صف طولانی‌تر شد. اینگونه به نظر می‌رسد که قرار است زائران در صفی حدود ۲۰سال منتظر تمتع بمانند.

IMAGE634836558540372971

سایز اصلی تصویر

خبرگزاری میراث فرهنگی: یکی از مسائلی که در امور حج و زیارت سال‌هاست به آن ایراد وارد است نوع ثبت‌نام و اعزام ایرانیان به حج تمتع، عمره و عتبا‌ت عالیات است که سازمان حج و زیارت خود به آن دامن می‌زند.

در این خصوص می‌توان به ثبت نام‌های انجام شده عمره تا سال۹۲ اشاره کرد. درحالی که اولویت تشرف آنها تعیین شده بود، سازمان حج و زیارت در صدد انجام ثبت نام جدید برای سال۹۳ به بعد برآمد. هرچند در میانه‌راه ثبت‌نام، اعلام شد که از ثبت‌نام‌شدگان تنها ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عمره اعزام می‌شوند و پس از قرعه‌کشی و تعیین اولویت، افرادی که نامشان در اولویت‌ها نیست می‌توانند ودیعه خود را پس بگیرند.

البته در این خصوص لیست بلند بالایی از زائران در صف انتظار عمره ایجاد شد که شنیده‌ها حکایت از ۱۱ ساله شدن عمره دارند.

در این میان فهرست زائران حج تمتع نیز از این حکایت دور نماند و با آنکه مسئولان سازمان حج و زیارت بارها وعده افزایش سهمیه ایران برای تمتع سال جاری را داده بودند و “غلامرضا رضایی” معاون حج سازمان حج و زیارت اظهار کرده بود: «با توجه به رایزنی‌هایی که مسئولان سازمان حج و سایر مسئولان نظام انجام داده‌اند از دولت عربستان خواسته‌ایم که سهمیه تمتع افزایش پیدا کند. اما این کار صورت نگرفت.»

پیش‌بینی‌های مسئولان سازمان حج و زیارت برای افزایش سهمیه حج ایران به واقعیت نپیوست و نه‌تنها سهمیه کشورمان افزایش نیافت بلکه با کاهش حدود ۲۵هزار نفری تمتع و بیش از ۶۰هزار نفری در عمره روبه‌رو شد.

با انجام یک حساب سر انگشتی می‌توان گفت، برای حدود ۱ و نیم میلیون زائر ثبت‌نام شده در لیست‌های تمتع سازمان حج و زیارت یک صف ۲۰ ساله درست شده‌است.

مسئولان سازمان حج و زیارت دلیل عدم تحقق وعده‌هایشان را به ساخت و سازهای عمرانی در مکه مکرمه و مدینه منوره که چهارسال طول می‌کشد مرتبط دانستند و گفتند: «سهمیه حج تمتع تا پایان طرح‌های عمرانی مکه و مدینه ادامه خواهد داشت.»


اخبار جامعه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.