بودجه ۱۴۰۱ باید واقعی و بدون کسری بسته شود / از همه کسانی که واکسن نزده اند دعوت می کنم واکسن بزنند / نسبت به مذاکرات نتیجه محور جدی هستیم

رییس‌جمهوری گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم دز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند و قبل از فرا رسیدن فصل سرما شاهد واکسینه شدن دز دوم خواهیم بود.

بودجه ۱۴۰۱ باید واقعی و بدون کسری بسته شود / از همه کسانی که واکسن نزده اند دعوت می کنم واکسن بزنند / نسبت به مذاکرات نتیجه محور جدی هستیم

به گزارش ممتاز نیوز، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی دوشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی با تبریک ولادت نبی مکرم اسلام و امام صادق (ع) به همه ملت ایران و مسلمان و آزادگان عالم و همچنین تبریک هفته وحدت، گفت:‌ ایران اسلامی اقوام مذاهب و گویش های مختلف دارد نقطه مشترک همه این است ایران عزتمند، بالنده و برخوردار از پیشرفت باشد.

وی درباره آخرین روند واکسیناسیون و اقدامات دولت برای درگیر نشدن موج ششم اظهار کرد: در آغاز دولت اعلام کردیم که اولویت ما واکسیناسیون عمومی است و امروز با گذشت مدت کوتاهی شاهد دریافت بیش از ۷۰ درصد دز نخست کرونا هستیم و امیدوارم قبل از فرا رسیدن فصل سرما شاهد واکسینه شدن دز دوم هم باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از  بحث‌های مطرح شده در ستاد کرونا این بود که از حالت انفعال در کرونا خارج شویم و حالت فعال پیدا کنیم که هم در واکسیناسیون و هم در دانشگاه های علوم پزشکی و بخش های مردمی بسیج و نیروهای مسلح این آمادگی وجود دارد و نباید در موج احتمالی به صورت منفعل وارد شویم.

رییس جمهوری تصریح کرد: باید فعالانه پیش‌بینی ها و بعد از آن پیشگیری‌های لازم را داشته باشیم و اگر شاهد موج ششم بودیم برخورد مناسب شود تا به فراگیری منجر نشود.

رییسی ادامه داد: در عین حال افرادی که حتی دو دز واکسن زدند حتما اصول بهداشتی را رعایت کنند. به رغم بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و کسب کارها، رعایت پروتکل ها برای همگان ضرورت دارد تا شاهد شرایط بدی برای کشور نباشیم.

رییس دولت سیزدهم اظهار کرد: به لطف خدا آنچه گفته شد تاکنون عمل کردیم تا وضعیتی که جهان امروز به آن مبتلا است شرایط فعالی باشد و از همه آنانی که واکسن نزدند دعوت می‌کنم واکسن بزنند.

وی یادآور شد: به رسانه ملی و بخش‌های مختلف کشور دارای نفوذ کلام گفتیم سعی کنند در جایگاه خود برای توجیه همه مردم و انجام کار اقناعی تلاش کنند.

روزانه قیمت‌ها را رصد می‌کنم

رییس‌جمهوری در ادامه درباره شاخص های کلان اقتصادی و وضعیت اقتصادی مردم و التهابات ناشی از تورم بالا گفت: با مردم وعده کردیم اولویت نخست واکسیناسیون عمومی و کرونا است که کار تا حد زیادی انجام شد و باید ادامه یابد. دومین مساله معیشت مردم، کنترل تورم و گرانی در جامعه است و این دغدغه روزانه و دغدغه هر ساعت بنده است.

رییس جمهوری تاکید کرد: من روزانه و ساعتی موضوع را دنبال و وضعیت قیمت‌ها را به طور دائم به ویژه قیمت خوراکی را رصد می‌کنم. با وزرا صحبت و در جلسات شرکت می‌کنم تا تورم کنترل شود. ما از فشار روی مردم و اقشار کم درآمد و محروم داریم و احساس می‌کنم در کنار سفره مردم هستم. امیدوارم با گام‌هایی که برمی‌داریم آثار تورم کاهش یابد. البته آثار تورمی تصمیمات قبلی امروز روی سفره مردم بروز یافته و تصمیمات امروز ما حتما در آینده روی زندگی مردم جلوه خواهد داشت.  

photo_2021-10-18_22-23-34

رییس دولت سیزدهم درباره مساله استقراض از بانک مرکزی، اظهار کرد: باید کسر بودجه را جبران کنیم و استقراض تورم زا است. شهریور ماه دولت شروع شد و دوستان پیگیری و تلاش کردند تا بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها را داشته باشیم که این کار انجام شد. در مهر هم این کار بدون قرض از بانک مرکزی انجام و حقوق و دستمزدها و هزینه‌های دولت پرداخت می‌شود.  

رییسی اقدام دوم را مساله تدوین بودجه ۱۴۰۱ عنوان و تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۱ باید بدون کسری و واقعی ببندیم اگر بودجه را واقعی بستیم خوب است. تاکیدات سه سال قبل مقام معظم رهبری یعنی اصلاح ساختار بودجه را در این دوره از بودجه لحاظ می‌کنیم. در این زمینه افزایش بودجه سراغ نهادهایی باید برود که از درآمد کمتری برخوردارند و از سوی دیگر هزینه‌ها باید قابل پالایش باشد.

رییس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در دولت برنامه‌ای برای لغو ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد یا نه، گفت: تا امروز جلسات متعددی در ستاد اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع داشته‌ایم. با اقتصاددانان خارج از مجموعه دولت هم رایزنی و بحث و تبادل نظر شد.شاهد بودیم پول سفره مردم، در جیب چند دلال رفت. باید این موضوع طوری اصلاح شود که پول در جیب مردم  برود و در سفره مردم ظاهر شود.

وی تاکید کرد: این کار ضرورت دارد اما با غافلگیری انجام نخواهیم داد و مردم را نسبت به آن بی اطلاع نخواهیم گذاشت و شوک به بازار ایجاد نخواهیم کرد. همه جوانب سنجیده می‌شود تا کار با اتقان انجام شود و بازار و مردم در جریان این تصمیم قرار می‌گیرد.

رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: این اصلاح جزو برنامه‌های دولت است که انجام می‌شود و در وقت مناسب به مردم اطلاع می دهیم. در این موضوع مشارکت مردم شرط اجرای موفق است.اجرای عدالت محوری ترین نکته ای است که نسبت به آن هم وعده کردیم. 

سفره مردم را به برجام گره نمی زنیم

رییس‌جمهوری درباره مذاکرات هسته ای و اینکه آیا این کار در این دولت دنبال می‌شود یا نه، گفت: مذاکرات را دنبال می‌کنیم اما سفره و بازار را به برجام گره نمی‌زنیم.ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: نسبت به مذاکرات نتیجه محور جدی هستیم و باید در طرف مقابل نشانی برای جدیت در لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد و این تحریم‌های ظالمانه رفع شود. گفتیم که وقتی دولت مستقر شود کار دنبال می‌شود و الان کار از طریق وزارت خارجه دنبال می‌شود.

رییسی خاطرنشان کرد: به آنچه گفتیم پایبند و جدی هستیم و طرف مقابل هم باید جدی باشد. در مذاکراتی که چند روز قبل در تهران با نمایندگان اتحادیه اروپا انجام شد گفتیم که جمهوری اسلامی جدی است و باید جدیت را در طرف مقابل هم ببینیم.

رییس جمهوری در ادامه درباره حضور در ترتیبات بین‌المللی و استفاده از ظرفیت های حضور در نهادهای بین‌المللی برای منافع مردم و اینکه متولی این امر چه کسی است و در دولت چگونه دنبال می‌شود گفت: با عضویت دایم در شانگهای ارتباطات یا زیربنای اقتصادی منطقه برقرار کردیم. وزارت امور خارجه مسئول رسمی آن است چون اسنادی وجود دارد که باید به امضا برسد و زمان بر است. 

وی تاکید کرد: بخش‌های مختلف اقتصادی باید برای روابط با اعضای شانگهای فعال شوند و به‌ویژه  صادرات ما می‌تواند دو برابر شود. در حال حاضر نقش ما در تجارت منطقه‌ای مناسب نیست و باید شرایط را تغییر دهیم.

رییسی ادامه داد: ارتباط با کشورهای همسایه و   منطقه اولویت ما است. نشست‌هایی که تاکنون بوده بیشترین نشست را بعد از مسئولیت هیات‌های اعزامی به ایران داشتم. امروز اراده جدی کشورهای منطقه برای ارتباط با ایران به ویژه اقتصادی و تجاری وجود دارد و ما باید فعالیت مضاعف داشته باشیم. با این حال باید به فعالان اقتصادی بگویم که این فعالیت ها هرگز کافی نیست.

رییس جمهوری در ادامه درخصوص حضور رایزن‌های بازرگانی در سفارتخانه‌های کشورمان در سفارتخانه ها گفت: از ابتدا اعلام کردیم که دیپلماسی اقتصادی باید فعال شود و به مردم و فعالان اقتصادی نیز می‌گویم که در دیدارهایی که در اجلاس شانگهای داشتم، بدون استثنا و همچنین در سایر دیدارها کشورها برای روابط اقتصادی اعلام آمادگی کردند و از کالای ایرانی استقبال می‌کنند و تولیدکننده و صادرکننده‌ ایرانی بداند که بازار خوبی در منطقه دارد.

وی افزود: تعیین این رایزن‌ها در راستای همین سیاست است و ما با سفیران خود در کشورهای منطقه نشستی خواهیم داشت تا به این مساله بپردازیم.

راهبرد ما ثبات در افغانستان است

رییسی همچنین درباره تحولات افغانستان و موضع کشورمان در این‌باره اظهار کرد: ما نسبت به افغانستان اعلام کردیم که دولت فراگیری تشکیل شود که همه گروه‌های فعال در این کشور و اقوام را نمایندگی کند و چنین دولتی مورد حمایت ماست.

وی ادامه داد: آنچه امروز بعد از اخراج آمریکایی‌ها رخ می‌دهد مساله داعش است؛ آمریکایی‌ها خود اعلام کردند که داعش دست‌ساخته‌ آنهاست. راهبرد ما ثبات و وحدت در افغانستان است اما راهبرد آمریکایی‌ها عدم ثبات و برهم زدنِ وحدت است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران امنیت‌ساز است و باید تلاش شود که افغانستان بتواند وضعیت آرامی داشته باشد تا مردم این کشور در صلح، امنیت و آرامش زندگی کنند.

رییس دولت سیزدهم با اشاره به فتنه گری داعش در کشورهای مختلف و به‌ویژه در افغانستان، ثبات در این کشور را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: از حاکمان افغانستان می‌خواهیم که مقابل این جنایات داعش که مردم مسلمان را به خاک و خون می‌کشند، ایستادگی کنند. اگر امروز حرکت جدی علیه داعش انجام و در منطقه نابود نشود، داعش زمینه مزاحمت برای بسیاری از کشورهای منطقه را فراهم خواهد کرد.

رییس جمهوری در خصوص اقدامات دولت برای خانه دار کردن مردم نیز گفت: جلسه شورای عالی مسکن برگزار و مقدمات کار توسط بنیاد مسکن، استانداران و وزارت راه و شهرسازی انجام شد. وزیر راه و شهرسازی هم امروز در مصاحبه ای اعلام کرد که در شهرستان های مختلف، اراضی شناسایی شده و در حال آماده سازی است.

وی ادامه داد: در روستاها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و هم در شهرها توسط ارگان های ذیربط کار مسکن سازی را دنبال می کنیم تا وعده داده شده تحقق یابد و در قانون هم بر وظیفه دولت در این حوزه تصریح شده و نیاز کشور است.

رییسی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون مسکن در سال در کشور نیاز است و ما موظف به تامین این نیاز مردم هستیم و باتوجه به امکانات کشور، این کار شدنی است.در این زمینه زمین و تسهیلات به مسکن سازان و مردم داده خواهد شد و دولت کار هدایت، نظارت و حمایت را انجام می دهد و باید همه مردم کمک کنند تا این بخش اقتصادی پیشران فعال شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این حوزه فعال شود خیلی از کارخانجات هم فعال می شوند و به افزایش اشتغال و تولید منجر می شود. مجموعا ساخت چهار میلیون مسکن دنبال می شود و مقدمات آن فراهم شده است. 

رییس دولت سیزدهم در خصوص اهمیت سفرهای استانی نیز گفت: ۶ روز در هفته کار ملی انجام می دهیم و مسائل استان ها را پیگیری می کنیم و یک روز هم در سطح استان به صورت میدانی، مسائل استان ها را پیگیری می کنیم. مسئولیت ما فقط در تهران نیست و کاری که در میدان انجام می شود حتما پشت میز انجام نخواهد شد.

وی یادآور شد: قبل از سفر، نیازهای فوری استان توسط کارشناسان ما در مرکز، بررسی و سپس هیاتی به استان اعزام می شود تا نیازهای فوری استان را مشخص کنند. در معاونت اجرایی ریاست جمهوری، اعتبار مورد نیاز پروژه ها بررسی و زمان لازم برای پروژه در نظر گرفته می شود.

رییس جمهوری افزود: همچنین در جلسه ای که با حضور معاون اول رییس جمهوری تشکیل می شود و صورت مجلس می شود، امکانات انجام کار بررسی و با حضور معاون اول صورت جلسه می شود و در استان هم توسط شورای اداری بررسی و وزیران کارهایی که می خواهد انجام شود را در شورای اداری استان مطرح می کنند زیرا مدیران استان هستند که باید کار را اجرایی کنند.

رییسی از بلاتکلیفی طرح های نیمه کاره در کشور انتقاد کرد و گفت: در نخیلات بوشهر، سدی هست که برای چندکیلومتر لوله گذاری، همین طور بلاتکلیف مانده است و نخیلات در حال خشک شدن است یا یک کارخانه که حدود ۸۷ درصد کار آن انجام شده، بقیه کار معطل تسهیلات است و در صورت راه اندازی تا ۶۰۰ کارگر در آن مشغول به کار می شوند. گاهی وقت ها، طرح های با پیشرفت بالای ۸۰ درصد معطل یک کار کوچک هستند و این ثروت ملی است که از دست می رود.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره سفرهای استانی هم گفت: دولت ما دولتی مردمی است و در هر شرایطی با مردم ارتباط خواهیم داشت. دولت نباید ارتباطش را با مردم قطع کند. به وزیران هم همین موضوع را توصیه کردم. رفتن به اجتماعات مردمی بسیار مهم است.

رییس جمهوری گفت: در همین سفر شیراز، متوجه شدیم که پروژه از حرم شاهچراغ تا حرم سیدمیرمحمد در حال انجام است،بخشی از این کار متوقف شده زیرا ۳۰ تا ۴۰ خانه هست که عنوان میراث فرهنگی پیدا کرده که بعد از پیگیری گفتند به آسانی قابل حل است. بنابراین پروژه هایی هست که با یک اقدام سریعا قابل حل است. برخی پروژه ها شروع شده و چند سال است رها و دچار فرسودگی شده که اینها باید دوباره احیا شوند.

رییس دولت سیزدهم با بیان اینکه سه ناظر استاندار در سطح محلی و وزیر در سطح ملی و بخش پیگیری مصوبات سفرهای استانی در ریاست جمهوری بر انجام مصوبات نظارت می کنند، خاطرنشان کرد: پروژه ها باید زمانبندی داشته باشد و مردم هم نظارت کنند. فقط در این صورت است که این اقدامات می تواند مردم را امیدوار کند. در اهواز، تعداد کارگاه های ایجاد شبکه فاضلاب این شهر سه، چهار برابر و کار لوله کشی فاضلاب تسریع شده است تا در صورت باریدن باران، مردم دچار مشکل نشوند.

ملاک برای انتصاب افراد کارآمدی است

رییس‌جمهوری درباره تغییر مدیران و روند انتصابات در دولت خود گفت: محور مد نظر ما برای انتصاب افراد و گزینش مسئولان کارآمدی و دلداگی به انقلاب و نظام و قدم برداشتن برای مردم است. در کابینه افرادی را انتخاب کردم که به بنده رای ندادند. یقین داشتم کسی به من رای نداد اما برای عضویت در کابینه ایشان را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: اصلا قبول داشتن بنده یکی از شرایط کار کردن با این دولت نیست من هم خدمتگزار مردم هستم. در این تریبون اعلام می‌کنم در استان‌ها و شهرستان‌هایی که می‌روم بنر با عکس بنده نصب می‌کنند عکس امام و رهبری را بزنند و ضمن تشکر از همه مردم اعلام می‌کنم من هم مانند بقیه در این نظام خدمتگزار هستم.

رییس دولت سیزدهم ادامه داد: به دوستانم در دولت چند بار تکرار کردم که محور ما کارآمدی است و اگر برای انجام کار به میدان آمدند حتما تثبیت شوند و در این دولت به کار خود ادامه دهند.

رییسی گفت: همه کسانی که دارای کارآمدی در کشور هستند باید در جایگاه خود تثبیت شوند و به آنها میدان داده شود. اگر هر کسی به هر دلیلی خودش نمی‌خواهد کار کند یا مدیری احساس کند تغییری صورت می‌گیرد جای خود دارد. با برخی افراد کابینه حتی یک بار زیر یک سقف در جلسه‌ای نبودم. این افراد توسط دوستان، گروه‌ها و سایتهایی که برای معرفی افراد اعلام کردیم معرفی شدند. حتی سابقه رفاقت با آنها نداشتم.

به دنبال محبوب‌القلوب شدن نیستم

رییس دولت سیزدهم بیان کرد: یکی از اشکالات به بنده این است فلانی گروه و دسته خاصی ندارد. من به دنبال شایسته سالاری بودم و بعد از این هم دنبال شایسته سالاری هستم. اینکه حتما در دولت جدید کسی از افراد دولت قبلی نباشد درست نیست؛ چون ملاک کارآمدی است. اینکه تا پایان چهارسال مسئولیتم حتما در خدمت یک مدیر باشیم هم درست نیست. چنین تعهدی نداریم.

وی اضافه کرد: هر سال یک ارزیابی کلان نسبت به همه مدیران داریم و اگر احساس کردیم فردی کارآمدی لازم را نداشته باشد، حتما تغییر می‌دهیم. مساله ما مردم و پیشرفت کار است دنبال جمع کردن مدیر ومحبوب‌القلوب شدن نیستم. در این جایگاهی که سوگند یاد کردم خدمتگزار مردم باشیم گره از کار مردم باز کنیم، فعالیت می‌کنم. 

رییس‌جمهوری در ادامه با ارزیابی وضعیت کشور گفت: دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد. اینکه برخی دولت‌ها اعلام کردند خزانه خالی است، اگر بگویم وضع خزانه چه بود ممکن است بگویند شما هم با گله گذاری کار را آغاز می‌کنید.

وی افزود: برای نشان دادن وضعیت خزانه به سفره‌ها، ارزش پول ملی و میزان کسری بودجه نگاه کنید. دولت قبل تعهداتی در ۶ ماه اخیر ایجاد کرد که بر کسری ها افزود.ما با مشارکت مردم کار را دنبال می‌کنیم تا آثار ایجاد شده کمتر بر زندگی مردم ظاهر شود جز شرایط تورمی که تصمیمات آن قبلا گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: در هر ماه باید به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه انجام شده دولت قبل را پرداخت کنیم و این در کنار دستمزد، حقوق و یارانه است. در ماه اول با همه فشار روی دولت تلاش کردیم استقراض از بانک مرکزی انجام نشود. معنی آن را اقتصاد دان‌ها می‌دانند.

رییسی ادامه داد: شرایط ما کسری بودجه و تورمی است اما به مردم می‌گویم هر چه کار پیش می‌رود امیدهای بیشتر پیدا می‌کنیم وگشایش‌های بسیاری می‌بینیم در کشور ایجاد می‌شود. آینده را بسیار روشن می‌بینم و در تصمیمات مان سعی می‌کنیم آثار تورمی نداشته باشد یا کمترین آثار تورمی را داشته باشد.

رییسی گفت: اگر بخواهیم در جایی اصلاحی انجام دهیم با مردم، بازاریان و نخبگان در میان خواهیم گذاشت. برنامه داریم و با برنامه جلو می‌رویم و مردم را هم مطلع می‌کنیم. به رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها آینده کشور را روشن می‌بینم چون به عنایت خدا و لطف و کمک و دستان توانای مردم به ویژه جوانان امیدوارم.

رییس دولت سیزدهم در پاسخ به سوالی درباره نشست بعدی پس از پایان صد روز فعالیت سیزدهم گفت: مایلم نسبت به کارهای انجام شده در دولت و کارهای کوچک و بزرگ در دست اقدام گزارش دهم. کارهایی است تا آخر سال که دنبال می‌کنیم همه تلاش می‌کنند و می بینم تلاش جدی در همه بخش‌ها ایجاد شده تا مشکلات مردم کم و رونق اقتصادی ایجاد شود.

رییسی ادامه داد: از مجلس نسبت به قوانینی که برای بهبود فضای کسب و کار مردم تصویب کردند، تشکر می‌کنم ما این قانون را اجرایی می‌کنیم این هم گام خوبی است.

وی افزود: امیدوارم با ریشه کن شدن ویروس و رونق گرفتن بهتر فضای کسب و کار مردم و گشایش در حوزه اقتصادی مردم احساس کنند شرایط متفاوت شده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.