بودجۀ اروپا و دعوای فقیر و غنی

بودجه، همچنان از موضوعات مهم و حساس در حوزۀ اروپاست و تاریخ تدوین دور بعدی آن برای ماه نوامبر در نظر گرفته شده است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو قرار است در نشستی فوق العاده رهبران اروپایی برای تدوین بودجۀ سال ۲۰۲۴-۲۰۲۰ در روزهای ۲۲ و ۲۳ نوامبر دور هم جمع شوند.
این نشست قصد دارد اختلافات اساسی میان اعضاء اتحادیه اروپا بر سر بودجۀ چندسالۀ اروپا را مرتفع کند. قبرس، رییس دوره ای اتحادیه اروپا پیشتر نیز از این نشست فوق العاده خبر داده بود. بستۀ جامع بودجۀ اروپا برای مدت ۷ سال تدوین می شود و مکانیسم اصلی توزیع مجدد در اروپا محسوب می شود. در ژوئن ۲۰۱۱ کمیسیون اروپا پیشنهاد هزینه کردن مبلغی معادل ۱٫۰۸۳،۳ میلیارد یورو یعنی معادل ۱٫۱۱% تولید ناخالص داخلی اروپا را برای دورۀ زمانی ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۰ را پیشنهاد کرده بود که تقریباً ۵% بیشتر از دورۀ زمانی ۲۰۰۷-۲۰۲۴ بوده است. این افزایش با اعتراض و واکنش های بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله انگلستان روبرو شد که با هرگونه افزایش بودجۀ اروپا مخالف اند.
دو جبهه فقیر و غنی رو در روی هم
هم اکنون بودجۀ اروپا به محل رویارویی دو جبهه دارا و ندار تبدیل شده است: در یک سمت انگلستان، فرانسه، اتریش، فنلاند، هلند و سوئد یعنی تأمین کنندگان اصلی بودجۀ اروپا قرار دارند و حتی خواهان کاهش آن برای دورۀ آینده هستند و در مقابل کشورهای فقیر خواهان افزایش آن هستند. گفتنی است کشورهای اروپایی حتی بر سر برنامه ها و اولویت های اتحادیه و بودجۀ اختصاصی برای آنها نیز دچار اختلاف هستند: اولویت هایی همچون کمک به مناطقی که تاکنون کمتر به آن توجه شده و یا حفظ کمک های کشاورزی. فرانسه اولین کشوری است که از سیاست مشترک اقتصادی اروپا در حوزۀ کشاورزی منتفع می شود و از این رو با سیاست های انگلستان بر سر حفظ بستۀ بودجه ای که نزدیک به ۴۰% از بودجۀ کل اروپا را تشکیل می دهد، مخالف است.
بودجۀ اروپا از ابتدای پیداش آن همچنان محل اختلاف میان اعضاء است. در حالیکه در روز ۲۵ ژوئن رهبران ۲۷ عضو اتحادیه به اتفاق بر ضرورت استفاده از بودجه به عنوان کاتالیزوری برای احیای رشد اقتصادی تأکید کردند، اما به نظر می رسد همچنان بر سر اولویت های مختلف اروپا و بودجه های اختصاصی برای آنها اعم از تحقیقات، نوآوری و زیرساخت هنوز دچار اختلاف هستند.

۳۱۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.