بورس‌های‌ کالا و انرژی بر سر محصولات مشابه توافق کنند/ عرضه‌کنندگان تازه به بورس انرژی بروند

۲۵فروردین۱۳،

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس کالا و انرژی باید بر سر عرضه محصولات مشابه توافق کنند،تأ‌کید کرد: عرضه‌کنندگان تازه محصولات دارای ماهیت انرژی که پیش از تشکیل بورس انرژی در بورس کالا پذیرش نشده‌اند، باید در بورس انرژی پذیرش شوند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، علی صالح‌آبادی، رئبس سازمان بورس و اوراق بهادار  با اشاره به ابهامات موجود در نحوه پذیرش و عرضه محصولات در دو بورس کالا و انرژی، اظهار داشت: بین محصولاتی که جنبه کالایی و انرژی دارند، تقسیم بندی شده و چارچوب مشخصی نیز تهیه شده است.

وی با بیان اینکه کالاهایی که ماهیت انرژی داشته باشند، قطعا در بورس انرژی مورد معامله قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: بعضی محصولات پتروشیمی، کالا به حساب می‌آیند و بسیاری از محصولاتی که در بورس کالا معامله می‌شوند، جنبه کالایی دارند که طبق روال قبل در بورس کالایی معامله آنان انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ممکن است چند محصول خاص بیشتر جنبه انرژی داشته باشند تا کالایی، بنابراین به سبب دارا بودن ماهیت انرژی در بورس انرژی داد و ستد خواهد شد.

صالح آبادی گفت: در این میان عرضه‌کنندگانی که پیش از این در بورس کالا عرضه‌ای نداشته‌اند اما محصولاتشان مربوط به انرژی است، باید در بورس انرژی پذیرش شوند.

وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون بورس انرژی در کشور راه‌اندازی شده و محصولات با ماهیت انرژی باید در این بورس معامله شوند، گفت: قبل از راه‌اندازی بورس انرژی، محصولاتی با ماهیت انرژی باید در بورس کالا پذیرش شده و معاملات انجام می‌شد اما اکنون با راه‌اندازی بورس انرژی محصولات انرژی در بورس تخصصی خود پذیرش خواهند شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: در فرابورس و بورس تهران هم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؛ به این صورت که بعضی شرکت‌ها ابتدا در فرابورس بوده سپس به بورس می‌آیند و بعضی هم مستقیما به بورس تهران مراجعه و پذیرفته می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال آیا امکان دارد یک محصول همزمان در بورس کالا و انرژی معامله شوند، افزود: محصولات عرضه‌کنندگانی که جنبه انرژی دارد اگر پیش از راه‌اندازی بورس انرژی، در بورس کالا مورد پذیرش و معامله قرار نگرفته باشند، باید از این پس در بورس انرژی پذیرش شوند.

صالح آبادی تصریح کرد: به عبارت دیگر پیش از این عرضه‌کنندگانی که محصولات دارای ماهیت انرژی را در بورس کالا عرضه کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند در بورس دیگری عرضه کنند اما عرضه‌کنندگان تازه باید در بورس انرژی محصولاتشان را عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه بورس انرژی و کالا می‌توانند با یکدیگر بر سر معامله محصولات مربوط توافق کنند، ادامه داد: در شرایطی هم امکان دارد بورس کالا و انرژی با یکدیگر توافق کنند با توجه به ماهیت کالا در بورس تخصصی خود مورد معامله قرار گیرد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.