بورس باز هم رکورد شکست/ بیشترین جهش شاخص در ۱۷ ماه اخیر

بورس

با جهش ۳۹۴ واحدی امروز شاخص بورس، رکورد بیشترین جهش روزانه این متغیر مهم در ۱۷ ماه اخیر شکسته و کانال ۲۶ هزار واحدی هم باز پس گرفته شد.

به گزارش فارس، رونق روزها و هفته های گذشته بازار سهام امروز هم ادامه یافت تا فعالان و کارگزاران و مسئولان بازار سرمایه به آینده این بازار امیدوار تر از گذشته باشند. اما انتشار تعیین عوارض صادراتی برای توقف خام‌فروشی مواد معدنی، با نگرانی سهامداران شرکت های ملی مس و معدنی ها همراه بود.

براساس این گزارش،رونق نسبی و رشد قیمت سهام شرکت های ارزنده و جهش های پی درپی شاخص بورس درحالی از ۲۱ مرداد شروع شده بود که بعد از وقفه یک روزه و افت ۲۲۲ واحدی شاخص در یکشنبه پیش، باردیگر روند صعودی بهای سهام اکثر شرکت های بزرگ ادامه یافت تا اینکه امروز علاوه بر حضور مجدد دماسنج بازار در ارقام بیش از ۲۶ هزار واحدی، رکورد جدیدی هم در ۱۷ ماه اخیر ثبت شود.

به این ترتیب عواملی چون اعلام عدم تغییر در بهای نرخ رسمی دلار از سوی رئیس کل بانک مرکزی، رشد قیمت های جهانی محصولات، تداوم بی اعتنایی فعالان بازار به تحریم ها و فشارهای دول غربی، فاصله سهام اغلب شرکت ها از ارزش ذاتی، از رونق افتادن مقطعی بازار های سکه و ارز، حمایت های نهادهای مالی از شرکت های بورسی و فرابورسی، بهبود وضعیت شرکت های خودرویی و سایر مسائل موجب شد تا امروز شاخص بورس از همان شروع معاملات با افزایش ارقام به ثبت برسد.

این افزایش ارقام در میانه معاملات زمینه ساز باز پس گیری کانال ۲۶ هزار واحدی شاخص شد تا این متغیر مهم که از ۳۱ خرداد سال جاری به این سو در کانال های کمتر از ۲۶ و ۲۳ هزار تایی سیر می کرد، بعد از شکستن خطوط مقاومت ۲۴ و ۲۵ هزار تایی، از خط مقاومت ۲۶ هزار واحدی هم عبور کند.

اما این پایان راه نبود و با رشد قیمت هرسهم و اثر مثبت ۶۷ تا ۱۳ واحدی شرکت هایی چون ملی مس، فولاد مبارکه، سرمایه گذاری غدیر، چادرملو، نفت و گاز پارسیان، گل گهر ، بانک ملت، پالایشگاه بندرعباس، توسعه معادن و فلزات و پتروشیمی پردیس، شاخص بورس در پایان موفق به جهش ۳۹۴ واحدی (معادل ۱٫۵ درصد) شد و در رقم ۲۶ هزار و ۲۸۳ واحدی به ثبت رسید.

با این جهش رکورد بیشترین جهش روزانه سال جاری و ۱۷ ماه اخیر هم شکسته شد. این متغیر در حالی طی سال جاری حداکثر با رشد روزانه ۳۸۴ واحدی در۲۷ فروردین ماه مواجه شده بود که بالاترین افزایش روزانه ارقام مربوط به ۱۶ فروردین سال گذشته با ۵۲۷ واحد بود و از آن زمان تا به امروز هرگز نتوانسته ۳۹۴ واحد در یک روز پرش کند.

با رشد امروز قیمت سهام و ارزش روز شرکت های بزرگ، متغیر ارزش روز بازار سهام هم به ۱۱۸٫۹ هزار میلیارد تومان رسید.

این درحالی است که اعلام عوارض صادراتی برای توقف خام‌فروشی مواد معدنی موجب نگرانی سهامداران شد تا صف خرید سهام شرکت های ملی مس و توسعه معادن و فلزات و معدنی ها عرضه شود.

آمار پایانی معاملات هم نشان می دهند بیش از ۳۰۳ میلیون سهم به ارزش ۹۴٫۷ میلیارد تومان داد وستد شد که بیشترین حجم معاملات به شرکت های ملی مس، گل گهر و پالایشگاه بندرعباس با ۱۰ ، ۷٫۶ و ۷ میلیارد تومان تعلق داشت.


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.