بورس در هفته جاری روند کاهشی را پشت سر گذاشت

ریزش شاخص های بورسی در هفته جاری بیش از پیش در معاملات نمود پیدا کرد و نماگر بازار سهام در تمامی روزهای کاری این هفته با افت همراه شد تا آنجاییکه در نهایت یک کانال به زیر افتاد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، روند نزولی آنچنان بر شاخص کل چیره شد که با حرکت از رقم ۲۴ هزار و ۵۴۶ واحدی در ابتدای هفته و پس از افت ۷۵۹ واحدی در پایان معاملات روز اخیر به رقم ۲۳ هزار و ۷۸۷ واحدی رسید.
براساس این گزارش طی معاملات این هفته صنعت قند و شکر شیرینی را به کام سرمایه گذاران و سهامداران خود چشاند و با کسب بازدهی مثبت نزدیک به ۱۶ درصدی پربازده ترین گروه بازار سهام شد همچنین  صنعت ابزار پزشکی با کسب نزدیک به چهار درصد بازدهی مثبت و استخراج نفت به جز کشف با کسب حدود دو درصد بازدهی مثبت رتبه های دوم و سوم صنایع پربازده را در اختیار گرفتند و این در حالی است که صنعت رایانه با تحقق بازدهی منفی نزدیک به ۹ درصدی به عنوان کم بازده ترین صنعت انتخاب شد وصنعت فنی و مهندسی و نیز صنعت پست و مخابرات به ترتیب با کسب بازدهی منفی هفت و شش درصد در جایگاه های بعدی این رتبه بندی قرار گرفتند.
طبق این گزارش، شرکت قند شیروان، قوچان و بجنورد نیز در میان ۲۶۷ شرکت فعال در معاملات این هفته بازدهی مثبت نزدیک به ۲۸ درصدی را به دست آورد و رتبه اول این رقابت ها را از آن خود کرد..
اما در مقابل، شرکت خوراک دام پارس قرار داشت که طی این هفته با افت قیمت سهام خود مواجه شد و با تحقق بازدهی منفی نزدیک به ۲۰ درصدی بدترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت، بطوریکه “غدام” در پایان معاملات هفته جاری به قعر جدول رتبه بندی شرکت ها به لحاظ کسب بیشترین میزان بازدهی مثبت سقوط کرد و این در حالی است که سهام شرکت پتروشیمی زنجان از نظر رتبه نقدشوندگی در پایین ترین خانه جدول قرار گرفت و از آخر اول شد.
سهام پتروشیمی ممسنی و نیرو سرمایه نیز در جایگاه بعدی نقدشونده ترین سهام معاملات این هفته بورس قرار گرفتند.
شایان ذکر است در مجموع ۲۶۷ نماد فعال بازار سهام طی هفته جاری بازدهی منفی نزدیک به دو درصد را رقم زدند که از آن میان ۵۱ نماد معاملاتی با کسب بازدهی مثبت، ۲۲ نماد بدون کسب بازدهی مثبت و یا منفی و مابقی نمادها یعنی ۱۹۴ نماد باقی مانده با کسب بازدهی منفی معاملات هفته جاری را به پایان رساندند.
ریزش شاخص های بورسی در هفته جاری بیش از پیش در معاملات نمود پیدا کرد و نماگر بازار سهام در تمامی روزهای کاری این هفته با افت همراه شد تا آنجاییکه در نهایت یک کانال به زیر افتاد. روند نزولی آنچنان بر شاخص کل چیره شد که با حرکت از رقم ۲۴ هزار و ۵۴۶ واحدی در ابتدای هفته و پس از افت ۷۵۹ واحدی در پایان معاملات روز اخیر به رقم ۲۳ هزار و ۷۸۷ واحدی رسید
در ادامه همایون دارابی کارگزار بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب که شاخص کل  در بازار دیروز با ۶۷٫۸۰ واحد افت رقم ۲۳ هزار و ۷۸۷٫۳۰ واحدی را به ثبت رسانید افزود: شاخص صنعت با ۶۵٫۲۰ واحد کاهش به عدد ۱۸ هزار و ۸۱۶٫۵۰ واحد رسید و نمادهای مخابرات ایران ۲۳٫۲۷، پتروشیمی پردیس ۱۸٫۶۲، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید ۹٫۴ و بانک ملت ۱۰٫۵۹ بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص داشت.
وی با بیان اینکه نمادهای سایپا، بانک ملت، گسترش نفت و گاز پارسیان جز نمادهای پربیننده بودند اظهار داشت: در جریان معاملات امروز ۲۳۶ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۱۱۶ سهم و حق تقدم به ارزش ۴۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان در ۱۴ هزار و ۶۹۶ نوبت معاملاتی مورد خرید و فروش قرار گرفت.
این کارگزار اضافه کرد: نمادهای قند اصفهان، قند لرستان و سرمایه گذاری سپه همچنین نمادهای پتروشیمی خارک، فرآورده های غذایی و قند پیرانشهر و قند مرودشت بهترین صف های خرید و فروش را به خود اختصاص داد.
دارابی با تاکید بر اینکه شرکت های بیمه میهن، قند شیروان، قوچان و بجنورد و سهامی ذوب آهن اصفهان بیشترین افزایش را در بورس تهران شاهد بود خاطرنشان کرد: نمادهای سایپا با ۹۷ میلیون و ۲۸۲ هزار، حق تقدم سرمایه گذاری سایپا ۳۱ میلیون و ۹۹۵ هزار و فرآورده های غذایی و قند پیرانشهر با ۱۰ میلیون و ۹۸۱ هزار سهم و حق تقدم بیشترین حجم معاملاتی را در بازار سهام داشت.
در پایان گفتنی است ۱۵ هزار و ۱۶۲ کد معاملاتی با جابجایی بالغ بر یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون سهم طی ۷۳ هزار و ۱۵۵ دفعه معامله، حجم معاملاتی بالغ بر دو هزار و ۴۳۹ میلیارد ریال را رقم زدند و در میان تمام شرکت های فعال معاملات هفته جاری، سهام سایپا به عنوان پرگردش ترین سهم بورس انتخاب شد و سهام شرکت های البرز دارو، بیمه دانا، دارو عبیدی و نیز سیمان بهبهان همگی به عنوان کم گردش ترین سهام معاملات هفته جاری معرفی شدند./ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.