بورس سیمان گروگان گرفتن مردم است

وزیر راه و شهرسازی گفت: ورود سیمان و فولاد به بورس یک نوع گروگان گرفتن مردم است که با این قضیه مخالفم و اعضای دولت نیز با من هم‌نظر هستند.

به گزارش ممتازنیوز، محمد اسلامی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی درباره گرانی‌های اخیر سیمان و فولاد اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما ازهر مشکلی که پیش می‌آید برخی افراد سوءاستفاده می‌کنند. این قطعی برق که به علت کمک به زندگی مردم صورت گرفت همزمان شد با اقدامی که دولت هیچ نقشی در آن ایفا نکرده بود. سیمان را در بورس بردند که من مخالف این موضوع هستم.

وی افزود: سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تامین می‌شده است. وقتی وارد بورس می شود یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند. دیروز هم این مساله را در دولت مطرح کردم و همه اعضای دولت با من هم‌نظر هستند که این کار نباید صورت می‌گرفت و باید همان روش قبلی باشد. ما هیچ زمانی در کشور مشکل سیمان نداشتیم. اما در یک ماه گذشته قیمت آن چهار برابر شده است. باید اجازه دهند همان فرآیند شبکه‌ای که وجود داشت و راحت سیمان را توزیع می‌کرد ادامه پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی گفت: برنامه این است که واحدهای خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند.  هدف این است کسانی که مسکن را احتکار کرده و باعث التهابات بازار شده‌اند را کنترل کنیم تا سرمایه‌ها در بخشهای مولد به کار گرفته شود. مسکن نیز برای مصرف کننده مورد استفاده قرار گیرد.

اسلامی با بیان اینکه تا کنون ۱.۳ میلیون واحد خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده‌ایم افزود: من فکر می کنم این ۱.۳ میلیون حداقل ۶۰ درصد از خانه‌های خالی است. بیشتر از این هم ممکن است باشد و ما الان داریم ۲۵ میلیون خانوار که صاحب خانه هستند را شناسایی می‌کنیم. از روزهای آینده وزارت راه و شهرسازی برای افراد پیامک ارسال می‌کند و وضعیت خانه را با مالک چک می‌کند که البته این گزینه دوم ما است. گزینه اول این بود که هرکسی در هرجا ساکن است در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کند. از این طریق ۳ میلیون نفر خودشان را معرفی کردند.

بعضی اشخاص ۱۰۰۰ واحد خالی دارند

وی ادامه داد: در حال حاضر گزینه ما این است که برای مالک پیامک می‌فرستیم و اعلام می‌کنیم شما این خانه را دارید، آیا تایید می‌کنید یا تایید نمی‌کنید. این رفت و برگشت کمک می‌کند که آن ۱.۳ میلیون واحد به یک عدد دیگری برسد و بتوانیم به سازمان مالیات امور مالیاتی معرفی کنیم. البته در این ۱.۳ میلیون تردیدی نیست. اینها اشخاص حقوقی یا حقیقی هستند که هزار یا ۶۰۰ یا ۴۰۰ واحد خالی دارند. اشخاص حقوقی باید دو برابر اشخاص حقیقی آنها مالیات بپردازند. سازمان امور مالیاتی بیش از ۱۰ تا ۱۵ روز دیگر وقت ندارد و بایدهرچه سریعتر مالیات را اعمال کند.

اسلامی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که اقتصاد ما یک اقتصاد پویا و مولد باشد و دلالی و سوداگری خاتمه پیدا کند. مالیات بر عایدی سرمایه نیز هم‌اکنون در مجلس است و امیدواریم به نتیجه برسد؛ چرا که سم مهلک برای بازار مسکن این است که پول‌های سمی به منظور سوداگری وارد این بازار شود.

رئیسی گفت مسکن ملی را به یک میلیون واحد برسانید

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به نشست ویژه الزامات ساخت مسکن با حضور رئیسی ـ رییس جمهور منتخب ـ گفت: هم‌اکنون ۵۳۴ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن به مرحله اجرا رسیده که امروز آقای رئیسی گفتند پرشتاب این برنامه را پیگیری کنید و به یک میلیون واحد برسانید.

مسکن ملی اندیشه تا سه ماه آینده تحویل می‌شود

وی تصریح کرد: برای ۵۳۴ هزار واحدی که الان در دست ساخت است متقاضی وجود دارد. یک بخش این برنامه بدین صورت است که خود مردم زمین گرفته‌اند و دارند می‌سازند. بخشی هم توسط انبوه‌سازان احداث می‌شود. پروژه ۵۳۴ هزار واحد در ۱۰ هزار در دست اجرا است. بخشهایی که زودتر شروع شده بعضا تحویل شده است. بخشهایی که دیرتر آغاز شده نیز در مراحل مختلف ساخت است. پروژه تهرانسر در حال ساخت به سقفهای آخر رسیده و در پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه کارها پیگیری می شود. در شهر جدید اندیشه تا سه ماه آینده اولین واحدها آماده تحویل می‌شود.

به گفته اسلامی، تاکید آقای رئیسی این بود که اولا بخش خصوصی انبوه‌سازی که به کار گرفته می‌شود الزامات کیفیت و مطلوب ساختن را لحاظ کند و تعهدات به موقع انجام شود. ثانیا دولت فضا را باز کند که بخش خصوصی بیاید و سهم بیشتری بر عهده بگیرد. طبیعی است که این ساخت‌وسازها تماما توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش دولتی نداریم. با انبوه‌سازان تهران که در جلسه حضور داشتند صحبت شد و اعلام آمادگی کردند که بیشتر بتوانند نقش ایفا کنند.

احداث ساختمانهای ۱۲ طبقه در شش ماه از طریق صنعتی‌سازی

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به رونمایی از طرح صنعتی‌سازی مسکن در روز گذشته گفت: صنعتی‌سازی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند این است که تمام کار ساختمان و تاسیسات برق و مکانیک در کارخانه انجام شود در مکان زمین پروزه فقط نصب شود. از سال گذشته درخصوص این تکنولوژی مذاکره کردیم و امیر حاتمی اهتمامی در این خصوص داشت که این اتفاق افتاد و کارخانه افتتاح شد.

اسلامی تاکید کرد: ما به عنوان اولین کیس در شهر جدید ایوانکی که نزدیک همان کارخانه است یک زون را هماهنگ کردیم تا در اختیارشان قرار گیرد و تکنولوژی ساخت را پیاده کنند. قبلا طبق قانون و آیین‌نامه مصوبه دولت در ساماندهی زمین و مسکن می‌توانسیتم زمین را حداکثر ۵ سال قسطی واگذار کنیم که این را به ۱۰ سال رسانیدم. اگر یک انبوه‌ساز بیاید ما زمین با اقساط ۱۰ ساله می‌دهیم که صنعتی‌سازی انجام دهد. دکتر قالیباف هم چند بار بر گسترش این تکنوژی و مردمی کردن آن تاکید داشت که فکر می‌کنم یک جریان پویا و موثری برای تحول در صنعت ساختمان کشور ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین زمان اتمام یک پروژه ۱۲ طبقه ۲۴ و بیشتر است گفت: از طریق صنعتی‌سازی این زمان به یک پنجم می‌رسد. ما منتظریم که تفاهم‌نامه را به امضا برسانیم. مجریان معتقدند هزینه ساخت از طریق صنعتی به ۸۰ درصد هزینه با شیوه سنتی می‌رسد که البته این تخمین است و باید پس از احداث محاسبه شود.

تونل البرز بزرگترین تونل جاده‌ای خاورمیانه به طور ۶.۵ کیلومتر

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به ساخت تونل البرز به عنوان بزرگترین تونل جاده‌ای کشور و خاورمیانه گفت: این تونل در منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال احداث شده است. وقتی منطقه یک آزادراه را افتتاح می‌کردیم به آقای روحانی گفتم شما الان به ما فرمان بدهید این پیمانکاران را به منطقه ۲ بفرستیم. اگر اعتبارات را تزریق کنیم باند رفت را می‌توانیم به بهره برداری برسانیم که تا چالوس برود. این باند ۲۲ کیلومتر است، ۵۹ تونل و ۲۹ پل دارد که پلهای بزرگ چند صد متری است.

اسلامی ادامه داد: یک قطعه از منطقه ۲ را که حدود ۹ کیلومتر می‌شود در روزهای آینده آماده بهره‌برداری است و باند رفت از تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومتر است که بزگرترین تونل کشور و غرب آسیا محسوب می‌شود. هم‌اکنون قطعه یک به لحاظ ترافیکی دو سه ساعت مسیر شمال را کوتاه کرده است. تونل البرز هم که بعد از پل سرهنگ تا پل زنگونه است مسیر را میانبر می‌زند که کمک می‌کند زمان رفتن مردم به شمال ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کوتاه شود. کار بسیار بزرگی است و مهندسی طاقت فرسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه تهران ـ شمال ۲۰ سال طول کشید و تونل البرز ۲ سال طول کشید که همیشه ۳۰۰۰ نفر روی پروژه کار کردند. یک سال و دو ماه کار فشرده انجام شد و توانستیم با تامین اعتبارات، پروژه را به افتتاح برسانیم. فاز ۳ را مذاکره کردیم که هنوز به توافق نرسیده‌ایم. این مسیر هم ۴۴ کیلومتر است که نسبت به منطقه یک و دو بخش ساده‌تری است و پیچیدگی‌های آن دو منطقه را ندارد.

معدل احداث ریل را به چهار برابر سابق رساندیم

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اقدامات دولت در بخش احداث ریل گفت: در حال حاضر۱۷۰۰ کیلومتر خط راه آهن در حال ساخت داریم که ۷۰۰ کیلومتر توسط رییس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد، بقیه هم در حال تکمیل است. یک رکورد داشتیم که در طول یک سال ۶۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری کردیم. معدل احداث ریل در کشور حداکثر ۱۵۰ کیلومتر در سال بوده که ما الان این رقم را به ۶۰۰ کیلومتر رسانده‌ایم.

اسلامی تصریح کرد: از مهمترین پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم زاهدان به چابهار است که ریل‌گذاری بخش مربوط تا خاش تمام شده است. دیگری بحث یزد به اقلید به طول ۲۷۱ کیلومتر است و یک مبانبر است که جنوب شرق را به شمال کشور متصل می‌کند. پروژه دیگر تکمیل خط میانه به تبریز است که تا بستان آبان تکمیل شده و مابقی را انجام می‌دهیم. اتصال راه آهن از همدانبه سنندج، اصفهان به شهرکرد، رشت به بندر کاسپین، خط دوم ریلی قزوین به زنجان، بافق به زرین‌شهر به طول ۳۱۰ کیلومتر هم از جمله خطوط در حال افتتاح یا در حال تکمیل است که در سال جاری یا حداکثر سال آینده به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.