بومی‌سازی ویروس مهندسی سُرخک برای درمان سرطان/تدوین برنامه مشترک برای فاز انسانی

گروهی از محققان در حال بومی سازی ویروس مهندسی شده مبتنی بر ویروس سرخک هستند تا بتوانند روش امیدبخشی را برای درمان بیماری سرطانی ارائه دهند که در این راستا برنامه مشترکی با ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال تدوین است.

دکتر بابک نگاهداری، مجری طرح و مدیر عامل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه سلامت در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در حال حاضر برای درمان سرطان روش‌های مختلفی مانند جراحی، شیمی درمانی و سلول درمانی با بهره گیری از سلول‌های بنیادی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ولی هیچ یک از این روش‌ها نتوانسته‌اند مشکل درمان سرطان را حل کنند، اظهار کرد: از این رو روش‌های نوین مبتنی بر پلتفرم‌های جدید در حال مطالعه است.

نگاهداری، یکی از نوین‌ترین و جدیدترین روش‌های درمان سرطان را استفاده از ویروس مهندسی “انکولیتیک” نام برد و یادآور شد: این ویروس‌ها، سلول‌های سالم را درگیر نمی‌کنند و به طور مستقیم برای نفوذ به سلول‌های سرطانی هدفگداری می‌شوند.

مجری طرح خاطر نشان کرد: این روش درمانی دارای فناوری بسیار پیشرفته است که شرکت‌های دارنده دانش فنی، آن را در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

نگاهداری اضافه کرد: از این رو در در این شرکت اقدام به بومی سازی دانش فنی تولید “انکولیتیک” مبتنی بر ویروس سرخک کردیم.

وی یادآور شد: این روش برای درمان انواع سرطان‌ها مانند سرطان کوچک ریه، ملانوم و روده قابل استفاده است.

نگاهداری با تاکید بر اینکه فاز حیوانی این مطالعات با موفقیت سپری شده است، گفت: برای وارد شدن به فاز انسانی و تولید نیمه صنعتی این ویروس مهندسی شده برنامه‌ای با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده است تا بتوانیم وارد فاز انسانی شویم.

به گفته این محقق، در صورت تایید وزارت بهداشت می‌توان این دستاورد را در اختیار مراکز درمانی قرار داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، ویروس های انکولیتیک (Oncolytic) گونه‌های ویروسی طبیعی یا اصلاح شده ژنتیکی هستند که بطور انتخابی سلول‌های سرطانی را آلوده کرده و می‌کشند. چنین ویژگی ذاتی و یا اعطایی علاقه بسیاری را در به کارگیری  ویروس‌های oncolytic به عنوان عوامل بسیار هدفمند که واسطه اثرات ضد سرطانی خودکار سلول‌های سرطانی هستند، ایجاد کرده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.