بیش از ۵۰ درصد منابع دستگاه‌های مبارزه با موادمخدر صرف اقدامات پیشگیرانه شود

۳۰م دیماه ،

قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: باید بیش از ۵۰ درصد توان و منابع دستگاه‌های مبارزه با موادمخدرصرف اقدامات پیشگیرانه باشد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور علیرضا افشار قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه موادمخدر تهدید بسیار سنگینی برای جامعه است، گفت: دشمن با سرمایه‌گذاری عظیم در موادمخدر، سعی دارد به توسعه کشورمان ضربه وارد و جوانان این مرز و بوم را نابود کند.

وی افزود: بروز یک آسیب اجتماعی، ناشی از ضعف فرهنگی و اجتماعی آن کشور است و برای مقابله با این آسیب‌ها به خصوص اعتیاد باید به مباحث فرهنگی و پیشگیری در جامعه توجه جدی شود که متاسفانه توجه به این حوزه کمتر از حوزه‌های مقابله با عرضه و درمان و کاهش آسیب است.

قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور با تاکید بر اینکه افزایش آگاهی و دانش مردم در مقابله با همه آسیب‌ها از جمله اعتیاد بسیار مهم واثرگذار است، اظهار داشت: باید سطح آگاهی و اطلاعات مردم جامعه، نسبت به اعتیاد موادمخدر افزایش یابد تا مردم خودشان به سمت و سوی اعتیاد نروند.

افشار افزود: اغلب معتادین از روی غفلت و ناآگاهی و بنابر علل روانی همچون اضطراب، استرس، شکست‌های روحی، فرار از مشکلات اجتماعی و فشارهای روحی و کسب تفریح به سمت اعتیاد رفته‌اند که برای پیشگیری از آحاد سالم جامعه می‌توان از اقدامات پیشگیرانه همچون افزایش آگاهی مردم، اطلاع‌رسانی درست، توسعه ورزش همگانی، ایده‌پردازی‌های نوین در جشن‌ها و مناسبتهای خانوادگی استفاده کرد؛ چرا که سرمایه اصلی در حوزه مقابله با اعتیاد، باید بر مباحث پیشگیری استوار باشد.

وی ادامه داد: اقدامات مقابله‌ای و درمان و کاهش آسیب زودبازده است اما برنامه‌های پیشگیرانه دیربازده و نیز به زمان طولانی برای کسب نتیجه دارد، لذا مدیران حوزه پیشگیری باید با حوصله و دقت برنامه‌ها را به انجام و پیگیری کنند.

این مقام مسئول در وزارت کشور گفت: هزینه‌های هنگفتی در کشور از سوی دستگاه‌های مختلف و مسئول در حوزه‌های مقابله و درمان اعتیاد انجام می‌شود اما در حوزه پیشگیری هزینه‌ها اندک است در حالی که بیش از ۵۰ درصد توان و منابع دستگاه‌ها در عرصه مبارزه با موادمخدر می‌بایست صرف پیشگیری شود.

افشار در ادامه، تاثیرگذاری بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه را بسیار مهم دانست و افزود: بستگان و نزدیگان اشخاص معتاد، خانواده‌های طلاق و بدسرپرست، اشخاص ساکن در مناطق و سکونت‌گاه‌های حاشیه‌نشین و جرم‌خیز، جوانان و نوجوانان کم سواد، اشخاص سیگاری و قلیانی و خانواده زندانیان از جمله اشخاص آسیب‌پذیر در کشورمان می باشند که باید برنامه‌ریزی‌های مناسب و کار آمدی در جهت جلوگیری در گرایش آنان به اعتیاد صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: استانداران و فرمانداران باید مستقیماً با آسیب‌های اجتماعی استان و شهرستان‌های مربوطه درگیر باشند و مشارکت جدی با دستگاه‌های فرهنگی و پیشگیری ذیربط داشته باشند.

افشار در پایان گفت: هنوز صاحب‌نظران عرصه پیشگیری از اعتیاد به پایش و ارزیابی مشخصی در این حوزه دست نیافته‌اند که در این امر باید نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها سنجیده و برنامه‌های کم اثر از پراثر متمایز و مشخص شوند.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.