بیماری پوست مرغی چیست؟

کراتوسیس پیلاریس که همان پوست دانه مرغی است ،یک وضعیت پوستی ارثی بوده که در ۴۰ درصد از جمعیت انسان ها احتمال بروز دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل ازممتازنیوز، پوست مرغی یا کراتوسیس پیلاریس ۱بیماری پوستی ژنتیکیه که معمولا تو قسمت نشیمنگاه ,ران ها, پشت ,بازوها ایجاد میشه. به نظر میرسه که پوست این افراد جوش زده یا به خاطر سرما مور مورشون شده اما در واقع اینجور نیست و پوست ظاهری دون دون دارد ،پوست این افراد به خاطر خشکی و ضخامت غیر طبیعی مجاری فولیکول مو به این شکل در می آید.
بیماری پوست مرغی در اثر هیپرتروفی و ضخیم شدن لایه شاخی پوست در منفذ فولیکول مو ایجاد میشود و با خشکی شدید پوست همراه است که موجب تشدید علائم میشود ، ارثی بوده و متاسفانه تاکنون فاقد درمان قطعی است.

البته استفاده از مرطوب کننده ها و ترکیبات رتینوئید تا حدودی آنرا کنترل میکند و گاهی اوقات ممکن است از PUVA هم استفاده شود. ولی اثر ماندگار و قطعی ندارد.

کرم کرایپل با فرمولاسیون خاص خود موجب مرطوب سازی و تنظیم ضخامت لایه شاخی پوست میشود ولی همانگونه که گفتم درمان قطعی و دائمی محسوب نمیشود.

پوست خشک و پوست دانه مرغی
 خشکی پوست یک امر بسیار شایع است.خشکی پوست در تمام سنین و بر اثر عوامل مختلف میتواند رخ دهد.کراتوسیس پیلاریس که همان پوست دانه مرغی است ،یک وضعیت پوستی ارثی بوده که در ۴۰ درصد از جمعیت انسان ها احتمال بروز دارد.بعضی وقت ها کمک یک متخصص پوست برای تسکین دادن خشکی پوست و کراتوسیس پیلاریس بسیار ضروری می باشد.

کراتوسیس پیلاریس نوع پیشرفته ای از استعداد به خشکی پوست:برآمدگی های کوچک،گوشتی شکل و به رنگ قرمز را دانه مرغی شدن می نامند که به بافت پوست شکلی شبیه کاغذ شن مانند می دهد و شایع ترین قسمت آن در بالای بازوها و ران ها می باشد.
شایع ترین پوست دانه مرغی چه در کودکان و چه در بزرگسالان غالبا همراه با خارش میباشد،مخصوصا در هنگام زمستان یا در محیط های خشک و کم رطوبت.
زمانی که رطوبت افزایش می یابد به خصوص در تابستان پوست کمتر خارش داشته و رنگ متمایل به قرمز خود را از دست می دهد.

درمان

در حالی که این بیماری کم ضرر است،مردم معمولا به دنبال معالجه و کاهش خارش و کم کردن ظاهر این برآمدگی های کوچک هستند.مرطوب کردن می تواند به کم کردن خشکی و در نتیجه خارش پوست کمک کند.کرمهای تشکیل شده از اسید اوره و اسید لاکتیک معمولا تاثیر رطوبت خوبی بر جای می گذارند اما رطوبت به تنهایی نمی تواند سبب ناپدید شدن این دانه ها گردد.
برخی داروهای شیمیایی خوراکی و موضعی نقش موثری در کاهش یا حذف این ضایعات پوستی دارد.پزشک متخصص شما می تواند هر دو این گروه درمانی را رد کنار هم تجویز کند.
در حالی که عارضه پوست دانه مرغی به راحتی می تواند درمان گردد اما این درمان موقت است و اگر دوباره عود کند ،درمان باید بطور مداوم تکرار گردد.

 نکته آخر:طول درمان و بهبودی آن به شخص نیز بستگی دارد که بعضی ها بهتر به آن پاسخ می دهند،البته در بیشتر مواقع این مشکل در بزرگسالی حل می شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.