بیمار را با چکش نمی‌توان بیهوش کرد!

۲۶م اسفند ،

ممتازنیوز: رئیس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اخطار در خصوص بحران کمبود داروی بیخوشی در کشور اسامی داروهای بیهوشی را که در بازار موجود نیست، اعلام کرد گفت اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند چون با چکش که نمی‌شود مردم را بی‌هوش کرد!.

به گزارش ابتکار در روزهای قبل بسیاری از فعالان پزشکی کشور پرده از بحران جدیدی در عرصه داروهای ضروری برداشته و اخطار داده اند که کمبود داروهای بی هوشی جان بیماران نیازمند به عمل‌های جراحی بخصوص بیماران اورژانسی را تهدید می‌کند. بر اساس اطلاعات انتشار یافته اصلی ترین و پر مصرف ترین داروهای بیهوشی در کشورآتراکوریوم، سووفلوران، ایزوفلوران می باشند که این سه دارو در بازار موجود نیست یا خیلی کم است وبه سختی می‌توان این داروها را پیدا کرد. روز قبل رئیس داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهراندر این باره اخطار داد و گفت که اگروضعیت این طور پیش رود واقعا نمی‌دانیم باید چه کنیم. اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند. پیش از این هم «دکتر محمدمهدی قیامت» رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، اعلام کرده بود که به دلیل کمبود داروهای بیهوشی اتاق‌های عمل با مشکلات جدی روبه‌رو شده اند. کمبودی که بر اساس گزارش‌ها به مرز اخطار رسیده و در تهران اتاق‌های عمل چند بیمارستان خصوصی و دولتی در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند. به طور قطع شرایط در استان‌های دیگر نیز بدتر از تهران است. این دو مقام پزشکی کشور زمانی این خبر را می‌دهند که هنوز تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی آغاز نشده است اما آژیر قرمز کمبود داروهای بیهوشی مدت‌هاست که به صدا درآمده است.

خیرالله غلامی رئیس داروخانه‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا با برشمردن داروهای بیهوشی که اکنون در بازار موجود نیست، گفت: داروهای بیهوشی آتراکوریوم، سووفلوران، ایزوفلوران در بازار موجود نیست یا خیلی کم است که اگروضعیت این طور پیش رود واقعا نمی‌دانیم باید چه کنیم. وی در عین حال گفت: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران فعلا مشکلی در زمینه کمبود داروهای بیهوشی ندارند که این به واسطه پر بودن انبارهای ذخیره آن‌ها است.غلامی همچنین درپاسخ به این سوال که بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر داروهای بیهوشی چه وضعیتی دارند ابراز بی‌اطلاعی کرد.

رئیس داروخانه‌های ۱۳آبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای مواجه با نبود داروهای بیهوشی چه تدبیری اندیشیده شده است، گفت: باید آرام آرام آغاز به دعا کنیم زیرا اگر این دارو‌های بیهوشی تامین نشوند اتاق‌های عمل تعطیل می‌شوند.وی که از منتخبان انتخابات جدیدسازمان نظام پزشکی است خاطرنشان کرد: تکلیف این وضعیت را باید وزیر بهداشت روشن کند. غلامی با تاکید براینکه با چکش که نمی‌شود مردم را بی‌هوش کرد، افزود: در چند روز قبل درخواست‌هایی نسبت به اخذ این داروهای بیهوشی شده است اما متاسفانه به دلیل نبود آن‌ها چیزی تحویل نشده است.رئیس داروخانه‌های ۱۳آبان تصریح کرد: اگر تمام شرایط برای عمل جراحی مهیا باشد ولی داروی بی‌هوشی نباشد عملا هیچ کاری نمی‌توان انجام داد.وی با تاکید براینکه بدن بیمار را که نمی‌توان زنده زنده با چاقوی جراحی برید، افزود: ‌ وقتی بدلیل نبود داروی بی‌هوشی عمل‌های جراحی انجام نشود ممکن است بیمار از بین برود.غلامی با اشاره به اینکه تمامی این داروهای بیهوشی ازخارج کشور وارد می‌شوند، افزود: تحریم و مشکلات ارزی از دلایل کمبود داروهای بیهوشی در کشور است.

دکتر قیامت نیز با تایید حرف‌های دکتر غلامی می‌گوید: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از بیمارستا‌ن‌ها و مراکز درمانی کشور با کمبود جدی داروهای بیهوشی روبه‌رو می باشند.منتخب هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ می‌گوید: «به‌رغم اینکه بارها در این باره اخطار داده بودیم اما متاسفانه مسئولان مربوطه فقط کم‌توجهی کردند. این در حالی است که شواهد نشان می‌دهد در آستانه تعطیلات نوروزی فقط بیماران اورژانسی امکان انتقال به اتاق عمل را خواهند داشت و تکلیف سایر بیماران معلوم نیست.»

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با عنوان این مطلب که نمی‌توان اتاق عمل را به دلیل نبود داروهای اصلی تعطیل کرد، گفت: «متاسفانه داروهای قدیمی که تا پیش از این استفاده نمی‌شده، دوباره وارد چرخه داروهای بیهوشی شده است که این می‌تواند زنگ خطری برای سلامت بیماران باشد‏‎.» قیامت تاکید کرد: « ما در مواردی شاهد خطرات جانی برای برخی بیماران هستیم که منجر به مرگ بیماران شده است، اما برخی بیمارستان‌ها بنا به دلایلی روی تبعات جانی کمبود داروهای بیهوشی سرپوش می‌گذارند.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.