بینی الکترونیکی با قابلیت شناسایی هشت ماده سمی!!/عکس

پژوهش انجام شده توسط یک استاد دانشگاه کالیفرنیا به ساخت یک دستگاه پیش‌ساخت بینی الکترونیکی منجر شده که قادر به شناسایی هشت ماده سمی و مضر موجود در هوا است.

 

shenasaie saam

 

به گزارش “یک پارس”به نقل از ایسنا، شرکت کاربردهای مهندسی نانو که یک شرکت اقتصادی نوآوری در ریورساید بوده، توانسته این نمونه پیش‌ساخت را بر اساس طرحی از نوسانگ میونگ، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا آماده کند.

 

این دستگاه از کاربردهای احتمالی در کشاورزی برای شناسایی سطوح آفت‌کشها، سایت‌های صنعتی برای شناسایی نشت گاز و انتشارات حاصل از احتراق، امنیت خانگی برای ساخت سیستمهای هشدار در تروریسم زیستی و در ارتش برای شناسایی عوامل شیمیایی برخوردار است.

 

به گفته استیو آبوت، رئیس شرکت کاربردهای مهندسی نانو که این دستگاه را طراحی کرده و انتظار دارد تا سال آینده وارد بازار شود، تمرکز کنونی شرکت در نوشتن نرم‌افزار مرتبط با دستگاه و همچنین کوچک سازی آن است. در حال حاضر این دستگاه حدود ۱۰ سانتی‌متر در ۱۷ سانتی‌متر بوده، در حالیکه این شرکت قصد دارد در نهایت آن را به اندازه یک کارت اعتباری تولید کند.

 

با این اندازه، یک حسگر چند کاناله می‌تواند تا هشت ماده سمی را شناسایی کند.

 

یک دستگاه حسگر یک کاناله را می‌توان به اندازه یک ناخن انگشت ساخت. این شرکت اکنون به دنبال همکاری با شرکتهای دیگر برای ورود نسخه تجاری این بینی الکترونیکی به بازار است.

 

به باور آبوت، این محصول در ابتدا برای مصارف صنعتی در جهت نظارت بر نشستهای گاز و سموم و انتشارات تجاری‌سازی خواهد شد. بخش اصلی این پیش‌ساخت مجموعه نانوحسگری است که میونگ هشت سال پیش ساخت آنرا آغاز کرده بود.

این مجموعه از نانولوله‌های کربنی کارکردی ۱۰۰ هزار برابر ریزتر از موی انسان برای شناسایی مواد سمی موجود در هوا تا سطوح یک بخش در میلیارد استفاده کرده است.

این پیش‌ساخت همچنین حاوی یک تراشه رایانه‌ای، پورتهای یو‌اس‌پی و حسگرهای دما و رطوبت است.

در نسخه دوم این پیش‌ساخت که قرار است تا ماه آینده آماده شود، یک دستگاه جی‌پی‌اس و بلوتوث برای انطباق آن با یک تلفن هوشمند ادغام خواهد شد.

تیم سازنده این محصول همچنین در حال ارزیابی امکان افزودن قابلیهای وای‌فای به نسخه جدید هستند.

 

این دستگاه برای تلفیق با سه بستر اساسی طراحی شده است: یک دستگاه دستی، یک دستگاه پوششی و یک گوشی همراه. بسترها و پلت‌فرمهای متفاوت بر اساس کاربری مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

برای مثال از یک دستگاه دستی می‌توان برای نظارت محیطی مانند نشت گاز، از دستگاه پوششی برای بررسی‌های آسم در کودکان با نظارت بر کیفیت هوا و از دستگاه ادغام شده با گوشی هوشمند برای مقامات امنیت عمومی برای شناسایی مواد سمی خطرناک استفاده کرد.

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.