بی تحرکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به پوکی استخوان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بی تحرکی را یکی از عوامل مهم زمینه ساز ابتلا به بیماری پوکی استخوان عنوان کرد .
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، محمد رضا هاتف با اشاره به اینکه پوکی استخوان در تمام کشورهای جهان، شایع ترین بیماری استخوانی است، گفت: این بیماری معمولا با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می کند و در زنان پس از یائسگی و در مردان در حدود ۵۵ یا ۶۰ سالگی بروز پیدا می کند، بنابراین تحرک بدنی مناسب و ورزش نقش موثری در افزایش قدرت بدنی و استحکام استخوان ها دارد.
استاد گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عوامل ژنتیکی، داشتن استخوان بندی ظریف و لاغر، تغذیه نادرست و دریافت نکردن کلسیم به اندازه کافی ، مصرف الکل ، سیگار ، قهوه و مصرف بیش از حد نمک را نیز از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به پوکی استخوان برشمرد و خاطر نشان کرد : افرادی که به یک سری از بیماری های مرتبط با غدد داخلی مانند پرکاری تیروئید و پرکاری غدد فوق کلیه مبتلا هستند و همچنین مصرف کنندگان داروهای هورمونی و کورتن هم در معرض پوکی استخوان قرار دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: براساس آمارهای جهانی در بیشتر کشورهای جهان یک سوم افراد بالای ۶۵ سال دچار شکستگی استخوان ناشی از پوکی می شوند. نکته این جاست که در بیشتر موارد ضربه ای که منجر به شکستگی می شود، بسیار خفیف است و در واقع پوکی استخوان باعث می شود فرد در اثر یک زمین خوردگی خفیف یا حتی با عطسه و سرفه کردن دچار شکستگی شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که زنان در دوران یائسگی به شدت در معرض ابتلا به عارضه پوکی استخوان هستند، تصریح کرد: حدود ۳۰ سالگی حداکثر تراکم استخوانی در بدن انسان شکل می گیرد و پس از آن هر سال به میزان مختصری از تراکم استخوان کم می شود. اما پس از یائسگی در زنان کاهش تراکم استخوان به یکباره چند برابر می شود و علت آن کاهش استروژن در بدن آن هاست.
عضو مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : گاهی زنان دچار یائسگی زودرس می شوند که در چنین شرایطی باید تلاش کرد بروز پوکی استخوان به تاخیر بیفتد.فراموش نکنیم که پیشگیری اساسی از این عارضه از دوران جنینی و با مصرف به اندازه کلسیم توسط مادر آغاز می شود و سپس طی دوران رشد و تکامل فرد می تواند با تغذیه و داشتن تحرک بدنی از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند
فوق تخصص روماتولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه تصریح کرد : مبتلایان به پوکی استخوان ممکن است از هر ناحیه ای دچار شکستگی شوند. شکستگی در ناحیه ستون فقرات که بیشتر در مبتلایان سالمند رخ می دهد، در طول زمان به کوتاه شدن قد و ایجاد قوز در پشت آن ها منجر می شود.
هاتف با اشاره به این که پیش بینی می شود طی سال های آینده بیشترین آمار شکستگی های ناشی از پوکی در کشورهای حوزه خاورمیانه و آسیا رخ دهد، تصریح کرد: متاسفانه این بیماری که به اپیدمی خاموش معروف است، علامت کلینیکی ندارد و اغلب با شکستگی که مرحله پیشرفته بیماری است، خود را نشان می دهد.
وی افزود: یکی از بهترین راه های تشخیص بیماری سنجش تراکم استخوان است که سال هاست رواج پیدا کرده و بهترین راه برای شناسایی مبتلایان به این عارضه است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.