بی نیازی کشور از واردات فولاد در آینده نزدیک

معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: بزودی کشور با تولید فولاد در داخل از واردات بی‌نیاز خواهد شد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، فریدون احمدی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۱، ایران با تولید حدود ۱۴ میلیون تن فولاد خام، در رده ۱۷ کشور اول جهان جای گرفته است خاطرنشان کرد: در افق سال ۱۴۰۴ چشم انداز نیز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در برنامه قرار دارد.

به گفته احمدی، با اجرای طرحهای ۸ گانه فولادی در مناطق محروم،‌ علاوه بر تغییر چهره اقتصادی این مناطق، کشور از واردات فولاد بی نیاز خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، درخصوص اجرای این طرحها گفت: ۴ شرکت مشاور اصلی و ۱۱ شرکت پیمانکاری برای طرحهای احیاء مستقیم و ۱۴ شرکت برای طرحهای فولادی، در اجرای این پروژه‌ها همکاری می کنند.

احمدی با اشاره به اینکه تاکنون بطور متوسط واحدهای احیاء مستقیم حدود ۷۲% و واحدهای فولادسازی۳۰% پیشرفت داشته‌اند افزود: برای اجرای طرحهای یادشده بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته و امیدواریم در شش ماهه نخست سال آینده، پروژه‌های احیا جهت تولید آهن اسفنجی به پایان برسد و تا پایان سال ۹۳ نیز همه واحدهای فولادسازی آماده بهره‌برداری شوند.

رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو در ادامه تصریح کرد: روش فنی و مهندسی این طرحها براساس تکنولوژی pered است که ایران صاحب لیسانس آن بوده و این روش فنی افتخاری برای صنعت و کشور محسوب می شود.

احمدی یادآور شد: متخصصان این بخش به طراحی، اجرا، بهره‌برداری و به روز رسانی و معرفی پروسه‌های جدید تولید به طور کامل مسلط هستند.

وی همچنین یادآور شد: از نظر میزان مصرف سرانه این محصول نیز نیز ایران جزء کشورهای درحال توسعه محسوب می‌شود.

فریدون احمدی افزود: با توجه به نرخ رشد مصرف فولاد در کشور و براساس اهداف تعیین شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله باید سرمایه گذاری برای ایجاد واحد های جدید و توسعه متوازن زنجیره فولاد کشور با اهتمام بیشتری انجام شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.