“بچه‌های آسمان” در دهه ۷۰ “کیمیا” شد + تصاویر

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

به گزارش تفسیری باشگاه خبرنگاران؛ دهه ی ۷۰ را می توان دوران ظهور پدیده هایی چون “ابراهیم حاتمی کیا”، “احمد رضا درویش”، “کمال تبریزی” و “بهروز افخمی”دانست که با رشد حرفه ای بازیگرانی چون “پرویز پرستویی” در ژانر دفاع مقدس و “جمشید هاشم پور ” در ژانر اکشن همراه بود؛ در این دهه آثار سینمایی به سمت فیلم های جنگی و اجتماعی سوق پیدا کرد و همچنین راه را برای ورود بازیگران جوانی همچون “نیکی کریمی” و “ابوالفضل پور عرب” به عرصه سینما وموفقیت در این عرصه هموار کرد، همچنین” کلاه قرمزی و پسر خاله” اولین عروسک های سینمایی بودند که در سال ۷۳ برای رکورد شکنی در سینمای ایران متولد شدند.

” عروس” فیلم ملودرام عاشقانه ی بهروز افخمی است که در سال ۷۰ با مضمونی ملتهب اکران شد و به  رونمایی از دو ستاره جوان ( نیکی کریمی و ابوالفضل پور عرب) پرداخت.

در ادامه ابراهیم حاتمی کیا اثری ماندگار در دفاع مقدس به نام “از کرخه تاراین” را به یادگار گذاشته است؛ فیلمی که به لحاظ دراماتیکی سوزناک ( ژانرملودرام) بوده و حوادث و اثرات منفی جنگ را به تصویر می کشید؛ بازی خوب علی دهکردی بر زیبایی ها وجلوه گری بهتر این فیلم افزوده است.

” آدم برفی” ساخته داوود میر باقری تم مهاجرت و فرباد غربت و مظلومیت های ایرانی های مهاجر را که در سودای رسیدن به آمریکا مجبور به توقف در ترکیه می باشند، موضوع خود قرار می دهد. در این فیلم باید به بازی ویژه پرویز پرستویی در نقش “جواد کوکی” و اکبر عبدی در نقش “عباس” و درنا خاکپور اشاره کرد که نیمی از جذابیت فیلم را به خود اختصاص دادند.

اصلی ترین نمونه سینمای دینی فاخر “روز واقعه” است تصویری خوب و قابت بندی درخشان سکانس ظهور عاشورا به همراه موسیقی احساس برانگیز مجید انتظامی، سبب به یادگار ماندن فیلم شده است که مفاهیم والای فرهنگ عاشورا را به مخاطب منعکس می کند.

اولین سری ” کلاه قرمزی و پسر خاله” در سال ۷۳ وارد سینمای ایرانی شد و با آغاز رکود شکنی خود توانست سرآغازی از فروش سینمایی در ایران باشد که در برخی از اوقات در سینمای ایران جرقه هایی را برای استقبال مخاطب به وجود آورد.

” کیمیا” به کارگردانی “احمد رضا درویش” و ” بوی پیراهن یوسف” ساخته “ابراهیم حاتمی کیا” از دیگر فیلم های دفاع مقدس می باشند که پرداختی به دوران بعد از جنگ دارند؛ خسرو شکیبایی در فیلم ” کیمیا” بازی خوبی به نمایش گذاشته است و در مقابل در فیلم ” بوی پیراهن یوسف” نیز تصاویر زیبا از بازی علی نصریان شاهد بودیم.

” خواهران غریب” با بهره گیری از تم جست و جو در پی آشکار کردن عشقی خاموش میان شکیبایی و بایگان است تا به وسیله ی نمایش نزدیکی دو خواهر به آن برسند در این فیلم خسرو شکیبایی به عنوان یک خواننده بازی درخشانی را برای جذب مردم ارائه داده است.

صادق مشکینی یکی از کاراکترهای کمدی جنگی در دهه ی ۷۰ بوده است که در فیلم ” لیلی با من است” رونمایی شد و پخش هر ساله ی آن  در هفته ی دفاع مقدس خاطرات این فیلم را برای مخاطب دوباره زنده می کند. پرویز پرستویی در این فیلم بازی به یاد ماندنی را ایفا کرد و همچنین کمال تبریزی در هدایت این بازیگر به خوبی عمل کرده است.

” بچه های آسمان” ساخته مجید مجیدی که به توفیق نامزدی در اسکار رسید، این فیلم بازتاب دقیقی از انسانیت طبقه ای است که تصویری وارونه از برخی بی قانونی های محیط زندگی را نشان می دهد.

پنجمین فیلم ماندگار دفاع مقدس در دهه ی ۷۰ ” آژانس شیشه ای” ابراهیم حاتمی کیا است که به دردها و مشکلات بعد از جنگ می پردازد و همچنین تصویری از بی مهری ها نسبت به جانباران را نمایان کرده است.

” دختری با کفش های کتانی” ساخته رسول صدر عاملی در سال ۷۷ فیلمی با مضمون ملتهب اجتماعی است که به بررسی آسیب های اجتماعی، فرار دختران و در معرض خطر قرار گرفتن آنان می پردازد؛ صدر عاملی در بیان مشکلات اجتماعی و بازتاب معضلات موفق بوده است.

” شوکران” ساخته بهروز افخمی، حدیث نفس یک برهه ی اجتماعی از روزگار ماست و از معدود فیلم های سینمایی ایران محسوب می شود که روح وقته را به درستی درک کرده و به تصویر کشیده است و به بهانه نمایش یک مثلث عشقی سعی در به تصویر کشیدن روابط اجتماعی حاکم در جامعه فعلی دارد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.