بیانیه تهران تصویب شد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

در مراسم اختتامیه سمینار ریز منطقه ای برنامه حافظه جهانی یونسکو؛

بیانیه تهران به منظور همکاری های مشترک میان چهار کشور ایران، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان در راستای ثبت جهانی میراث مستند این کشورها به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ سمینار زیر منطقه ای برنامه ی حافظه جهانی یونسکو که از طرف کمیسیون ملی یونسکو و با حمایت دفتر منطقه ای یونسکو به مناسبت بیستمین سال تاسیس برنامه حافظه جهانی یونسکو سی ام مهر به مدت ۲ روز در سالن اجتماعات این کمیسیون برگزار شد در مراسم پایانی این مراسم بیانیه تهران تصویب شد.
بنابراین گزارش؛ این بیانیه با حضور “محمد رضا سعید آبادی” دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، و نمایندگان کشورهای افغانستان ، ترکمنستان و پاکستان ؛ اعضاء کمیته ملی حافظه جهانی کمیته ملی یونسکو، محققان و پژوهشگران مرتبط با این حوزه تنظیم و به تصویب رسید.
بر اساس این گزارش؛ موارد مورد توافق این بیانیه شامل اهمیت و ارزش برنامه‌ی حافظه ی جهانی برای بشریت و توجه به حفظ و انتقال این میراث به نسل های آینده  و با توجه به همه‌ی اندیشه‌ها و دیدگاه های مطرح شده از سوی شرکت کنندگان در این سمینار موارد زیر در این بیانیه پیشنهاد شد که می توان حضور فعالانه ی دفتر منطقه ای یونسکو در تهران و کمیسیون های ملی یونسکو به کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان و ترکمنستان اشاره کرد که برای ترویج برنامه حافظه جهانی و نیز تسهیل دسترسی به این برنامه ها تلاش می کنند.
گفتنی است؛ در بخش دیگر این بیانیه آمده است:« ظرفیت سازی باید در حوزه حفاظت و نگه داری از میراث مستند از طریق برگزاری دوره های آموزشی و تبادل منظم و مداوم اطلاعات میان متخصصین این کشور ها صورت بگیرد.»/ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.