بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت دوازدهم فروردین

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت دوازدهم فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در این بیانیه آمده است:« دوازدهم فروردین ماه روز همه پرسی “نظام جمهوری اسلامی” است؛ روزی که ملت ایران به “جمهوریت و اسلامیت” رأی داد و برای نخستین بار حاکمیت ملی را در قالب اسلام بنا نهاد .

رهبر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) پیش از این همه پرسی، نظر و اعتقاد خود را با عنوان”جمهوری اسلامی” در طی مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده بود. موقعی که در پاریس از ایشان سوال شد نظام مورد نظر شما چیست؟ فرمود: همان جمهوری موجود در کشورهاست اما در قالب اسلام.

اعتقاد ایشان به جمهوریت نظام و حاکمیت مردم از روی مصلحت و به خاطر فضای موجود نبود (هرچند اکنون برخی چنین ادعا می کنند)، بلکه با علم به این که نظامی با عنوان “حکومت اسلامی” هم می تواند وجود داشته باشد، اما نظام مطلوب خود را جمهوری اسلامی اعلام کرد، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

حضرت امام(ره) با وجود این که در درس‌های ولایت فقیه خود در نجف اشرف، عنوان حکومت اسلامی را برای سلسله مباحث خود برگزید، ولی نظام سیاسی در ایران پس از انقلاب را “جمهوری اسلامی” نامید و حاکمیت ملی و آرای مردم را در تمام عرصه‌ها به رسمیت شناخت و در اصول متعدد قانون اساسی نیز، بر این نظر به صراحت تاکید شد .حتی در آخرین لحظات عمر شریفشان در رابطه با رهبری جامعه فرمودند: اگر مردم به خبرگان رای دادند تا مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کنند، وقتی آنها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را به عهده بگیرد قهرا او مورد قبول مردم است در این صورت او ولی منتخب مردم می شود و حکمش ناقذ است( صحیفه نور جلد ۲۱ صفحه ۳۷۱). معنای این عبارت این است، مادامی که مردم در این انتخاب دخالت نکنند حکم مجتهد نافذ نیست.

در طول دوران انقلاب اسلامی ایران کسانی بوده‌اند و اکنون نیز کسانی هستند که می‌خواهند رکن “جمهوریت” نظام را به چالش گرفته و اعلام آن از سوی حضرت امام(ره) را از باب مصلحت بدانند. همچنین، برخی دیگر (در تضاد با آنان که به جمهوریت اعتقاد نداشتند) از”جمهوری دموکراتیک”سخن می گفتند. اما موضع امام(ره) و مردم در دوازدهم فروردین ۵۸ نفی همه آنها بود و جمهوریت در کنار اسلامیت مورد پذیرش همگان قرار گرفت که در پی آن اساسی ترین نهادهای سرنوشت ساز کشور از قبیل مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری با آرای مردم مشروعیت پیدا کردند.

باید اذعان نمود اگرچه حاکمیت مردم وجمهوریت از دستاوردهای قرون جدید است که در برابر حکومت های استبدادی و برای مهار قدرت های خودسر و مادام العمر به وجود آمد، ولی با دقت در متون اسلامی، خطبه ها و نامه های حضرت علی (ع) می توان گفت حکومت مورد نظر اسلام حکومتی است که از طریق خواست و آرای مردم محقق شود؛ و مشارکت عمومی ریشه در سیره معصومین دارد .

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن گرامیداشت ۱۲ فروردین، روز نظام جمهوری اسلامی، با احترام به آرای مردم و اعتقاد به ضرورت مشارکت سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق سیاسی و مدنی ملت، از آحاد مردم می خواهد این روز بزرگ را پاس بدارند و مواظب باشند، کسانی که هیچ همگامی با امام(ره) و انقلاب نداشتند دو رکن اساسی نظام یعنی جمهوریت و اسلامیت را خدشه دار نسازند.»

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.