بیانیه پایانی اجلاس سراسری نماز

بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز در کرمانشاه با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت.

واحد مرکزی خبر: متن این بیانیه که دبیرخانه اجلاس آن را منتشرکرد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
 «‌الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه»
با استعانت از خداوند توانا و با پیام معرفت آفرین پیشوای مسلمین، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و نهضت مسجد سازی» در خطه استقامت و دارالمومنین کرمانشاه برگزار شد.
در این همایش دینی و علمی با بهره گیری از مقالات علمی محققان و پژوهشگران و نیز نتایج فعالیت کارگروه‌های استانی در سطح کشور، صاحب نظران، استادان و مدیران اجرایی راه‌های گسترش فرهنگ نماز و برنامه ریزی برای عمران و توسعه مساجد را مورد مداقه قرار دادند و ضمن بررسی مشکلات و ارزیابی پیشرفت‌های سه دهه اخیر راهکارهای زیررا برای تحقق نهضت مسجد سازی مورد تاکید قرار دارند.
ضمن تشکراز نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به جهت تصویب قوانین مناسب در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ نماز و مسجد، انتظار دارد با احصای قوانین موجود و شناسایی کاستی‌ها ضمن تدوین قانون جامعی در این زمینه نسبت به نظارت برحسن اجرای مصوبات اقدام مجدانه به عمل آورند.
از دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی و استانی انتظار دارد تا با اتخاذ ساز و کار مناسب، به اجرای مصوبات قانونی را در زمینه توسعه فرهنگ نماز و مسجد اهتمام لازم به عمل آورند.
از حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای مرتبط انتظار دارد تا برای عمران معنوی مساجد به تامین و آموزش ائمه جماعات مورد نیاز، متناسب با نیازهای اقشار مختلف نمازگزار، اقدامات لازم را به عمل آورند.
از خیرین مسجد ساز انتظار می‌رود به منظور تامین نیازهای مادی و استقلال اقتصادی مساجد از سنت حسنه وقف با ایجاد موقوفات وابسته به مسجد بهره گیری نمایند.
از کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی درخواست می‌شود برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه کشور در حوزه مساجد به بررسی و تصویب برنامه‌های پنج ساله دستگاه‌های فرهنگی و سایر دستگاه‌های مربوط اقدام نماید.
از مجلس شورای اسلامی و دولت خدمتگزار انتظار دارد با سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسب و اختصاص منابع و تسهیلات از خیرین مسجد ساز حمایت‌های موثر به عمل آورد.
از شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها انتظار می‌رود، اولویت کاربردی فضاهای مجاور مساجد را به ایجاد مراکز فرهنگی، ورزشی و تفریحی متناسب با جایگاه مسجد اختصاص دهند.
از موسسه خیرین مسجد ساز درخواست می‌شود تا ضمن تشویق اغنیا و صاحبان مکنت به ساخت مساجد راه‌های جذب کمک‌های داوطلبانه اقشار متوسط و حتی کم درآمد را مطالعه کند تا با تمرکز کمک‌های انسان‌های بلند نظر و هرچند به مقیاس کم، زمینه مشارکت همه گروه‌ها و طبقات در ساخت و ساز مساجد فراهم شود و این نهضت ملی و دینی از پشتوانه همه ایرانیان برخوردار شود و با اتکا به ایمان همه مردم گسترش یابد.
از متولیان امور مساجد اعم از مدیران داخلی و نهادهای مربوطخارج از مسجد انتظار می‌رود به منظور جذب حداکثری نمازگزاران به توسعه و تنوع کارکردهای مساجد مبتنی بر آموزه‌های دینی اقدام کنند.
از وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا وسیما و دیگر نهادهای فرهنگی و هنری جامعه انتظار می‌رود با طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، تولید و نمایش فیلم و سریال ارزشی، تالیف و انتشار کتب و نشریات و نرم افزارهای سودمند، راه پیوستن نوجوانان و جوانان را به مساجد هموار کرده و با رصد حرکت‌های فرهنگی بیگانگان و بانیان جنگ نرم با خلاقیت و نوآوری در برنامه‌های فرهنگی براستقامت و آگاهی نسل جوان بیافزایند.
در پایان، ستاد اقامه نماز کشور از مردم ولایت مدار استان کرمانشاه و حسن مساعدت و تلاش‌های استاندار و نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه و همه مدیران و دست اندرکاران دین مدار و فرهنگ دوست که در برگزاری هرچه باشکوه این اجلاس صادقانه خدمت کردند صمیمانه قدردانی می‌کند و از خداوند متعال برای همه این عزیزان حسن عاقبت و توفیق بیش از پیش مسئلت می‌نماید.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
دبیرخانه دائمی اجلاس سراسری نماز


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.