بیانیه کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه‌کنندگان / تصمیم‌گیری‌های هیئت ساماندهی صنوف را به رسمیت نمی‌شناسیم

نامه‌ای از سوی شورای‌ عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان سینمای ایران با عنوان «این اساسنامه سند نابودی اصناف سینمای ایران است» به خبرگزاری‌ها ارسال شده است.
 
در این نامه دو صنف سینمایی اعتراض خود را نسبت به اساسنامه‌ای که از سوی مسئولین سازمان سینمایی کشور آماده شده اعلام کرده‌اند. متن کامل نامه به شرح ذیل است:

 

«ارائه اساسنامه نوشته شده توسط مسئولین سازمان سینمایی و همکاران‌شان در هیئت موسوم به ساماندهی صنوف سینمایی باعث شد تا نیات واقعی مسئولین بر همه اهالی سینما روشن گردد.

 

آنان که تا امروز با طرح مسئله ثبت قانونی صنوف از سر دلسوزی و احساس مسئولیت سعی در موجه جلوه دادن فعالیت‌های خود داشتند با ارائه این به اصطلاح اساسنامه به یکباره چهره دیگری را به نمایش گذاشتند.

 

آنچه به عنوان اساسنامه تیپ به اصناف ارائه گردیده و با تاکید رئیس سازمان سینمایی مبنی بر حق تغییر در جزییات و نه شاکله آن برای اعضا، در واقع سند نابودی اصناف سینمای ایران است.

 

اصلی‌ترین مشکل این اساسنامه ایجاد ابهام و ایهام تعمدی در ماهیت این اساسنامه است. عبارت «انجمن فرهنگی صنف» در ابتدای این متن بدین معناست که صنف و به تبع آن سازوکار و مطالبات آن به ناکجا آبادی حواله شده است که تشکیل، نحوه عمل و پایگاه قانونی آن نه تنها روشن نیست بلکه عمدا به طاق نسیان سپرده شده است.

 

تبدیل اصناف به انجمن‌های فرهنگی، اعطای حق انحلال انجمن‌ها به مسئولین سینمایی هرگونه که خود صلاح بدانند، الزام به حضور نماینده سازمان سینمایی در مجامع عمومی این انجمن‌ها و تایید کلیه تصمیم‌گیری‌ها توسط این نماینده (و یا استفاده از حق وتو) و موارد بسیار دیگر، نشانگر آن است که طراحان این متن هدفی جز خالی کردن اصناف سینمایی از هویت واقعی خود نداشته‌اند.

 

این حرکت نه تنها خدمتی دلسوزانه برای اهالی سینمای ایران نیست، که مهر پایانی است بر فعالیت بیست ساله صنوف سینمایی.

 

کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه‌کنندگان اعلام می‌دارند، همانگونه که تاکنون به دفعات گفته‌ایم هیئت موسوم به ساماندهی صنوف ابزاری است در دست مسئولین سینمایی برای پیشبرد اهدافشان، از این رو تصمیم‌گیری‌های آنان را به رسمیت نمی شناسیم و هیچگونه همکاری با این هیئت نداشته و نخواهیم داشت.

 

کانون کارگردانان سینمای ایران

 

شورای عالی تهیه کنندگان»

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.