بیان سیاست داخلی و خارجی آمریکای جو بایدن از زبان مشاور امنیت ملی

مشاور امنیت ملی آمریکا جمعه هشدار داد که ایالات متحده در ابتدا نیاز دارد به مشکلات داخلی بپردازد تا بعد بتواند در عرصه جهانی با چین و روسیه رقابت داشته باشد.

به گزارش ممتازنیوز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست موسسه صلح ایالات متحده در کنار رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی دوره ترامپ، از برخی از سیاستهای دوره ترامپ حمایت کرد اما به فهرست بلندی از چالش‌هایی که کشورش با آنها روبروست، اشاره داشت.

سالیوان گفت: عمیق‌ترین چالش امنیت ملی که ایالات متحده با آن مواجه است، این است که امور داخلی خود را منظم کند. ما با پاندمی کرونا مواجه هستیم که هنوز از میان ما قربانی میگیرد. ما با بحران اقتصادی مواجه هستیم که کسب و کارهای کوچک و خانواده‌های شاغل را ویران کرده است. قطعا ما با اثرات بحران اقلیمی در تمام بخش‌های کشورمان مواجه هستیم و البته تهدیدهای واقعی علیه اصل جمهوری ما بر اساس قانون اساسی وجود دارد… ما باید خودمان را در موضع قدرت قرار دهیم تا بتوانیم با چالش‌هایی که در سراسر جهان با آنها مواجه میشویم، برخورد کنیم.

مشکلات پیش روی آمریکا و بحران در پاسخگویی به آنها، در حال لطمه زدن به وجهه آمریکا در عرصه جهانی است و این در حالیست که چین آشکارتر به دنبال ضدیت با آمریکاست.

سالیوان گفت: چین در حال بیان این مطلب است که مدل چینی از مدل آمریکایی بهتر است. آنها با اشاره به ناکارآمدی و دودستگی در ایالات متحده میگویند که “آن را ببینید. سیستم آنها جواب نمیدهد. سیستم ما درست است.”

او ادامه داد: این دیگر یک تضاد ضمنی نیست. این بیانیه صریحی است که یک مدل جایگزین برای مدل اقتصاد بازار دموکراتیک وجود دارد که ایالات متحده در طی دهه‌ها در حال پیشبرد آن بوده است. بنابراین قدم اول بازگشت به این نکته در مورد تجدید حیات داخلی و بازسازی پایه‌های اساسی دموکراسی ماست.

سالیوان با رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ درخصوص طیفی از مسائل مرتبط با چین، از برخورد حقوق بشری علیه اویغورها تا مناقشه‌های مرتبط با مالکیت معنوی، موافق است و اوبراین هم از اینکه سالیوان و دولت بایدن در همان ابتدای امر چین را به عنوان اصلی‌ترین تهدید امنیت ملی آمریکا به رسمیت شناختند، قدردانی کرد. دونالد ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی بارها گفته بود که روی کار آمدن دولت بایدن هدیه‌ای به چین خواهد بود.

اوبراین گفت: فکر میکنم جیک و تیم او و دولت بایدن شروع بسیار خوبی درباره چین داشتند.  

سالیوان روسیه را هم همانند چین توصیف کرد و به حمله هکری علیه شرکت امنیتی سولارویندز، مسمومیت الکسی ناوالنی رهبر اپوزیسیون، گزارش‌هایی درباره پرداخت جایزه برای سر نیروهای آمریکایی در افغانستان و مداخله در انتخابات آمریکا اشاره کرد.

او گفت: رئیس جمهور بایدن یک رویکرد عملی واضح و سخت‌گیرانه در این رابطه اتخاذ می‌کند. این کار چالش‌برانگیز و دشوار خواهد بود زیرا روسیه از چند بعد تهدیدهایی دارد. ما آن مسائل را بررسی خواهیم کرد و بعد تصمیم خواهیم گرفت که چطور به آنها واکنش نشان دهیم.

جیک سالیوان هم‌چنین به حوزه‌های مورد توافق با دولت پیشین، نه فقط چین بلکه حوزه‌های متعددی در خاورمیانه اشاره کرد. او عملکرد دولت ترامپ در تضمین توافق‌های ابراهیم که باعث عادی سازی روابط دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین شد، ستود.

سالیوان گفت: بایدن که آن زمان نامزد ریاست جمهوری بود، در بیان اینکه “فکر میکنم این چیز خوب و مثبتی باشد” تردیدی به خود راه نداد و در چند ماه گذشته بارها گفته است که احتمالا این ابتکارعمل را دنبال خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن همچنین رویکرد در قبال عراق را ادامه سه دولت اخیر خواند. سالیوان اما در مورد افغانستان تاکید کرد که باید اطمینان حاصل کرد که طالبان به شرایط توافقی که ماه مه منقضی میشود و طبق آن ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی باقیمانده هم باید از آنجا خارج شوند، پایبند بماند.

جیک سالیوان تاکید کرد: کاری که اکنون باید انجام دهیم، بررسی سختگیرانه این مساله است که آیا طالبان به سه شرط شامل کاهش خشونت، قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات صادقانه با دولت افغانستان عمل می‌کند یا خیر. پس از آن، ما تصمیماتی را درباره وضعیت نیروهایمان و استراتژی دیپلماتیک خودمان اتخاذ میکنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.