بیشترین درختان موقوفه عناب کشور در خراسان جنوبی است

بیشترین درختان موقوفه عناب کشور در خراسان جنوبی است

بیشترین درختان موقوفه عناب کشور در شهرهای خراسان جنوبی قرار دارد.

به گزارش ایانا از بیرجند، تولیدکننده بزرگترین موقوفه کشور با اعلام این مطلب گفت: درختان عناب در جنوب خراسان جنوبی متعلق به موقوفات مختلف که بخش اعظم آن متعلق به موقفه کلالی است.

سیدمجتبی کلالی سیجاوند افزود: قدمت درختان عناب در بیرجند به ۴۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

مسئول امور اوقافی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز درباره باورهای اعتقادی مردم نسبت به درخت عناب اظهار داشت: در میان بخشی از موقوفات، درختان عناب نیز وجود دارد که در وقف‌نامه قید شده‌اند.

امرالله سیرتی خاطرنشان کرد: در روستای گیوک ۲۵ کیلومتری بخش مرکزی بیرجند بین بیرجند و خوسف نیز بیش از ۱۱۵ اصله درخت عناب وقف شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: درخت عناب غالباً بعد از دو سال به بار می‌نشیند و قدمت آن به حدود ۴۰۰ سال می‌رسد.

عبدالرضا رضایی ادامه داد: اگر خشکسالی‌های ۱۴ ساله خراسان جنوبی را نیز در نظر بگیریم، به این نتیجه می‌رسیم که این درخت چه در سرمازدگی بهاره و چه در خزان پاییزی و همچنین خشکسالی بسیار مقاوم است و تداوم حیات در چنین شرایط اقلیمی، تنها خاص عناب و زرشک است.

وی با بیان اینکه حدود ۹۸ درصد درخت‌های عناب ایران در استان خراسان جنوبی کشت می‌شود، تصریح کرد: هنوز به‌طور کامل خواص این درخت شناسایی نشده است.

رضایی یادآور شد: در بین مردم خراسان جنوبی به میوه نارس عناب کلبیسه گفته می‌شود که آن نیز قابل خوردن است و حتی در طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به وجود ماده ساپونین در برگ عناب که خاصیت کف‌کنندگی طبیعی دارد، از آن در ساخت مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود.

مدیر ترویج جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: از قدیم در این خطه از چوب درخت عناب در مرمت قنات استفاده می‌شد و این بدان خاطر بود که چوب درخت عنات در اثر رطوبت، نمی‌پوسد.

محمدحسین اکبری درباره جایگاه درخت عناب در باورهای اعتقادی مردم استان، افزود: هرچند نمی‌توان این باور را منکر شد، اما نباید این نکته را نیز فراموش کرد که این احترام بیشتر در بین نسل قدیم وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: درخت عناب در قدیم به تعبیری قوت لایموت مردم محسوب می‌شد و در تابستان و زمستان به‌صورت تازه‌خوری یا خشکبار، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اکبری تصریح کرد: اهمیت دیگر عناب در آن است که علاوه بر تغذیه و درمان، در بخش‌های هنری و صنایع دستی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این خصوص کارشناسان این حوزه باید اظهار نظر کنند./

 

خبرنگار: حجت رحیم‌زاده

A-910718-01

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.