بیشتر ایالت های آمریکا هنوز در رکود اقتصادی بسر می برند

«یو اس ای تودی»افزود:براساس آماری که امروز منتشر شده است، حتی ایالت هایی مانند کالیفرنیا، میشیگان و کانکتیکات که به عنوان نمادهای بهبود اقتصادی شمرده می شدند نیز با جایگاه خود پیش از رکود اقتصادی، فاصله بسیاری دارند.

هنوز ۴۱ ایالت آمریکا نتوانسته اند تولید ناخالص داخلی شان را به میزان پیش از رکود اقتصادی برسانند.

جورجیا که زمانی ایالتی در مسیر شکوفایی بود، سال گذشته تنها هفت دهم درصد رشد اقتصادی را تجربه کرد و مجموع تولید ناخالص داخلی آن به هشت درصد کمتر از زمان آغاز رکود اقتصادی رسید.

داکوتای شمالی، اورگان، لوییزیانا، ماساچوست،ویرجینای غربی،آلاسکا، نیوهمپشایر، نبراسکا و داکوتای جنوبی،تنها ایالت هایی هستند که توانسته اند خلا ناشی از رکود سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ را پر کنند. نکته جالب توجه این است که بیشتر این ایالت ها، تولید کننده انرژی هستند و افزایش بهای انرژی، دلیل اصلی رشد اقتصادشان بوده است.

کارشناسان به طور کلی ایالت های آمریکا را از نظر اقتصادی به دسته های زیر تقسیم می کنند:

الف – برندگان

تولیدکنندگان انرژی: داکوتای شمالی، ایالت رو به رشد نفتی، در جدول یادشده،بالاترین رتبه را از آن خود کرد. آلاسکا و لوییزیانا هم در این زمینه جایگاه مناسبی داشتند.حتی تگزاس و اوکلاهما هم که هنوز خلا ناشی از رکود را پر نکرده اند،سال گذشته توانستند کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند.

تولیدکنندگان فناوری:نرخ بیکاری در ایالت اورگان هنوز بالاتر از متوسط ملی است.اما حضور شرکت های فناوری مانند ‘اینتل’ در این ایالت سبب شده که اورگان رشد اقتصادی بالایی را تجربه کند.

ب – بازندگان

تولیدکنندگان صنعتی:حتی بهبود نسبی تولید خودرو در آمریکا هم نتوانسته است وضعیت ایالت های صنعتی در آمریکا را بهتر کند.میشیگان، ایالت خودروساز آمریکا،سال گذشته ۲٫۳ درصد رشد تولید ناخالص داخلی را تجربه کرد. اما اقتصاد این ایالت هنوز ۷٫۲ درصد کوچکتر از سال ۲۰۰۷ است. ایالت اوهایو هم وضعیت کمابیش مشابهی دارد.

معامله کنندگان املاک:پنج ایالتی که در انتهای جدول قرار دارند،آنهایی هستندکه بیشترین ضربه را از ترکیدن حباب قیمت املاک در سال ۲۰۰۷ متحمل شدند.اقتصاد نوادا سال گذشته اندکی رشد کرد،اما هنوز ۱۳٫۴ درصد کوچکتر از سال ۲۰۰۷ است.

مترجمام**۹۱۶۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۰۴۱۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.