بیش از ۵۰ درصد مردم واکسینه شدند/لاک داون هوشمند برقرار شود

وزیر بهداشت ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور، بر لزوم به روز شدن دستورالعمل های مرتبط با این بیماری تاکید کرد و گفت: اقداماتی مانند عدم تردد شبانه، مسافرت نرفتن، عدم خروج ماشین‌ها و… نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد و با توجه به وضعیت موجود برایش فکری کرده و تغییر دهیم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی در جلسه کمیته کشوری علمی کووید۱۹، گفت: تحقیقات مستند و معتبری که همه به آن ارجاع می‌دهند، مقاله‌های کشور ما است که نشان می‌دهد ما در بحران با استفاده از دانشمندان‌مان توانستیم کار کنیم. بنابراین تاریخ نشان می‌دهد که این توان را داریم. در بحث سلول‌های بنیادین، جزو چند کشور اولی بودیم که روی سلول‌های بنیادی در مرکز رویان کار کردیم و در دنیا موفق عمل کردیم و اکنون سرآمد هستیم. بنابراین ما به صورت بالقوه در کشور توان علمی لازم را داریم و این موضوع را تاریخ ثابت کرده است.

از خارج برای درمان به ایران می آیند

وی ضمن تشکر از همه دانشمندانی که در میدان کرونا کار کرده‌اند، افزود: بسیاری از افرادی که در کرونا تلاش کردند، خودشان گرفتار بیماری شدند و ناآشنا از بیماری نیستند. این افراد هم با بیماران سروکار داشتند و هم خودشان دچار شدند و ایثار و فداکاری کردند که قابل تقدیر است. باید توجه کرد که اهمیتی که در اسلام به علم و دانش داده می‌شود، شاید در خیلی از مذاهب نباشد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند “العلم و سلطان” مقام معظم رهبری هم مرتبا به این موضوع تاکید دارند. بنابراین ما مهمترین مساله‌مان بحث علم و دانش و استفاده از دانشمندان است. در عین حال وضعیت علمی ما هم در منطقه و جهان ممتاز است. ما بعد از انقلاب، از نظر نیروی انسانی بسیار قوی عمل کردیم و در تمامی رشته‌ها دانشمندان صاحب‌نظری داریم که مقالات متعددی داده و کار می‌کنند. یک زمانی مردم کشور ما برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند، اما اکنون برعکس شده و همه از خارج برای درمان به ایران می‌آیند که نشان می‌دهد دانشمندان ما توانستند در وضعیت خوبی کار انجام دهند و خدماتی که به مردم ارائه می‌شود، در سطح بالایی قرار دارد.

کمیته علمی کرونا کاربردی شود

عین‌اللهی با بیان اینکه اقدامات و تصمیمات کمیته علمی باید کاربردی شود، گفت: از سوی دیگر ما باید مرتبا اقدامات‌مان را به‌روز کنیم. به عنوان مثال باید تغییراتی در زمینه قرنطینه و لاک‌داونی که در کشور اعمال می‌شود، ایجاد کنیم و این موضوع نمی‌تواند تا آخر به همین صورت باشد. اقداماتی مانند عدم تردد شبانه، مسافرت نرفتن، عدم خروج ماشین‌ها و… نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد و با توجه به وضعیت موجود برایش فکری کرده و تغییر دهیم. نه اینکه یک چیزی را به عنوان دستورالعمل قرار داده و روی آن بایستیم.

بیش از ۵۰ درصد مردم واکسینه شدند

لاک داون هوشمند برقرار شود

وی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۵۰ درصد مردم را واکسینه کردیم، گفت: در حوزه واکسیناسیون به حدود ۴۵ میلیون رسیده‌ایم و دیگر وضعیت دارد فرق می‌کند و تا دو سه هفته دیگر شاید به ۷۰ درصد هم برسیم. بنابراین دیگر لازم نیست که دستورالعمل‌هایی که قبلا داشتیم را اجرا کنیم، بلکه باید آن‌ها را به‌روز کنیم. مثلا لاک‌داون هوشمند را ایجاد کنیم و مطالب را به‌روز بتوانیم انجام دهیم.

عین اللهی ادامه داد: در دستورالعمل‌های درمانی هم همینطور است. زمانیکه خودم به کرونا مبتلا شدم، انواع و اقسام داروها اعم از کلروکین و… و. را روی من امتحان کردند. هرچیزی باید به‌روز شود. اگر به این نتیجه رسیدیم که دیگر رمدسیویر لازم نیست، دیگر نباید آن را تجویز کنیم. بنابراین اولا نباید تعصب داشته باشیم و روی هر چیزی که اجماع می‌شود، بایستیم و درمان‌ها را به‌روز کنیم. مهمترین مساله‌ای که همه دانشمندان باید نسبت به آن تاکید کنند، واکسیناسیون است.

ادامه دارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.