بیش از ۵۰ درصد بیماری های غیر ژنتیکی قابل پیشگیری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی ممتازنیوز، ‘سعید رضا غفاری’ روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه معلولیت ها به دو دسته ژنتیکی و غیر ژنتکیک تقسیم بندی می‌شوند افزود: با انجام اقدامات پیشگیرانه می توان از بروز ۷۰درصد معلولیت ها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت ها آسان نیست افزود: البته غربالگری و پیشگیری از معلولیت ها در عین سخت بودن غیر ممکن نیست چرا که زیر ساختهای لازم در این زمینه در کشور وجود دارد اما رفتارهای آموزشی باید به این منظور طراحی شود.

وی با بیان اینکه مادران قبل از بارداری، حین بارداری و بعد از تولد نوزاد باید تحت پایش قرار گیرند گفت: برای انجام این مهم نظام سلامت، پزشکان، دانشجویان و قوانین و مقررات باید در یک راستا هماهنگ شود تا خدمات به نحو مطلوب برای پیشگیری از معلولیت ها ارایه شود.

این متخصص ژنتیک گفت: به رغم پیشرفتهای بهداشتی دو دهه اخیر ، در زمینه ارایه خدمات هماهنگ جنین به مادر و نوزاد دچار مشکل هستیم در حالی که به لحاظ تخصص های ژنتیکی جایگاه ویژه ای در منطقه داریم اما خدمات هماهنگ جنین به مادر و نوزاد در کشور به صورت پراکنده ارایه می‌شود.

غفاری اضافه کرد: انتظار می رود تا این خدمات به صورت یکپارچه و متمرکز ارایه شود تا از یک سو نگرانی خانواده ها از تولد نوزاد معلول و از سوی دیگر بار اقتصادی بروز بیماریهای بعد از تولد کاهش یابد.

وی ادامه داد: در گذشته برای تشخیص هربیماری آزمایش جداگانه ای انجام می شد اما اکنون با تکنیکهای پیشرفته ۴۰ بیماری ژنتیکی و غیر ژنتیکی به صورت همزمان تحت بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد : حتی لازم است دختران و پسران جوان قبل از ازدواج تحت غربالگری قرار گیرند چرا که ممکن است آنها پدران یا مادران ناقل یک نوع بیماری باشند.

وی با اشاره به خدمات موسسه پزشکی نسل امید گفت: این مرکز به ارایه مشاوره به زوجهای جوان در قبل ، حین و بعد از بارداری می پردازد.

وی با اشاره اینکه ۱۸ هزار بیماری ژنتیکی در کشور وجود دارد گفت : شایع ترین بیماری ژنتیکی قابل پیشگیری سندرم دان (‌ عقب افتادگی ذهنی یا منگولیسم ) است که این مرکز موفق شده از ۱۰۰ مورد مراجعه ، ۹۵ مورد را تشخیص و از بروز آن پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار نفر در استان تهران متولد شدند گفت : در صورتی که این بیماری در زمان بارداری تشخیص داده نشود پیش بینی می شود از میزان کل تولدها در در تهران ۴۰۰ مورد به سندرم دان مبتلا شوند.

وی به تمامی مادران توصیه کرد: برای اطمینان از سلامت جنین خود تحت غربالگری قرار گیرند.

غفاری اضافه کرد از بین ۲۴ هزار مراجعه کننده به این مرکز اشکال کرموزومی ۶۵ مورد به اثبات رسید و تصمیم گرفته شد بارداری آنها قطع شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.