بیل مکانیکی مرد باستانی را خارج کشید

۲۵م آذر ،

خبرگزاری مهر: سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از کشف تندیس یک مرد باستانی که احتمالا متعلق به دوره اشکانیان است، در شهرستان مسجدسلیمان خبرداد.

مجتبی گهستونی اظهار کرد: هنگامی که کارگران در منطقه کلگه زرین مسجدسلیمان مشغول حفاری بودند، ناگهان بیل میکانیکی آنها یک جسم سنگی را از دل خاک خارج کشید که وقتی کارگران به سمت آن رفتند متوجه شدند این تندیس متعلق به یک مرد باستانی است.

وی افزود: در این اتفاق، تنها بالا تنه تندیس این مرد باستانی از دل خاک خارج کشیده شد و مابقی اجزا این تندیس که دارای مو و ریش است به کاوشهای بیشتر نیاز دارد که این کار به مجوز پژوهشکده باستانی کشور نیاز دارد.

گهستونی عنوان کرد: این تندیس کشف شده توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان به اداره میراث فرهنگی مسجدسلیمان منتقل شده و در این مکان نگهداری می گردد. البته خوشبختانه میراث فرهنگی از ادامه کار کارگران در این نقطه جلوگیری کرده تا بیش از این به آثار موجود در دل خاک زیان وارد نشود.
 

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: به نظر می رسد در این منطقه باستانی اشیا دیگری هم وجود دارد که انتظار می رود پژوهشکده باستانی شناسی کشور به سرعت مجوز حفاری و جستجو برای این نقطه از مسجدسلیمان که البته در آثار ملی هم ثبت شده است را صادر کند.

گهستونی عنوان کرد: طبق شنیده ها سازمان بازرسی کل کشور نیز دستور یپگیری و رسیدگی موضوع را صادر کرده است.

وی گفت: با توجه به بررسی هایی که توسط این انجمن صورت گرفته، احتمالا این تندیس متعلق به دوره «الیمایی» که همزمان با حکوممت اشکانیان است و به همین سبب از قدمت و ارزش بالایی برخوردار است.

تپه باستانی کلگه زرین یکی از مهمترین محوطه های تاریخی خوزستان است که توسط باستان شناسانی مثل دکتر گریشمن و دکتر سرافراز ملاحظه شده اما در نهایت توسط دکتر علی اکبر سرفراز در سال ۱۳۵۲ کاوش شد.

این تپه که به واسطه غنی بودنش به گاوطلایی (کلگه زرین) معروف است به شماره ۱۷۰۸ در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از شمال و جنوب تپه در محاصره مغازه ها و خانه هایی است که به صورت غییر مجاز ساخته شده اند.

با توجه به اینکه از سالیان قبل در جنوب مسجدسلیمان و بر روی محوطه کلگه زرین ساخت و سازهای بی شماری صورت گرفته این محوطه نیاز فوری به تعیین حریم و نجات بخشی اضطراری دارد.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.